Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Избухнаха две нови регионални кризи с потенциал да се превърнат в глобални – Украинската и „Ислямска държава“, и двете в непосредствена близост до България. На Световната конференция по сигурност в Мюнхен се говореше за разпад на международния ред, за геополитически шокове, за хибридна война, за вълна от тероризъм в Европа, за невиждана пропагандна война и за бежанска вълна в Европа, за война в Украйна. В страни от Близкия Изток и Африка наблюдаваме разпад на държавността. В този контекст искам да обърна внимание на четири важни въпроса, засягащи отбранителните способности на България.
Рисковете се увеличават, а у нас разходите за отбрана се намаляват – това е недопустимо. Сигурността струва пари, но свободата и мирът са безценни. Инвестициите в отбранителни способности означават и повече работни места, повече бизнес. Казвам отбранителни способности, защото никой в тази държава няма намерение да напада когото и да било или да планира подобно действие.
Инвестициите в отбрана гарантират и сериозна възвращаемост, затова моят апел е да се намери резерв и в рамките на текущата година да се изпълни поетият ангажимент – парите за отбрана да не се намаляват. Решението в Уелс е категорично – парите за отбрана с постепенно, плавно увеличаване за 10 години напред, да достигнат до 2% от БВП. Очаквам военният бюджет да бъде актуализиран в хода на изпълнението на финансовата 2015 г.
Заплахите за сигурността не започват на нашата граница. За да ги адресираме и да им противостоим ефективно, трябва да сме интегрирани и съвместими с партньорите в НАТО и в ЕС. Необходимо е да разпознаваме заплахите пред демокрацията, дори когато ни се струват отдалечени, локални или дребни. Нека си дадем сметка, че днес европейските държави търсят всякакво възможно мирно решение на задълбочаващата се криза в Украйна. ЕС беше създаден от руините на Втората световна война като съюз за мир. НАТО е отбранителен съюз, ние сме общност, която вярва в демокрацията, а не в преначертаването на граници със сила.
Приетият на Срещата на върха в Уелс План за действие за готовността на НАТО е изцяло отбранителен. Той адресира предизвикателства за нашата сигурност, идващи както от юг, така и от изток. Планът е приет с консенсус и по него са работили три български правителства и два парламента. Предвидени са два вида мерки – за гарантиране на сигурността и за адаптиране. Създаването на Координационен център на НАТО в София, в тази сграда, е част от този план. Целта е по-добра координация при нужда, логистика, подготовка на съвместни учения и действия за повишаване на отбранителни способности.
През тази година ще се осъществят и отдавна планирани учения, които ще бъдат свързани с учения на НАТО, което е съвсем нормално, правим го от много години и не е изненада за никого.
МО публично планира тези мероприятия, те са плод на обществен консенсус. Приветствам министъра да информира парламентарната Комисия по отбрана, да отговаря на въпроси в парламента, но трябва и да си даваме сметка, че по Конституция и по закон той има пълно право да извършва оперативната дейност и да носи отговорност за това.
Когато говорим за мобилизация, трябва да е ясно, че тя се обявява с указ на президента по предложение на МС. Подобна тема не се е обсъждала и не виждам каквито и да било фактори, налагащи подобно действие. Недопустимо е да се търсят тясно партийни интереси на гърба на най-естествените страхове на българския народ и с ясното съзнание, че се говорят неща, които са далеч от истината. Това не е поведение на отговорни политици.
Държавата трябва да вземе мерки. Със силата на всички институции и контролни органи да разсее и да противостои на насаждането на спекулации и на страх в обществото.
Проблемът със зависимостта от Русия по отношение на основни видове въоръжение е изключително сериозен. Преди 10 години България е поела ясни ангажименти за изпълнението на възложените ни цели на способности. В допълнение, бе изработена и Националната програма „България в НАТО и в Европейската отбрана 2020“. Армията трябва да бъде оставена на спокойствие да изгражда своите способности, да се адаптира към новите реалности и да постигне съвместимост с партньорите. Парламентът, правителството и политическите сили дължат на БА подкрепа за дългосрочния план за развитие и за осигуряване на необходимите ресурси за неговото реализиране.

Изявление (със съкращения) на президента и върховен главнокомандващ Въоръжените сили Росен Плевнелиев след анализа на резултатите от подготовката на ВС, войсковия ред и дисциплината за 2014 г.

Най-ново

Единична публикация

Избрани