Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Летище „Безмер“ се преобразява

[post-views]

Разговаряме с командира на авиобаза „Безмер“ полковник Димитър Данев в кабинета му в авиобазата. Темата е преустройството на летището по стандартите на НАТО, което върви с пълна сила въпреки климатичните препятствия, които са налице още от началото на строителните работи през март тази година. Независимо от това, което правят строителите, летището функционира частично, защото тук е базирано вертолетното звено на Гранична полиция, което продължава да изпълнява задачите си, а и по принцип значението на авиобазата е такова, че тя не може да заглъхне напълно. Полковник Данев е командир и на Ямболския гарнизон.

Полковник Димитър Данев на диспечерската кула на летището.
Полковник Димитър Данев на диспечерската кула на летището.

Какво ще представлява авиобазата след завършването на ремонта и кога трябва да стане това? Става дума за цялостен ремонт, инфраструктура, писта, технологично оборудване и така нататък. Това са първите въпроси към командира на авиобазата и той започва с това, че в момента на летището се изпълнява инфраструктурен проект. Този проект е създаден по Програмата на НАТО за инвестиции в сигурността (NSIP). По тази програма основното финансиране е за повече от 30 млн. евро и включва пакет от способности. В него е заложено удължаване и модификация на полосата за излитане и кацане. Ще се изгради стоянка за тактическия въздушен транспорт, която ще може да побира

12 транспортни самолета С-130

Ще има и стоянка за стратегическия въздушен транспорт, която ще приема едновременно три самолета С-5 „Галакси“, както и карго сектор, който ще може да обслужва поне един С-5.
След преработката полосата за излитане и кацане ще се увеличи с 500 м и ще е с дължина 3000 м. Работната й ширина ще бъде 45 м, а двете полоси за безопасност отстрани ще са широки по 7,5 м.
Цялата нова инфраструктура на летището включва и вграждането на нова светлинна система, която е доставена от САЩ през 2005 г. във връзка с изграждането на навигационната и комуникационно-информационната система на летището. Тази система също ще повиши възможностите на летището. Пакетът от способности включва и складови помещения, които са вече изградени. В него е предвидена и нова ескадрилна сграда, за която в момента върви тръжна процедура за избор на изпълнител. Основната функция на тази сграда е да приема личния състав на гостуващи ескадрили.
След реализацията на целия този голям проект летището ще покрива напълно изискванията на Международната организация за гражданска авиация (ICAO) за летище втора категория и ще може да приема и най-тежките транспортни самолети. Това означава, че здравината на настилката и параметрите на полосата отговарят на нормите. Оборудването на тази категория летища позволява на

самолетите да кацат и излитат при минимална видимост

Всички тези възможности, според полковник Данев, придават на летището много висока класа. Част от тези възможности са придобити още по време на модернизацията му през 2004-2005 г. Тогава технологичните системи са предоставени безвъзмездно от американска страна. Не е вградена само светлинната система, която ще бъде монтирана сега при цялостното изпълнение на проекта. Освен това тя ще бъде разширена, защото в първоначалния си вид не е достатъчна за новоизграждащите се обекти. Ще има и национално съфинансиране, за да може системата да обхване цялата дължина на полосата, всички стоянки и двата подхода към летището.

Летище Безмер поддържа и своя малък музей.
Летище Безмер поддържа и своя малък музей.

Полковник Данев коментира, че за региона този проект е голяма инвестиция, като при това той се изпълнява изцяло от български фирми. Проблемите идват най-вече от обилните дъждове, които се изсипаха през пролетта и лятото, а и сега през есента влагата е в изобилие. Такива пречки са предвидени в договора, но полковник Данев е оптимист, че най-много до края на 2015 г. летището ще заработи с пълния си капацитет. Всички участници в проекта искат това да се случи.

Новите способности

ще дадат възможност да се разшири обхватът от мероприятия, които се провеждат тук. Ще могат да се реализират учения не само на бойната, но и на транспортната съюзническа и партньорска авиация. Предимство на летището е и това, че е близо до полигон „Ново село“, който е основен сред съвместните военнотехнически съоръжения. Сравнително близо е и полигон „Корен“. Летище „Безмер“ има стратегическо разположение. Близко е до морето и до най-голямото ни пристанище в Бургас.
В интензивната летателна подготовка на десетте млади летци, чийто старт беше даден на летище „Долна Митрополия“, ще се включат

инструктори от авиобаза „Безмер“

Част от командно-инструкторския състав на базата ще възстанови или ще придобие подготовка на L-39 от инструкторите на Долна Митрополия. След това той ще предаде опита си на инструкторите от Долна Митрополия за действия по земни и морски цели и морска подготовка, за да обучат те младите пилоти. Инструктори от авиобазата в Граф Игнатиево също ще възстановят подготовката си на L-39, които ще бъдат пребазирани там, за да предадат опита си на инструкторите от Долна Митрополия за водене на въздушен бой и други специфични подготовки. Има вероятност инструкторите от „Безмер“ и „Граф Игнатиево“ да обучават и другите млади пилоти на L-39.
Въпрос на престиж е ВВС да има такова училище, казва полковник Данев, отговаряйки на въпроса за значението на възстановяването на висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия.
Но това не е само въпрос на престиж, допълва той. Обучението ще бъде много по-ефективно, когато методическото ръководство на това училище се осъществява от ВВС. Тогава

връзката между училището и ВВС

ще е по-пряка и това е предимство. Другото предимство е, че се създават възможности за по-широка реализация. Училището ще може да обучава авиационни специалисти и летци за други ведомства и държави. Това ще даде и допълнителни приходи, които могат да се използват за развитие на учебно-материалната база. Летището в Долна Митрополия, което е на ВВС, ще бъде по-пряко свързано с училището и координацията ще бъде по-добра, убеден е полковник Данев.
След това той ни срещна с ръководителя на проекта за преустройство на летище „Безмер“ инж. Георги Тонев. Според инж. Тонев този проект е невероятен, защото у нас отдавна не е правено военно летище в такива мащаби и с такива дейности. Консорциумът, който обединява фирмите изпълнители, ползва опита от Граф Игнатиево, за да се получават нещата, както трябва. Лошите климатични условия са усложнили ситуацията, но инж. Тонев е категоричен, че ситуацията е овладяна. Направено е всичко необходимо за отводняването на площадките и за момента всички дейности вървят по план. Намеренията са

до лятото на 2015

всичко да е завършено, за да могат да се извършат необходимите тестове и облитания. Имат всичко необходимо. Няма опасност от забавяне на доставки, някои елементи вече са доставени. За инж. Тонев летището е невероятно: той боготвори летищата, а това летище предлага изключителни комплексни предизвикателства за инженерите. Няма как да е иначе – на военното летище предизвикателствата са винаги повече. Другото нещо, което отличава този обект, е, че тук допуските в изпълнението са много по-строги и специфични от тези на гражданските летища. Няма начин от НАТО да не бъдат убедени, че и у нас се правят неща на световно ниво, категоричен е инж. Тонев.

Михаил Григоров
Фото Красимир Тодоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани