Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Армията да остане страж на обществото

[post-views]
[post-views]
Генерал Цветан Тотомиров
Генерал Цветан Тотомиров

Сложни и противоречиви са аргументите по въпроса за използването на армията за решаването на задачи вътре в страната. Винаги съм смятал, че при никакви обстоятелства армията не е длъжна да води бойни действия и да провежда операции против собствения си народ.
Тя винаги е била и трябва да остане страж на обществото. Затова никога не трябва да се използва за поддържане на „общественото съгласие“ с разрушителни, необмислени и непуполярни мерки.
Съществуващите в настоящия момент мнения на много „експерти“ и неизяснените въпроси за използването й в екстремални ситуации могат да станат причина за спекулации относно действията на военното ръководство.
Армията има възможности, тя може да бъде привлечена за изпълнения на широк диапазон от решения и действия, понякога неадекватни по съдържание и произволни по характер.
В практиката ми като офицер в първоешелонните гарнизони до1972 г. съм участвал много пъти при решаването на задачи с Гранични войски. Като началник на ГЩ съм имал натиск за използването на отделни формирования за нуждите на МВР, но по силата на закона – не съм се съгласявал. Дали съм бил прав, или не историята си каза думата.
Затова бих посочил, че в това отношение трябва да има законотворческа работа, която не трябва да отиде към разширяване функциите на Българската армия, а да конкретизира както реда, така и правилата за привличането на войскови формирования за решаването на определени задачи за нуждите на други ведомства.
В този нормативен документ трябва точно да се определят държавният орган и длъжностните лица, имащи право да вземат решение за привличане на армейски формирования за съдействие на органите на МВР, а също и начинът за довеждането на задачите до преките изпълнители.
Да се конкретизират задачите – кога могат да се привлекат войскови формирования, като изрично се посочи – кога това е възможно и кога е недопустимо. Да е ясен редът за подчинение и начините на взаимодействие между армейските формирования и Министерството на вътрешните работи.
Трябва да са ясни задачите и възможните действия: с какво въоръжение и бойна техника ще участват привлечените армейски формирования (обикновено с щатното) и случаите на неговото използване.
Да се знаят редът, условията и източниците за финансирани на действията на привлечените армейски формирования – размерите за компенсация на личния състав, логистиката и други въпроси. Да е определено кой ще информира обществеността за привлечените армейски формирования.
В заключение е важно да подчертая, че на привлечените армейски формирования не трябва да се възлагат задачи по осигуряване на охраната на обществения ред, разединяване на противоборстващи страни, охрана на митинги и други.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани