Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Полковник от резерва Николай Русатев: Военното разузнаване би се обезличило

[post-views]
[post-views]

Избягване на дублирането на дейности и на нездравата конкуренция са едни от основните мотиви, с които група народни представители внесе в Народното събрание проектозакон за Държавната агенция за разузнаване. С него се предвижда обединяване на Националната разузнавателна служба (НРС) и Служба „Военна информация“ (СВИ) в единна структура.
За плюсовете и минусите на подобна трансформация потърсихме мненията на хора, които са ръководили службите и могат да дадат професионална оценка на законопроекта.

– Г-н полковник, убедиха ли Ви мотивите на вносителите на проектозакона за Държавната агенция за разузнаване (ДАР)?

– Категорично – не! Не може хора, които нямат нищо общо с разузнаването, да внасят проектозакон! Кой им го е писал, откъде са го преписвали? Аз мога да им кажа откъде е, но това няма значение.
Най-плачевен е въпросът, че въобще не се мисли за армията и Въоръжените сили (ВС). Обединяването на двете служби ще обезличи изцяло СВИ, ще направи проблемно осигуряването на ВС с разузнавателна информация и провеждането на специални операции.
В проектозакона не се дефинира ясно как ще се ползва информацията. Досегашният път е прекъснат. Началникът на отбраната въобще не фигурира сред ползвателите на информация. Искам да кажа на вносителите – гледайте си вашата работа и специалности, не се бъркайте там, където не разбирате.

– Но те са народни представители?
– Какво като са народни представители!? Аз не отивам да правя операции в „Пирогов“ и да се занимавам с неща, които не знам… Не може така – едно към гьотере, някой да тръгне и да се занимава с разузнаване.Какво означава, че имало нездрава конкуренция (между НРС и СВИ – б. р.), питам аз. Кой може да обясни това с думи прости?Има един основен принцип в разузнаването – че нещата се проверяват поне от два източника, за да има конкретна информация. Още по-добре е, когато едната служба придобива информация по нещо, да се дублира с проверка от другата служба.Въпросът е да се създаде някакво звено, което да обработва, контролира, дава задачи, разпределя задачите, да контролира финансовите средства и т. н. Не е необходимо да се прави цяло обединение, какъвто е замисълът на авторите на проектозакона.

– Вносителите целят намаляване на разходите. Няма ли обединението да е по-ефективно от финансова гледна точка?
– Донякъде вносителите имат известно основание в раздела за облекчаване на разходите. Но нещо, което не е направено, си остава хипотетично. Възможно е, възможно е и да не е.
Ако начело сложат някой политик или човек, близък до политиците, който няма понятие от разузнаване, много ми е интересно как ще направи така, че да се намалят изразходваните средства.
Отдавна се твърди, че ние – военнното разузнаване, имаме по-голям бюджет от този на НРС. Но ние обединяваме разузнаването на оперативно и стратегическо ниво. Имаме поделения, които работят, за които и грам не е казано в този проектозакон.

– Вносителите се аргументират, че такава обща агенция има в САЩ, Германия и т. н., които са и наши съюзници в НАТО?…
– Но пък има и обратния случай. Знаете ли колко вида разузнаване има само в САЩ? 18! За какво говорим тогава?…
Загубите заради спрения „Южен поток“ ще бъдат нищо в сравнение с това, което ще се постигне при обединението на двете разузнавания и излизането на досиетата на агентите ни в чужбина, за което настоява Комисията по досиетата.

– В предвидената единна структура са гарантирани нелоши заплати и други стимули за служителите…
– …Това е единственото положително нещо, което виждам в този проектозакон – разгърнато на много страници, правилно – с най-големи подробности. Да, разбира се, хубаво е това.
Но, пак казвам – в настоящия момент нямаме нужда да блокираме дейността на две разузнавания и България да остане без очи и уши, за да се прави нещо, чийто ефект не е ясен.
Ако проектът е толкова много необходим, предлагам следния вариант: създава се звено „Ръководство“ от началник и двама заместници, със състав от около 10-15 информационни работници. Чрез тях да се поставят задачите на двете служби и от там нататък да се отчита информацията. Тоест – само координационно звено. Така ще се оптимизира дейността и ще се избегне дублирането.

