Министър Тодор таневПо нов предмет в училище от първи до дванадесети клас ще учат децата ни какви са гражданските им права. Предложението е на експерти в образованието и вече получава одобрение и от народни представители. Знанията, които ще трупат подрастващите по този предмет, ще са различни за всеки клас. Най-малките, например, ще учат защо трябва да пресичат на зелено. А колкото по-големи стават, ще влизат в теми като: защо да гласуваме, защо и как да протестираме и какво работят различните институции у нас.
Да се изучава отделна дисциплина по гражданско образование и то да е задължително от първия до последния клас на средното училище, призова министърът на образованието проф. Тодор Танев по време на дискусията „Гражданското образование – перспективи и възможности“. Според него, още от детска възраст е необходимо натрупване на знания и на компетенции да се разбира другият, да се приема различието, да се познават ролята на институциите и възможностите на политиката, собствените права на гражданин и правата на другия и на общежитието. Т. е. обществото се нуждае от по-активни граждани, с по-критично мислене, които правят по-информиран избор. Като чип в мисленето на младия човек образованието трябва да заложи: знай правата си, но и националната си и европейската си идентичност, допълни проф. Танев, защото живеем в конкретно общество, иначе обществото ще е аморфно. Той каза, че в училищното образование трябва да има и нещо повече, свързано с реалния живот, с политиката, с икономиката, с брака и семейството, с обществения живот и с личната активност. Защото се нуждаем не от революционни, а от решителни и
постъпателни промени в гражданското образование
у нас, което да търпи промени с промените в самия живот.
Ролята на учителя, подчерта Танев, като вторият по важност авторитет в изграждането на младия човек и призова да отворим училището за гражданското образование. Професорът – политолог, каза, че не може да има решение на проблема с образованието, ако дори само една страна от триъгълника училище – държава – неправителствен сектор липсва.
Има смисъл от гражданско образование от нов тип, потвърди министър Танев, във времето на глобализацията, на интернет, на бежанския натиск и за да не получават „гражданското си образование“ младите хора по стадионите, където виждат различните.
Българският евродепутат Светослав Малинов заяви, че демократичният режим е зависим от качеството на гражданите на страната. И че е абсурдно да няма предмет по гражданско образование в държава с претенции да бъде демокрация. Той подчерта, че не може да се приема задължителното гласуване без задължителното гражданско образование в българското училище. Това образование
да се противопостави на общия цинизъм
и на гледането на държавата като на нещо чуждо. Демократите, уви, допълни депутатът в ЕП, не се раждат, те имат нужда от образование. Светослав Малинов, предприел инициативата „Европейско междучасие“ и изнасящ лекции в училища и университети за европейските институции и ролята на България в ЕС, обеща от името на Комисията по култура и образование в ЕП подкрепа, опит и изпитани модели на гражданско образование в други страни членки.
Върху модела на гражданското образование и управлението на процеса акцентира зам.-председателят на парламента Иван Иванов.
Председателката на Синдиката на българските учители Янка Такева заяви, че и сега в различни предмети се изучават сегменти на гражданското образование и допълнителна дисциплина само ще натовари учениците. Провалихме се в междупредметния подход заради липса на координация, каза тя. Според нея, въпросът е при толкова дисциплини в България
защо „не се произвеждат“ достатъчно полезни
за себе си, семейството и обществото граждани. Тя заяви, че знанията са едно, а личният пример е не по-малко важен и цитира акад. Антон Дончев, който не проумява как родителят оставя детето си изцяло в ръцете на учителя, а после хули авторитета му. За гражданското образование са нужни и обществени авторитети, обобщи Такева.
От неправителствения сектор обвиниха журналистиката за свалянето на авторитетите на учителя, полицая, лекаря. И добавиха, че за добро гражданско общество се изискват добри граждански организации. Какъв тип граждани искаме да възпитаваме и кой и как ги възпитава като модерни хора, попита Саша Безуханова, основателка на гражданската платформа за дебат и общо действие MoveBG („България може“).
Народният представител Борис Станимиров обобщи, че са необходими и интердисциплинарното обучение по гражданско образование, и създаване на отделна дисциплина, и явяването на матура по този предмет. Той настоя преамбюлът на Конституцията да се изучава в училище като „Отче наш“, за да се заложи в чипа, в хардуера на децата ни.