Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Филмовата склероза у нас

[post-views]

Филмът „Отчуждение“ на режисьора Милко Лазаров бе отличен от Българската филмова академия с награда за най-добър игрален филм, най-добър дебют, най-добър режисьор и най-добър монтаж. След това продукцията на БНТ, се представи като първият български филм на кинофестивала във Венеция след повече от 20 години прекъсване. И взе Специалната награда „Европа синемас лейбъл“, а Милко Лазаров е отличен и с наградата за най-добър режисьор от Федерацията на европейските критици и критиците от Средиземноморския регион. Дебютната лента атакува екзистенциални въпроси – за живота по инерция, за липсата на комуникация, за борбата между природата и човешкото, дори за кризата в Европа днес.

Кадър от филма „Виктория
Кадър от филма „Виктория“

Майя Виткова пък – режисьор на филма „Виктория“, е извоювала престиж за лентата като най-отличавания филм по редица световни фестивали. Първото й конкурсно участие беше в основната програма на фестивала Сънданс World Cinema Dramatic Competition. По думите на старшия програматор на фестивала Джо Найн „Виктория“ е „едновременно интимен и епичен филм, а Майя Виткова – ярък талант, който използва драматично завладяващ, визуално изобретателен и пълен с метафори и ирония стил“. „Като представител на ново поколение режисьори от Източна Европа, Виткова предлага нова, лична гледна точка върху надеждите и мечтите както на своето, така и на поколението на своите родители“, посочва експертът.
Какво е общото между двата дебютни филма на Лазаров и на Виткова? И двата са видими отвън и оценени от международната професионална общност. И бяха сред претендентите за лента която да представлява България в категорията за чуждоезичен филм на наградите на Американската филмова академия „Оскар“.
Националния съвет за кино (НСК) обаче взе решение с тая чест да бъде нарочен филмът на режисьора Иван Ничев българо-израелската продукция „Българска рапсодия“. Ами да проверим колко международни награди е спечелил? Нула. Но за сметка на това той е политическият отговор на македонският прецедент „Трето полувреме” – който пък от своя страна ни вменява националната вина, че сме пратили в нацистките лагери 11 хил. български евреи, родом от Македония по време на Втората световна война. Та покрай художествената си визия, нашия филм обслужва и международно-политическа цел: да „избрише” името на България от пръските, които остави македонския кандидат за „Оскар”. Има ли симетрия. Има. Най-вероятно и с резултата от представянето на червения килим на македонския му еквивалент. Познато ли ни е като политически похват – еее, малко тодорживковски звучи, но държавната цел надделява. Няма да пропуснем да добавим, че режисьорът Иван Ничев освен че е член на комисията от НСК, преподава в НАТФИЗ и е бивш декан на факултета по „Екранни изкуства“. За своите 74 години е натрупал и награди. Ама бил излязъл от стаята, докато комисията гласувала за него – та мигар ако аз изляза да ритам срещу футболния отбор на БНТ, колегите ми от редакцията няма да ми викат: айде наште!
И Майя Виткова, и Милко Лазаров са дебютанти. Млади хора с мизерен бюджет и много ентусиазъм направили нещо за пред хората. Но при нас шуро-баджанашки сандали са маята на отличието. Аладин ряпа да яде. Докато не пусне брада – червен килим няма да види. Освен ако не потърка лампата. И не изкара оня дух на публичното недоволство, което ще строши рахатлъка на склерозиралата ни филмова гилдия.

Лъчезар Лозанов

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани