Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Маестро Пламен Карталов: Отправихме предизвикателство за културни постижения

[post-views]

Тетралогията на Рихард Вагнер (1813- 1883) „Пръстенът на нибелунга” e най-мащабното музикално произведение в цялата оперна история. Отделните опери в него : „Рейнско злато”, „Валкюра”, „Зигфрид” и „Залезът на боговете” имаха в София премиери за първи път у нас и на Балканите през 2010, 2011, 2012 и 2013 година. Тетралогията се показа изцяло за първи път миналата година. Режисьорът Пламен Карталов определя вагнеровите герои като наши съвременници, напъхани в нашето общество и класови борби. Според него, най-съвременният прочит на Вагнер днес е политически. „Ние даваме тон на световната цивилизация от нашите земи” – споделя днес той.
Софийската сцена за втори път показа „Рейнско злато” (23.07) и „Валкюра” (24.07), „Зигфрид” ще е утре, а „Залезът на боговете” на 29 юли. Осъществяването на такъв мащабен проект изцяло с български изпълнители е немислимо за много чуждестранни състави, подчерта акад. Карталов. Постижението предизвика силен международен интерес към българската интерпретация на Вагнеровия епос, хвален в редица материали на издания като Das Opernglass, Opernwelt, L’Opera, хърватския „Вечерни лист” и руския „Белканто”. Някои от тях го изтъкват дори като по-добър от спектаклите на Ла Скала и нюйрокската опера „Метрополитън”. Диригентството на оркестъра в „Залезът на боговете” е на  германеца Ерих Вехтер. Във вокалния състав участват 52 солисти на Операта, голяма част от които изнесоха целия досегашен репертоар на отделните части от „Пръстенът на нибелунга”.
Подготовката на състава е поверена на музикалния консултант и корепетитор за Вагнер – Рихард Тримборн от Баварската опера.
„Извървяхме с огромно въодушевление пътя с целия ансамбъл, оркестър, техника, директора и всички други, които участвахме. Знаехме, че изходът на този път може да е живот или смърт, но ние все още сме живи”, сподели той. В Софийската опера и балет пристигат гости, членове на Вагнеровски общества от Америка, Великобритания, Южна Африка, Холандия и други държави, които искат да гледат българската постановка  на тетралогията. Така София се превръща в Байройт – факт, който е повод за национална гордост.

Най-ново

Единична публикация

Избрани