Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Думата на генералите

[post-views]

За коментар на предлаганите промени в системата за пенсиониране на военнослужещите потърсихме становището на висшия команден състав на Въоръжените сили. Ето отговорите на генералите.

Вицеадмирал Румен Николов
Вицеадмирал Румен Николов

Началникът на отбраната вицеадмирал Румен Николов: Не е моментът   за промени

Категорично ще кажа, че би трябвало да сме наистина в унисон с европейските изисквания. Но, имайки опита от досега случващите се подобни събития в Българската армия, считам, че моментът е изключително неблагоприятен. Винаги когато се заговори по този въпрос, отливът на подготвени офицери, старшини и сержанти от БА е пиков!
Мисля, че моментът е изключително неподходящ за такива промени. Особено отчитайки ситуацията в региона и в света.
Припомням, че през 2012 г., в рамките на краткия период, в който започна тази процедура, над 800 човека като вълна си подадоха рапортите. В резултат се овакантиха значителен брой длъжности, и то на много ключови места. Това създаде проблем в изпълнението на ангажиментите на армията.
Мога да кажа, че и  преди това, например, от 2005 г. насам, когато има такъв коментар за промени, само слуховете водят до много съществени, драстични напускания на армията, най-вече през 2012 г.
Въпросът с промените не е валиден само за офицерите, а и за сержантския, старшинския състав, тъй като при условията, при които те са постъпили в армията, са имали едни очаквания. Това е предопределило начина им на поведение и живота им в бъдеще.
Те са рискували да бъдат на разположение по 24 часа 365/6 дни в годината, с надеждата, че в края на службата, достойно изпълнили дълга си, ще имат условия за по-благоприятно развитие.
Освен това бих казал, че „спокойствието“ на военнослужещите, ги амортизира изключително. От трета гледна точка – това, че в момента се отнема тази възможност, е най-опасното.
Почти сигурен съм, че ако се създадат условията за нормално, а не за кампанийно разглеждане на въпроса, тоест – в едно продължително време, когато хората са наясно, когато знаят перспективата докога и как ще се работи, това може да се осъществи.
Изключително опасно е и друго. В периода преди около 7-8-9 години имаше липса на офицери. Специално бих казал за ВМС, че имаше цели випуски, когато нито един офицер не постъпваше във Военноморските сили. А има случаи, когато имаме един-единствен офицер, завършил Морско училище.
Сега е много опасно, че точно в областта майор – полковник или капитан първи ранг, ще напуснат и това ще доведе до голям проблем за изпълнение на задачите в армията. Считам категорично, че сега моментът е изключително неподходящ дори за коментари!
Мисля, че Експертният съвет (който се създава в МО по проблема – б. р.) ще направи баланс за това какво е сегашното състояние, каква е перспективата за развитието на българските въоръжени сили като цяло и как във времето евентуално би се решил този въпрос.
Искам да отбележа, че, независимо какви са европейските изисквания, в редица държави от НАТО не се прилага този подход при навършване на години. Може да се прецени и приеме при кои е по-добре развиваща се армията. И решенията да са в името на гарантиране на сигурността и участието в международните дейности на Българската армия.

Генерал-майор Андрей Боцев
Генерал-майор Андрей Боцев

Командирът на Сухопътните войски генерал-майор Андрей Боцев: Армията би загубила ценни кадри

