Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Изкуството да победиш себе си

[post-views]
Генерал-майор Румен Радев - командир на ВВС
Генерал-майор Румен Радев – командир на ВВС

Ще отговоря не като военен – разчитам на това, което движи всяко живо същество и света – любовта. Разчитам на огромната любов на тези млади момчета към авиацията. Те живеят и дишат с нея. И заради тази любов съм убеден, че ще успеем. Така командирът на ВВС генерал-майор Румен Радев аргументира вярата си в успеха на новата уникална летателна подготовка на десетте млади летци, която започна на летище „Долна Митрополия“.
Както вече писахме в миналия брой на вестника, програмата си поставя изключително високите задачи за година и половина всеки от групата да натрупа по 350 часа нальот и всички да придобият способности на първокласни летци от изтребителната авиация. Да станат

многоцелеви пилоти

В това, естествено, има риск, но има и на какво да се разчита.
Освен на любовта към  авиацията на летците командирът на ВВС вярва и в огромния професионализъм на инструкторския и инженерно-техническия състав, които ще осигурят всички условия, щото замисълът да стане реалност.
Амбицията е огромна. Досега такова нещо не е правено. Но момчетата са ни кадърни, страхотни са, подчертава генерал-майор Радев. Ще направим всичко възможно в оскъдицата да им осигурим минималните ресурси. В сравнение с ресурсите на големия самолет обаче тези са нищожни, защото подготовката ще се извършва на „малките“ PC-9M и L-39. Става дума за преместване на способности от големия самолет към по-малките. А след като веднъж вече се придобити способностите на малките самолети, много по-лесно е да бъдат потвърдени и усъвършенствани на големия самолет. В света има добри практики в тези подготовки. Много развити държави работят така.
Според командира на ВВС това е бъдещето. Който държи да използва най-ефективно ресурсите, които има, ги структурира в подготовките по този начин. Няма как на скъп самолет да постигнеш върхова подготовка с ограничен ресурс, казва той. Тази върхова подготовка може да се постигне и на по-малък самолет. В световната практика това се нарича downloading и означава

пренасяне на способности

от по-скъпите платформи към по-икономичните.
Когато след обучението на малките летателни апарати летците отидат на „Граф Игнатиево“, те ще са взели всичко от самолета. Ще знаят как се лети нощем, как се атакува въздушна цел и всичко останало. Оттам нататък работата с тях ще се концентрира върху реални тактически подготовки и способности – това е ценното на тази програма.
Изключително скъпият ресурс на големия изтребител досега се е използвал, за да се учат летците през цялата им кариера на елементарни неща. По тази причина те трудно достигат до върховете на летателното майсторство и до способностите, които се изискват от тях. А по тази програма, когато са придобили вече основните летателни способности на малките самолети, ще може на големия изтребител да се работи за разгръщането на тактическите им умения. Повече няма да се хаби ресурс за техника на пилотиране и за полети в облаци.
samolet_vutre Тази подготовка има за цел и да не позволи да се появи пропаст между способностите на отделните поколения летци. В последната фаза на подготовката ще се използва опитът на калените асове от „Граф Игнатиево“, за да предадат на младите пилоти не просто тактиката, а манталитета и изкуството да побеждаваш. Такива са намеренията на Командването на ВВС и те се подкрепят от силната вяра в успеха на това начинание.
Десетте летци са подбрани по

сложна методика с комплексни критерии

Това не лишава от шанс всеки от останалите. Ще бъде направено всичко възможно младите пилоти да летят. Това е бъдеще и закономерен процес.
Наболял проблем в изтребителната авиация е и това, че средната възраст на летците е много висока. Затова трябва да дойде ново поколение, но с подготовка. Има пилоти, които приключват кариерата си в изтребителната авиация, без да са летци първи клас, без да имат в опита си маневрен въздушен бой, без да са стреляли по земна цел,  а това не трябва да се допуска.
Представяте ли си тези млади лейтенанти след година и половина да имат всички подготовки колко страхотни ще бъдат след още година-две, коментира командирът на ВВС. И допълва, че те наистина ще бъдат бойци.

Каква е следващата стъпка?

Генерал-майор Радев казва, че пред ВВС предстоят още много „стъпки“. Авиацията е такава – развива се главоломно. И това е нормално, защото предизвикателствата са много и произтичат от спектъра на заплахи. Оттам се разширява и спектърът на способностите, които трябва да притежават бойните летци – ето защо подготовката е същността на Военновъздушните сили.
pilot_vvs Според генерал-майор Радев дори да не можем да си позволим нови самолети и необходимата модернизация, начинът на компенсиране на липсата на нова техника е повишаване на бойните способности в тренировката на летателния състав – тренингът е нашата религия, а в това отношение възможностите са огромни, допълни той. Бойната подготовка ще бъде усъвършенствана изцяло и вече е осигурена  финансово.
По думите му в изтребителната авиация нещата са драматични, защото нальотът е критично малък, оскъдни са и средствата за поддържане на техниката. Новият изтребител зависи от решения, които не са от компетенциите на ВВС. Затова не може да се чака да се изсипят наведнъж необходимите ресурси и тогава да се гради авиацията.
Налага се с това, което е налице не само да се запази авиацията, но и напук на всичко да се развиват нови способности. Една система, ако не се усъвършенства, тя деградира и се разпада. В същото време ще се води решителна борба през 2016 г.,  когато тези момчета излязат

със суперспособности от учебния самолет

да има ресурси да ги продължат и на МиГ-29. Това може да стане и на новия изтребител.
Ще има инструктори и от „Граф Игнатиево – по въздушен бой и по „Еър полисинг“. Ще се разчита много и на помощта на авиобаза „Безмер“ за стрелбата по земна цел.  Летците от базата имат огромен опит в ученията в международна среда. Този опит се натрупва вече доста години. Той е на много високо ниво и не трябва да се губи. Командирът на ВВС още веднъж подчерта, че бъдещето е на младия летателен състав. Изтребителната авиация иска млади хора. Това са огромни натоварвания, които могат да се понасят само от младия организъм, както и скоростта на реакцията. Инвестицията в тези млади хора сега, ще позволи те да разгърнат своите възможности в продължение на 10-15 години.
Идеята за интензивната летателна подготовка се връзва директно с идеята за възстановяване на висшето военновъздушно училище. И тук борбата ще продължи, защото това е начинът да се проявяват гъвкавост, самостоятелност, бързо и ефективно да се отговаря на всевъзможни предизвикателства и да се произвеждат хора с необходимите знания.
Става дума за

авиационно образование и обучение

Между тях трябва да има пълен синхрон, защото професията на летеца е неимоверно сложна. Знанията, които трябва да придобие, той са огромни. Само едно висше военновъздушно училище, което може самостоятелно да управлява своите приоритети в учебните програми, може да реагира на бързо променящата се среда и да дава най-необходимите знания, по най-добрия начин, подчерта командирът на ВВС.

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани