Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Програмата – до Гергьовден в парламента?

[post-views]

Депутати от парламентарната Комисия по отбрана изказаха предварителни мнения по очакваната да бъде внесена за гласуване в НС Програма за развитие на отбранителните способности на ВС на Р. България 2020 на МО.

Vladimir_Toshev
Владимир Тошев
Документът гарантира възможностите на отбраната

„Програма 2020“ е много необходим документ. Добре е, че МО реагира толкова бързо, макар и с ново ръководство. Очаквам до празника на Българската армия, 6 май, проектът да успее да влезе в парламента за разглеждане. И се надяваме, говоря от името на колегите ми от ГЕРБ в Комисията по отбрана, ръководството на министерството начело с министъра  и неговия политически кабинет,  както и професионалното ръководство в лицето на постоянния секретар на МО и на генералитета начело с началника на отбраната да се  съобразят с неофициалните  становища, които изразихме по документа.
Ние сме виждали черновата на този документ и това е нормално. Радваме се, че има такъв подход – МО предварително да ни запознава с базови документи. И се надяваме в окончателния вариант вижданията ни да се представят и в МС.
Добре е, че по този начин се осъществява и приемственост, защото и в МО, и в сектор сигурност като цяло, и в НС да се стремим да действаме професионално и отговорно по темата национална сигурност. А този документ е много важен, защото чертае развитието на армията ни през следващите години, които ще бъдат много трудни по няколко причини. Първо, заради сложната политическа и военна обстановка около нас. Второ, заради тежкото финансово положение в държавата и оттам – и за военния бюджет. Трето, заради забавянето на модернизацията на ВС се премина граница, отвъд която трудно ще се възстановяват ресурсите на армията. 
НАТО, в специализиран аспект, най-после обърна внимание на Югоизточна Европа. Това е добре, от една страна, доколкото положението в региона е сложно в геополитически смисъл и регионът, за съжаление – по този повод, фокусира световното внимание. Но такова концентрирано внимание ще натовари не толкова хората с военна униформа, колкото нас, политиците, да отговорим на очакванията на Алианса за по-конкретни действия за развитие на способностите на пакта в региона. Ако все още имаме професионално подготвени кадри, това изисква и целенасочени средства, а поне за следващите 2 г. не се очертава светъл лъч в тази посока. 
Затова трябва да се търсят резерви и като бюджетни механизми, които имаме и тази година го доказваме. И със собствени ресурси, направени като разходи в тази, а разплатени в следващата година. И най-важното, с умно управление на бюджета на МО, който се гарантира от Програма 2020. Затова е важно тя бързо да бъде депозирана в НС, но и да бъде обмислена колкото може по-добре. Защото това е документът, който ще ни дава основание да искаме и средства, и възможности за националната сигурност в следващите години.

Kancho-Filipov
Кънчо Филипов
Проблемите на отбраната да не се политизират

Програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените ни сили до 2020 г. е изключително важен документ, който предстои да се приеме от НС. 
Програмата трябва да даде визията за адекватен отговор на предизвикателствата от влошената среда за сигурност, породена от ситуацията в Близкия Изток и Украйна. В този смисъл считам, че проблемите на България и развитието на отбранителните способности на ВС не бива  да се използват за политически дивиденти и популизъм.
Сигурен съм, че националната ни сигурност е приоритет на моите колеги от парламентарно представените партии от целия спектър и те ще допринесат за доусъвършенстване и издигане равнището на Програмата. В комисията по отбрана членуват бивши генерали и висши офицери, министри и зам.-министри на отбраната и съм убеден, че техните познания, опит и експертиза ще бъдат изключително полезни, за да се реализира главната й цел: осигуряване на по-голяма сигурност на гражданите, на страната и по-боеспособна армия.
Основните цели на програмата са да се определят предизвикателствата от срещата на върха в Уелс и вижданията на политическото ръководство на МО как да се справим като държава с оглед на влошената среда за сигурност.
В Програмата е отделено значително място за оценка на средата за сигурност и сътрудничество в регионален и международен мащаб. Показани са новите изисквания за Плана за готовност за действие на Република България, като го формулират като един фундаментално нов документ. Защото се предвижда създаването на сили за бързо разгръщане, насочени за логистична подкрепа на войските на НАТО по време на криза, на учения и на тренировки.
В Програмата се очертават възможностите за изпълнението на ангажиментите по поетите отбранителни способности в зависимост от икономическите реалности и развитието на страната.Това е един от най-съществените проблеми в документа.Считам, че заложените параметри за бюджет на отбраната са реалистични и отразяват както поетите ангажименти в Уелс, така и икономическото състояние на държавата. 
Наистина предложенията да се осигурят за отбрана минимум 1,35 на сто от БВП за периода 2015-2018 г., не по малко от 1,5 на сто от БВП до 2020 г. и нарастване до 2 на сто от БВП до 2024 г. е амбициозна, но не и неизпълнима задача. И ще осигури заложените в програмата предизвикателства.