По мнението на всички военнослужещи от Сухопътните войски продължаващите промени в системата за пенсиониране на военнослужещите ще доведат до дестабилизиране на армията и проблеми в системата за сигурност на държавата.
Считаме, че промени в пенсионната система към момента при това състояние на държавата, заплащането на труда (и то не само в системата за сигурност) са неприемливи и ще доведат до голяма вълна от напускащи офицери, сержанти и войници и липса на желаещи да постъпят в редовете на армията. Такива промени могат да бъдат направени, след като държавата достигне основните икономически показатели и стандарти на средно- европейските държави. Не считаме, че промени в системата за пенсиониране на военнослужещите и не само, ще доведат до стабилизиране на пенсионната система на страната.
Към 1 октомври 2014 г. в СВ 14% от офицерите, 53% от офицерските кандидати и 12% от сержантите при изразено желание могат да се пенсионират по сега действащите правила.
Основният дял при офицерите се пада на средния и по-висок управленски ешелон, като при основния команден състав е 30%.
Притеснителен е фактът, че това са подготвени и доказали се военнослужещи, които са придобили необходимия осигурителен стаж, но до навършване на предвидената задължителна пенсионна възраст им остават от 5 до 10 години. Армията в тяхно лице, предвид изразходените за обучението и квалификацията им средства, губи ценен кадър.
Последиците от предвижданото въвеждане на допълнително изискване за достигане на определена възраст могат да бъдат следните:
– рязко увеличаване броя на напускащите СВ военнослужещи с придобито право на пенсия;
– създаване на вакуум и нарушаване на приемствеността в средните и по-високи управленски нива на ръководство;
– демотивация и несигурност в останалите на служба военнослужещи във връзка с постоянно променящите се условия в пенсионната система и нескончаемите организационно-щатни промени.
При военнослужещите няма място за понятието „ранно пенсиониране“. Те придобиват право на пенсия при определени условия, регламентирани в сегашния текст на чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване, които са пряко свързани и с всички ограничения, които Законът за отбраната и Въоръжените сили налага на хората с пагони.
Не считаме, че всички препоръки на Съвета на ЕС трябва да бъдат изпълнявани като закони. Обръщаме внимание на думата „постепенно“ в препоръките. Промени в системата за пенсиониране на военнослужещите са възможни и ще бъдат приемливи след изтичане на не по-малко от 5-годишен гратисен период с цел избягването на обезкървяването на БА. Възможен вариант е след изтичане на такъв гратисен период военнослужещи, които са придобили право на пенсия по условията на член 69 от Кодекса за социално осигуряване и са решили да упражнят това свое право, да получават процент от изчислената пенсията (но не по-малко от 80%) и след навършване на пределната възраст за притежаваното звание да получат пълния размер на пенсията. И дума не може да става за получаване на пълния размер на пенсията чак при достигане на 65-годишна възраст.
Всички бъдещи промени трябва да бъдат прецизно обсъдени в прозрачност с участието на военнослужещи от всички нива и категории, облечени в законова рамка и това да бъде залегнало в договорите за военна служба.

Генерал-майор Румен Радев
Генерал-майор Румен Радев

Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Румен Радев: Под заплаха ще се окаже въздушният суверенитет

През 2012 г. бяхме свидетели на силно негативната реакция на военнослужещите в отговор на въведените промени в системата на пенсиониране на военнослужещите.
Анализът показва, че при въвеждане на предлаганите промени, неминуемо и в много по-голяма степен ще се повтори ситуацията от 2012 г. Значителна част от военнослужещите, придобили право на пенсия при досегашните условия, ще се възползват от това си право. Като следствие ще възникнат тежки проблеми по изпълнението на задачите, стоящи пред Военновъздушните сили.
Особено тревожна е ситуацията с летците, носещи бойно дежурство по Air Policing. През последните години поради системен недостиг на ресурси не са подготвени млади летци, а носещите дежурство са под критичния минимум. От пилотите, носещи дежурство, само 3 не са придобили право на пенсия. При решение за пенсиониране на дори малка част от този състав ще настъпи срив в изпълнението на задачата по Air Policing и България ще се окаже в състояние на невъзможност да участва в Интегрираната система за ПВО на НАТО.
ВВС няма да бъдат в състояние да осигуряват въздушния суверенитет на Република България и контрола над въздушното пространство.
Напускането на опитен инженерно-технически, свързочен и логистичен състав ще доведе до висока степен на риск при осигуряване на безаварийна летателна дейност.
ВВС няма да са в състояние да изпълняват Цели на способностите за НАТО.
Системата за командване и управление на ВВС ще бъде засегната в голяма степен и няма да може да изпълнява своите функции.
Невъзможно ще бъде и адекватното реагиране при оказване на помощ на населението при бедствия, аварии, транспорт на медицински екипи и др.
Съществува значителна вероятност Командването на ВВС и военните формирования на тактическо ниво да останат без основен ръководящ състав.
Предложените промени ще доведат до спадане престижа на военнослужещите пред обществото и отлив от военната професия.
Летателната подготовка е специфична и скъпа дейност, в която най-ресурсоемка част е подготовката на хората. Въвеждането на промените в КСО рискува отход на обучен състав, чиято подготовка отнема много години и огромни ресурси.
Загубата на приемственост между поколенията ще доведе до силно застрашаване безопасността на полетите, висока вероятност от тежки авиационни инциденти и необходимост от много време и значителни финансови ресурси за възстановяване способностите на ВВС.
България не е единствената страна в ЕС и НАТО, в която няма изискване за възраст при пенсиониране в системата на сигурността и отбраната. Това обстоятелство е продиктувано от спецификата на военната професия, чиято среда се отличава с високо натоварване, риск и отговорност. Последното важи в огромна степен за ВВС, където личният състав, особено летателният, работи в условия на висок риск и пределно физическо и психическо натоварване. Тази специфика на професионалната дейност във ВВС налага строги изисквания към здравословното и психическото състояние на състава, пряко свързани с нормалните биологични ограничения по възраст. Въвеждането на условие за достигане на определена възраст е в разрез с тези нормални биологични ограничения и води до срив в качеството на изпълняваната дейност и застрашава безопасността на полетите.
Следва да се вземе под внимание фактът, че вече беше увеличен стажът за пенсиониране на летателния състав с 50% (от 10 на 15 г.) и от 20 на 27 г. на останалите военнослужещи. Това значително отслаби натиска върху осигурителната система. Не би следвало и не е коректно към военнослужещите през кратки периоди да се увеличава изискуемият за пенсиониране стаж. Това периодично увеличение създава несигурност и неизвестност в професионалното реализиране на военнослужещите, което от своя страна влияе негативно и върху техните семействата.
Преди да се въведе каквото и да е ограничение за възраст при пенсиониране на военнослужещите, е необходимо да има поне 5-годишен гратисен период. Така ще се постъпи коректно спрямо тези, които са сключвали своите договори за военна служба при сега действащите норми и условия на служба. През този период следва да се направи задълбочен анализ на ситуацията и да се проучи опитът на другите европейски държави. Повишаване възрастта за пенсиониране следва да се извърши само при положение, че на военнослужещите от ВВС се създадат нормални условия за изпълнение на професионалната им дейност за периода на службата, водещи до намаляване на прекомерното физическо и психическо изхабяване, съществуващо към момента.
За да се отслаби натискът върху осигурителната система, сега е възможно да се вдигне пределната възраст за служба във ВС на РБ на различните категории военнослужещи. По този начин военнослужещите, които отговарят на съответните здравословни изисквания, ще имат възможност да продължат да служат и след придобиване на право на пенсия и така ще се ограничи реализиране на правото на ранно пенсиониране и от там ще бъдат спазени и препоръките на ЕС.

