Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Въздушната мощ няма алтернатива

[post-views]

Михаил Григоров

Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Румен Радев се срещна и разговаря с членовете на Българската авиационна асоциация с председател полковник о. р. Ангел Георгиев. Срещата беше по повод 36 години от полета на първия български космонавт Георги Иванов и 12 април – Международния ден на авиацията и космонавтиката. Тя се състоя в Централния военен клуб и на нея присъстваха ветерани от авиацията и журналисти, пред които генерал-майор Радев представи състоянието, предизвикателствата и перспективите на развитие пред българските военновъздушни сили. 
Най-големите предизвикателства са свързани с липсата на изправна техника, ниския нальот, с високата средна възраст на летците и най-вече с липсата на елементарни средства за водене на подготовка. Сред приоритетите на ВВС са придобиването на нов тип основен самолет и възстановяване на висшето военновъздушно училище. 
В целия спектър от задачи, проблеми и постижения на първо място винаги остават  хората и грижата за тяхното здраве и квалификация. В резултат на положените общи усилия във ВВС е удължен ресурсът на изтребителите Су-25 и МиГ-21, както и на друга техника, с което са спестени на държавата 270 милиона лева. РТВ сами поддържат техниката си, защото от 2009 г. нямат договор за доставка на резервни части.

radar_vruhБеседата, посветена на същността и мощта на Военновъздушните сили в съвременния свят, започна с въпроса: „Защо в Афганистан нямаше тежко въоръжение, въпреки че там в продължение на много години се водиха бойни действия. Отговорът е еднозначен: „Защото там имаше модерна бойна авиация със своите високо-точни оръжия“. Средното време от подаването на заявката от боеца на земята до поразяването на даден обект от дежурящия високо във въздуха изтребител, е 12 минути. Това е ярък пример, илюстриращ предимствата и мощта на съвременната бойна авиация.
Съвременните ВВС нямат алтернатива във всяка не само военна, но и хуманитарна операция. Става дума не само за удари от въздуха, но и за контрол на въздушното пространство, разузнаване, транспорт, командване и управление. 
В този контекст българските ВВС имат  важни задачи в системата на националната и колективната сигурност. 
Относно мисията за подкрепа на международния мир и сигурност имаме два сертифицирани модула с вертолети, а от следващата година ще имаме и сертифициран транспортен самолет „Спартан“. ВВС изпълняват непрекъснато както задачи за подкрепа на населението, така и за опазване на въздушното пространство по „Еър полисинг“ в интегрираната система за ПВО на НАТО. Тези задачи изискват изключително голямо внимание и адекватни ресурси. 
Въпреки всички ограничения в материалните и финансовите ресурси през миналата година е повишена класната специалност на не малко летци. Приучени са и нови летци, което е сериозно постижение на целия състав. Расте броят на националните и на международните учения. Едно от най-мащабните учения е „Тракийска звезда“, в което участват екипажи от България, САЩ, Румъния и Гърция. В това учение натрупват опит не само летците, но и специалистите от Зенитно-ракетните войски (ЗРВ), с много висока степен на реализъм. 
vertoleti_letishteЗа първи път през миналата година приехме на наша земя италианските изтребители  „Еврофайтер“ и „Торнадо“, както и натовски самолети смутители, с които провеждаме учения в условията на силни радиоелектронни смущения за авиацията, ЗРВ и Радиотехническите войски.    
През миналата година се случи и нещо много важно – България стана домакин на тренировките на Европейската военнотранспортна авиация на летище Пловдив. ВВС демонстрираха висока организираност и гъвкавост при провеждането на тренировката. Екипажите на нашите спартани водят сериозна тактическа подготовка, а не само изпълняват стандартни транспортни задачи. Станахме и постоянен домакин на курсовете за усъвършенстване на Европейската военно-транспортна авиация, които ще се провеждат веднъж в годината. Модулът за авиомедицинска евакуация за първи път беше сертифициран в чужбина – в Хохенфелс, в Германия. 
Започна и дълбока трансформация на летателната подготовка с цел интензивно придобиване на способности и квалификация от млади летци.
В пожари и наводнения, при затрупани от сняг пътища и прекъснати комуникации, когато надеждата на хората се изчерпва – пристигат момчетата от ВВС и носят спасение.
В същото време, генерал-майор Радев посочи открито острите проблеми във ВВС. Липсата на финансиране и изправна техника не само водят до невъзможност от поддържане на придобитите способности, но и са сериозна заплаха за безопасността на полетите.
vertolet_djipНай-важното в този момент е запазването на хората, за което са нужни съответните социални програми и условия за професионална подготовка. Друг важен приоритет е поддържането на наличната техника. В това отношение извършеното от инженерно-техническия състав на ВВС е истински подвиг. Благодарение усилията на този състав по удължаване на ресурса все още летят МиГ-21, Су-25, МиГ-29, Ми-17, Ан-30 и са спестени значителни финансови средства. 
ВВС са изключително сложна и високотехнологична система, изискваща високоподготвен личен състав, адекватна техника и ресурси.
Възможностите за удължаване на ресурса и оптимизиране на подготовката обаче вече са изчерпани. Особено тревожно е състоянието на самолетите МиГ-29. Необходимо е ангажиране на държавно ниво с неотложните проблеми на ВВС. В противен случай рискуваме да загубим въздушен суверенитет и национално достойнство.

 

Най-ново

Единична публикация

Избрани