petar_slavov
Петър Славов
Министерството може да си помогне и само

Оценяваме и усилията, и мерките, които се предлагат за превъоръжаване на армията ни и скъсване с остатъчното въоръжение от времето на Съветския съюз. Т.е. търси се  вариант по евроатлантически образец, който съответства на въоръжението на съюзниците ни от Алианса. Основният проблем е, че е скъпо. Затова трябва да се мисли как това да се случи по всички направления, които се предлагат – за многоцелеви изтребител за ВВС, по отношение на ВМФ, на Сухопътни войски. Това са сериозни инвестиции, които ресурсът на държавата не позволява да се извършат наведнъж, но според нас има механизми това да стане при разсрочване на тези задължения във времето. Включително, чрез осигуряване на финансиране от партньорски държави в НАТО. 
В самата програма няма заложени кратки срокове, които да ангажират  бюджета през тази и следващата година по непосилен начин. Но ако вземем многоцелеви изтребител, поддръжката за остарелите мигове на практика за 15-20 г. биха изплатили придобиването му сега под формата на лизингово плащане с дългосрочен хоризонт. Дори на цяла ескадрила, нова или в добро състояние от типа F-16, която да се придобие от съюзническа държава. Така че има много аргументи, че моментът това да се направи, е назрял. Има и икономически аргумент, че това на държавата ще й излезе по-евтино. Дори не коментирам аспектите на националната сигурност, защото едно е да осъществяваш ангажиментите по контрола на въздушното пространство с въоръжение, съвместимо сто процента с натовското, а друго – да се опитваш да адаптираш и да плащаш средства за ремонт, на които краят им не се вижда.
За съжаление, когато държавата беше в по-добро икономическо състояние и реализираше излишъци, този проблем не беше започнат да се решава. А това е дълъг процес, който засяга мандата на няколко правителства. 
В търсене на приемливо решение МО трябва и да бъде оставено да си помогне само. МО да може да продава имущество с отпаднала необходимост, без да се  залага праг на приходите, които то може да използва. Ще предложим да се създаде фонд по подобие на Сребърния, в който да постъпват средства от тази продажба, а от него се финансират мащабни програми за модернизиране на армията. Сега МО няма и икономически стимул да продава излишното имущество на по-добри цени. Надяваме се и финансовият министър да го разбере, и премиерът да вникне в една такава идея.  Според това дали ще се създава фонд, над чийто ресурси контрол да има МС, или само ще се разрешава средствата от продадено имущество изцяло да остават за  бюджета за отбрана, промените трябва да обхванат законите за публичните финанси и закона за държавния бюджет за догодина. Въпрос на политическа воля.
В този смисъл през годината може и да се стигне до актуализиране на бюджета за отбрана заради недостига на средства за заплати и осигуровки на военнослужещите. Надявам се МО заради реформите и икономиите, които осъществява, да успее  да реши този проблем със собствени сили. Но ако актуализацията стане неизбежна, надявам се всички в парламента да я подкрепят.
Основното в Програма 2020 е в това, че има цялостна стратегия за превъоръжаване и за изпълнение на ангажиментите по защита на националната сигурност, териториалната ни сигурност и партньорските ангажименти към НАТО. Не се мисли на парче, а комплексно за превъоръжаването на армията. Това е инвестиция с  дългосрочен хоризонт, на малки инвестиции през годините.

 

Най-ново

Единична публикация

Избрани