Контраадмирал Димитър Денев
Контраадмирал Димитър Денев

Командирът на Военноморските сили контраадмирал Димитър Денев: Измененията ще доведат до сътресения

Въвеждането на изискване за достигане на определена възраст като едно от условията за получаване на пенсия от военнослужещите би довело до негативни тенденции и последствия върху нормалния войскови живот.
Висок процент от придобилите право на пенсия по сега действащата нормативна уредба биха се възползвали от възможността за пенсиониране. Това са кадри, на възраст между 46 и 54 години, високо квалифицирани, с добра мотивация и с необходимия опит и умения. Напускането на тези военнослужещи от състава на БА, които при оставане на сегашния ред и условията за пенсиониране не биха напуснали, ще доведе до сътресения в нормалното функциониране на системата като институция и до нарушаване на боеспособността на военния флот.
Ще бъде нарушено нормалното и ефикасно предаване на натрупания опит от вече подготвените кадри. Голяма част от овакантените длъжности няма да могат да бъдат попълнени поради недостиг на кадри, отговарящи на изискванията за заемане на съответните позиции.
Промяната би подействала силно демотивиращо на оставащия личен състав поради отнемането на основни социални придобивки, компенсиращи отнети конституционни права.
Голяма част от младите кадри ще търсят по-ранна реализация извън системата на БА след въвеждане на предлаганите промени в условията за пенсиониране на военнослужещите.
След въвеждането на изискване за достигане на определена възраст като едно от условията за получаване на пенсия от 01.10.2013 г., във ВМС, 80 % от рапортите за напускане поради придобиване на право на пенсия са подадени в периода 17.10.2012 – 17.12.2012 година /между приемане на решението от Министерски съвет и второто четене в Народното събрание/. Това основно бяха военнослужещи на средното командно ниво – капитан ІІІ ранг и капитан ІІ ранг /майор и подполковник/ и от основния старшински състав, кадри високо квалифицирани, с добра мотивация и с необходимия опит и умения.
Налага се изводът, че сегашният ред и условията за пенсиониране по условията на член 69 от КСО трябва да останат непроменени.

Андрей Рангелов

Най-ново

Единична публикация

Избрани