– Много ли са тези случаи?
– Възможно е да се е получавал някъде дубъл. Но той е естествен. Ние не задълбаваме в такова естество, в което те работят. Търсим нашата, военната тематика и нейното изясняване. А не да бъде дублирана от информацията на колегите.

– Имало ли е случаи, когато попаднете на интересна за тях информация, да им помогнете, или те на вас?
– Ще кажа за един конкретен случай, в който съм помогнал лично на колегите в периода между 1990 и 1993 г. Началникът на информационния център на НРС консултира с мен информация, която искаше да доложи на министъра на отбраната – че гръцките въоръжени сили били в повишена степен на бойна готовност. Казах му: „Виж какво, силите и средствата на военното разузнаване към настоящия момент не са засекли подобен род дейност, която да налага да се алармира министърът на отбраната за това, че някой в съседство на нас се подготвя за въоръжен конфликт. Държим под контрол всяко действие и излизане на войски на терен. Така че това не е възможно да стане“. Така предотвратихме един лъжлив сигнал от тяхна страна към министъра на отбраната.
Не мога да си изкривя душата и да кажа, че не е имало някои по-остри взаимоотношения между двете служби. Но те са се дължали на чисто човешки взаимоотношения.

– Заеха ли българските разузнавателни служби своето място в НАТО и ЕС?
– Специално за военното разузнаване мога да кажа, че има установени много добри взаимоотношения с военните разузнавателни органи на НАТО и на страните – членки на Алианса. Основните длъжностни лица от СВИ участват в работата и в ръководните военни органи на разузнаването на НАТО.
В някои от тези органи военното разузнаване има свои постоянни представители. СВИ е уважаван и предвидим съюзник в НАТО.
Имаме изключително голяма заслуга като служба за влизането на България в НАТО. В предприсъединителния период доставяхме ежедневно информация на ВС на НАТО, особено за близките конфликти.
В държавите на ЕС и НАТО няма единно виждане за това колко и какви функции да бъдат възложени на специалните служби. Това е въпрос на национален суверенитет. Не е случайно и изявлението на английския посланик в България, който се обяви против това обединение на службите.

– Как ще коментирате въведеното в проекта изискване за лустрация?
– Така се противопоставят едни групи хора на други групи хора. Това внася противопоставяне в обществото на принципа „разделяй и владей“.
Специално за нашата служба – ние сме работили в интерес на националната сигурност. Присъединяването на службата към закона за досиетата е абсолютна грешка и необосновано охулване на маса хора, които са работили за националната сигурност и са рискували и жертвали живота си! С лустрирането се нарушават човешки права!

– Има ли, според Вас, още архиви, които СВИ трябва да предаде на комисията по досиетата?
– Съгласно закона, от който СВИ се ръководи, всичко, което към настоящия момент е трябвало да бъде предадено, е предадено. В момента продължава да се истеризира по отношение на архивите, свързани с чужди граждани – агенти на нашето разузнаване.
Ако тези документи се предадат, загубите за България и за СВИ ще бъдат огромни! Никой няма да иска да работи за тази служба!
Законът за досиетата е за български граждани. Хайде, нас ни жертваха. Предадоха ни. Оплюха ни.
Защо обаче трябва хора, които са зад граница, да бъдат подложени на такова нечовешко напрежение? Те с нищо не са виновни, че навремето са се съгласили да работят в интерес на нашата държава.
Едно е да работиш за цивилно разузнаване, друго – за военно разузнаване. По единия закон се предвижда, примерно, доживотен затвор, а по другия наказанието е смърт, веднага. Никой няма да пожали тези хора.
Икам да добавя още нещо много важно, свързано с така наречената „Комисия по досиетата“. Нейната дейност се изпразни от съдържание съгласно закона. Тя трябваше да преустанови своята дейност, след като й бяха предоставени всички документи, свързани с българските граждани. Според мен те сега си търсят работа, но така или иначе нарушават закона. Призовавам главния прокурор да обърне внимание на точното прилагане на закона.

Интервю по темата с генерал-майор от резерва Димо Гяуров може да прочетете тук.

Андрей Рангелов

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани