Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Явор Хайтов: Армията може да помогне в охраната на границата

[post-views]

Явор Хайтов е зам.-председател на 43-ото НС, избран за депутат във Враца.Член е на парламентарната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред.  Завършил е Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, работил в съдебната система, две години е бил зам.-министър на МВР, а от 14 г. е адвокат. Семеен с две деца.

– Г-н Хайтов, каква е оценката Ви за работата на Министерството на отбраната след първите сто дни на кабинета?
voienni_vraca– Опозиционните партии дадоха оценка среден, добър и добър плюс като цяло на правителството. На срещата, свързана с развитието на Северозапада в Монтана с вицепремиера Кунева и няколко министри, заявих, че съм съгласен с общата оценка за кабинета. С изключение на тази за министъра на отбраната. За Северозапада той изпълни предизборно обещание и откри военното формирование във Враца. Там вече служат над сто врачани, дислоцирани преди това по разни краища на България. Предстои назначаването на още 70-80 до 100 човека през тази календарна година. Надявам се, военнослужещите в него да се увеличават.  Министър Ненчев отпуска тези бройки стъпка по стъпка, съгласувано с военното командване, и успешно финализира този процес.

– При толкова горещи конфликти около нас, какви са истинските заплахи за националната сигурност?
– С настъпването на пролетта е реална вероятността да се засили миграционният натиск. Считам, че не са достатъчни силите и възможностите на МВР, за да се справят стопроцентово с охраната на българската граница. И министерството има нужда от помощ и подкрепа. Моето мнение, което не кореспондира с мнението на президента, е, че Българската армия може и трябва да помогне за това. Няма нищо укоримо, нито притеснително. Така, както БА помогна при наводненията, особено в моя избирателен район Мизия. А и преди няколко седмици при зимни бури отново армейските формирования бяха в помощ на гражданите. Според мен, армията трябва  да помогне на МВР максимално, за да се ограничи миграционният натиск върху страната. Трябва да се знае какви хора влизат на територията на страната. Има бежанска вълна и доколкото ни стигат силите като християни, сме длъжни да помогнем на тези хора, защото покрай сухото гори и мокрото, е казал народът. Сред обикновените бежанци могат да дойдат криминално проявени, членове на терористични групировки, изповядващи радикални течения в исляма – те са високорискови  за нас. Затова трябва и взаимодействие между службите. 

bejanci_sofiq– Тлеещият бежански проблем и стратегията на ЕС за овладяването му чрез т. нар. управление на границите изисква ли и някакви законови промени?
– Не е необходимо специално да преминаваме към ново законодателство. България е част от ЕС и границата ни е външна за Съюза. В периода 1999-2001г. и за времето, когато бях зам.-министър на МВР, българската национална служба „Гранична полиция“ укрепна, получи от наши партньори визьори за нощно виждане, служителите й бяха обучени. Относително добре е защитена и морската ни граница. Не смятам, че има необходимост от специално законодателство. Допълвам само това, което вече казах – армията трябва да помогне в охраната на границата с ресурса си за съпътстващи, логистични дейности. 
Беше приета Стратегия за развитие на съдебната реформа, която като цяло би трябвало да ускори съдопроизводството и да се стигне до по-справедлив процес по отношение на лицата, които извършват престъпления на територията на страната. 
А конкретно, на въпроса ви, разчитаме на българските военни да си свършат работата добре, както винаги. Според приетия Устройствен закон на МВР, в който в нашите предложения, и моите лично, бяхме подкрепени, жандармерията става част от Националната полиция. По досега действащия закон българската полиция се делеше на охранителна и криминална. И с новия закон за МВР се възстановява националната полиция в целостта й. Как иначе да си взаимодействат службите.

– А не закъснява ли и този парламент със законодателството по сигурността – с пакета от рамковия закон по националната сигурност, за „Военна информация“, НСО и НРС?
– След приемането на промените в закона за МВР министър Вучков заяви, че и неговият екип като част от Министерския съвет работи по внасянето на два законопроекта – за НСО, НРС, и работи по темата – дали е необходимо създаването на единствена агенция за разузнаването – Държавна агенция „Разузнаване“. Все още не е изкристализирала идеята, дали военното и цивилното разузнаване трябва да са под една шапка и в една структура. На този етап това като че ли не е най-рационалното. Но сме готови най-напред да чуем специалистите. Ние имаме някаква  експертиза, но дали най-правилно интерпретираме ситуацията? По обединяването на военното и цивилното разузнаване най-добре е да си  кажат мнението специалистите. 

– Усложнената международна среда на сигурност налага ли нов подход и задачи на разузнаването заради ситуация, която не сме живели досега?
– Българското военно разузнаване получи висока оценка по време на войните на територията на бивша Югославия и по време на Косовския конфликт. И то се оказа на висотата на изискванията на времето. Така че защо да разваляме една работеща система с експерименти, които не съм сигурен, че ще бъдат за добро. Ние сме наясно с проблемите, които съпътстват развитието на света и Европа като цяло – радикалният ислям, различните видове  групировки, т. нар. „Ислямска държава“. Да не забравяме, че имахме контингенти в Ирак, а още имаме в Афганистан, където допускам, че колегите също са си свършили успешно работата. Така че служителите на разузнаването са наясно с изискванията, а ние като парламентаристи сме готови да се отзовем на всякакъв тип изисквания, които да подобрят тяхната работа. На първо място, според мен, тези служби имат нужда от финансиране и модернизиране. За съжаление, заради икономическата ситуация, за сигурността не се отделят достатъчно средства, затова трябва един разумен баланс между отделните сфери. 

– Реално ли е да се актуализира бюджетът за отбрана след средата на годината?
– Според финансисти, бюджетът върви добре в областта на приходите. И това ме кара да мисля, че приходите са заложени в по-ниски граници, след като се получава преизпълнение. А бюджетите за сигурност и отбрана почти никога не стигат. И в партньорските ни служби има такъв проблем. 

– Но армията ни не е модернизирана за разлика от германската и в други страни на Алианса?
– Съгласен съм с вас. Съгласен съм и с ангажиментите ни за размера на бюджета за отбрана спрямо БВП. Но нека се движим стъпка по стъпка. 

– Защо всеки разговор за средства за отбраната се вулгаризира и засяга имиджа на военната служба като цяло? А разписаната социална програма на МО само компенсира хората, които служат в името на специалната си професия, равностойна на мисия?
– Може би, защото съм работил и в МВР, имам симпатии към всички служители в сферата на отбраната. Адвокат съм с 14-годишна практика. И нека читателите на в. „Българска армия” знаят, че съм готов да бъда техен защитник  в пленарната зала на Народното събрание. Ще се отзова на  всяка покана за срещи или за законови промени, които да облекчат функционирането на армията като цяло. И за някои на пръв поглед по-незначителни неща, които обаче са от голямо значение за регионите. Неслучайно разговорът ни започна с поделението във Враца, което ме кара да се чувствам радостен, че сме изпълнили едно обещание.

Росица Цонева

 

Най-ново

Единична публикация

Избрани