Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Трябва да отворим училището за гражданското образование

[post-views]
[post-views]

todor_tanev
Министър Тодор танев
По нов предмет в училище от първи до дванадесети клас ще учат децата ни какви са гражданските им права. Предложението е на експерти в образованието и вече получава одобрение и от народни представители.  Знанията, които ще трупат подрастващите по този предмет, ще са различни за всеки клас. Най-малките, например,  ще учат защо трябва да пресичат на зелено. А колкото по-големи стават, ще влизат в теми като: защо да гласуваме, защо и как да протестираме и какво работят различните институции у нас. 

Да се изучава отделна дисциплина по гражданско образование и то да е задължително от първия до последния клас на средното училище, призова министърът на образованието проф. Тодор Танев по време на дискусията „Гражданското образование – перспективи и възможности“. Според него, още от детска възраст е необходимо натрупване на знания и на компетенции да се разбира другият, да се приема различието, да се познават ролята на институциите и възможностите на политиката, собствените права на гражданин и правата на другия и на общежитието. Т. е. обществото се нуждае от по-активни граждани, с по-критично мислене, които правят по-информиран избор. 
uchebnik)grajdansko_obrazovanieКато чип в мисленето на младия човек образованието трябва да заложи: знай правата си, но и националната си и европейската си идентичност, допълни проф. Танев, защото живеем в конкретно общество, иначе обществото ще е аморфно. Той каза, че в училищното образование трябва да има и нещо повече, свързано с реалния живот, с политиката, с икономиката, с брака и семейството, с обществения живот и с личната активност. Защото се нуждаем не от революционни, а от решителни и 

постъпателни промени в гражданското образование 

у нас, което да търпи промени с промените в самия живот.
Ролята на учителя, подчерта Танев, като вторият по важност авторитет в изграждането на младия човек и призова да отворим училището за гражданското образование. Професорът – политолог, каза, че не може да има решение на проблема с образованието, ако дори само една страна от триъгълника училище – държава – неправителствен сектор липсва. 
Има смисъл от гражданско образование от нов тип, потвърди министър Танев, във времето на глобализацията, на интернет, на бежанския натиск и за да не получават „гражданското си образование“ младите хора по стадионите, където виждат различните.
Българският евродепутат Светослав Малинов заяви, че демократичният режим е зависим от качеството на гражданите на страната. И че е абсурдно да няма предмет по гражданско образование в държава с претенции да бъде демокрация. Той подчерта, че не може да се приема задължителното гласуване без задължителното гражданско образование в българското училище. Това образование 

да се противопостави на общия цинизъм 

и на гледането на държавата като на нещо чуждо. Демократите, уви, допълни депутатът в ЕП, не се раждат, те имат нужда от образование. Светослав Малинов, предприел инициативата „Европейско междучасие“ и изнасящ лекции в училища и университети за европейските институции и ролята на България в ЕС, обеща от името на Комисията по култура и образование в ЕП подкрепа, опит и изпитани модели на гражданско образование в други страни членки.
Върху модела на гражданското образование и управлението на процеса акцентира зам.-председателят на парламента Иван Иванов.
Председателката на Синдиката на българските учители Янка Такева заяви, че и сега в различни предмети се изучават сегменти на  гражданското образование и допълнителна дисциплина само ще натовари учениците. Провалихме се в междупредметния подход заради липса на координация, каза тя. Според нея, въпросът е при толкова дисциплини в България 

защо „не се произвеждат“ достатъчно полезни 

за себе си,  семейството и обществото граждани. Тя заяви, че знанията са едно, а личният пример е не по-малко важен и цитира акад. Антон Дончев, който не проумява как родителят оставя детето си изцяло в ръцете на учителя, а после хули авторитета му. За гражданското образование са нужни и обществени авторитети, обобщи Такева.
От неправителствения сектор обвиниха журналистиката за свалянето на авторитетите на учителя, полицая, лекаря. И добавиха, че за добро гражданско общество се изискват добри граждански организации. Какъв тип граждани искаме да възпитаваме и кой и как ги възпитава като модерни хора, попита Саша Безуханова, основателка на гражданската платформа за дебат и общо действие MoveBG („България може“).
Народният представител Борис Станимиров обобщи, че са необходими и интердисциплинарното обучение по гражданско образование, и създаване на отделна дисциплина, и явяването на матура по този предмет. Той настоя преамбюлът на Конституцията да се изучава в училище като „Отче наш“, за да се заложи в чипа, в хардуера на децата ни.

Росица Цонева

фото Реформаторски блок

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани