Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Три аса на световното кино в 19-ия “София Филм Фест”

[post-views]
„Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването” от Рой Андершон е носителят на “Златния лъв” във Венеция.
„Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването” от Рой Андершон е носителят на “Златния лъв” във Венеция.

„Златната палма“ от Кан, „Златната мечка“ от Берлин и „Златният лъв“ от Венеция са трите акцента с българска премиера в София! „Златната палма“ на Нури Билге Джелайн със „Зимен сън“ изследва отношенията на бивш актьор с младата му жена и сестра му. „Преди 15 години прочетох разказ от Чехов и бях омагьосан. Струваше ми се, че никога няма да мога да направя подобно нещо. Разкриването на характерите е бавно, с дълги диалози. „Исках да разбера мрачната страна на моята душа и на човешката природа“, обяснява режисьорът. Сравняват го с Бергман. С бавен ритъм, озарен от прекрасни пейзажи, триумфът на Джелайн започва през 2003 г. с Голямата награда за „Отчуждение“. През 2006 г. заедно с жена си, актрисата Ебру Джелайн, прави „Климати“ (наградата на ФИПРЕССИ). „Три маймуни“ отнася режисьорския приз в Кан. През 2011 г. Голямата награда на журито е за филма му „Имало едно време в Анадола“, показан в програмата на 16 СФФ и режисьорът получи Наградата на София на Столична община.
Детективският трилър „Черен въглен, тънък лед“ на режисьора Дяо Инан, който си тръгна със „Златна мечка“ от „Берлинале“ преди година, е мистериозна поредица от убийства („Сребърна мечка“ за Ляо Фан в категорията за най-добър актьор). Непознат в родината си Китай, филмът отвежда в 1999 г. в мина за добив на въглища, където разфасовани човешки трупове всяват ужас. Джан Дзъли, разследващият полицай, трябва да открие изплъзващия се убиец и да не се влюби докрай в красива, но не съвсем невинна млада жена. „В чисто криминална история е вплетен съвременен Китай, изпълнен с нерешителност, подлост и страх“, споделя Инан по време на „Берлинале“. Дебютният му филм „Uniform/Zhifu” (2003) е в паралелната програма на Кан и му носи две награди от фестивалите в Ротердам и Ванкувър. „Night Train/ Ye che“ от 2007 г. е представена на различни европейски фестивали.
Със „Златния лъв“ на Венеция „Гълъб седна на клон, разсъждавайки върху съществуването“ Рой Андершон представя „последната част от трилогията за това какво е да бъдеш човек“. Сюреалистичната комедия се движи по стъпките на по-ранните артхаус филми на Андершон – „Песни от втория етаж“ и „Вие, живите“. В стилово отношение критиката го сравнява с всичко от Бергман до Лаурел и Харди. В 39 кратки сцени от комични ситуации режисьорът ни стъписва с парадокси и абсурди. Двама нещастни пътуващи търговци продават от врата на врата куфар, пълен със странни вещи: смешни чанти, вампирски зъби, гумени маски – клиентите се разбягват с крясъци. Филмът на Рой Андершон е ексцентричен шедьовър със скандинавска прецизност за абсурдността и смисъла на живота. Зад гърба му са дебютният филм „Шведска любовна история“ (1970) с 4 награди в Берлин и номинация за „Златна мечка“. След „Гилиап“ (1975) се завръща към киното през 2000 г. с изключително успешния „Песни от втория етаж, донесъл му Наградата на журито в Кан. „Вие, живите“ (2007) беше част от програмата на 12-ия „София Филм Фест“.

Лъчезар Лозанов

Най-ново

Единична публикация

Избрани