– Г-н Тотев, как върви програмата за структурни и функционални реформи през 2015 г., в изпълнение на държавния бюджет за т.г.?
– Програмата беше приета през месец март в изпълнение на постановлението за изпълнение на държавния бюджет, което ни задължи да направим програма, за да влезем в разходните тавани, одобрени в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза. Програмата обхваща реформи в МО, оптимизиране на персонала, нов устройствен правилник, реформи в пряко подчинените структури на министерството, като по-съществени са реформите във ВМА и Изпълнителната агенция „Военни клубове и военнопочивно дело“. Единствено в Българската армия не бе предвидено съкращение, макар че бюджетът бе намален с 10 процента спрямо целия личен състав на МО и армията. Или от 770 милиона разходи за личен състав бяха намалени 77 милиона, чисто механично. Програмата се изпълнява, направен бе нов устройствен правилник, с който се оптимизира структурата на министерството.
– Какво означава оптимизиране? Обикновено под това се разбира съкращения….
– Да започнем с дирекциите – създадена е една нова дирекция – „Проектно управление“, която е в отговор на Националната програма „България в НАТО и Европейската отбрана-2020“ със съответните функции по новия устройствен правилник. Една от старите дирекции – „Търговски дружества и ОМП“ беше разформирована и съответно три отдела бяха създадени в три структури. Това е оптимизация и мисля, че е за добро. Бяха прехвърлени функции – например управлението на военния жилищен фонд се прехвърли в агенцията, тъй като това излишно натоварваше централната администрация. За всеки договор за наем в цялата страна – от редника до генерала, все пак има близо 40 000 служещи – трябваше да го подписва лично министърът на отбраната. От тази гледна точка разтоварихме централната администрация, а изпълнителната агенция добре започна да изпълнява тази дейност, те имат и структури по места. С новия устройствен правилник са преназначени общо 217 души в МО, като в длъжност са повишени 22, понижени са 13, от които на 8 са понижени заплатите. Намалени са 14 ръководни длъжности. По програма „Старт в кариерата“ от началото на годината са назначени 6 младши експерти.
– Министър Ненчев каза, че няма възможност за повече съкращения. Колко са съкратените по новия устройствен правилник в МО и в структурите на пряко подчинение на министъра и от кои сектори са те?
– Съкратени са 378 щатни бройки от администрацията на МО и структурите на пряко подчинение на министъра. От тях реално съкратените са около половината. Освен това по допълнителното разписание на длъжностите, които са разкрити по ПМС 66, са освободени също около 250 човека. Така че общо съкращенията са около 600 души. Само от МО икономиите от тази оптимизация са около 3 милиона лева. От тези 378 бройки 151 са в служба „Военна информация“. В Изпълнителната агенция „Военни клубове и военнопочивно дело“ съкратените са 38, в Централния артилерийски изпитателен полигон – 7, Централното военно окръжие – 22, Института по отбрана – 11. В Българската армия това, което правим, е ограничаване назначаването на незаетите щатни бройки. Има голям некомплект. Максимално се ограничава назначаването на персонал, като тук очакваното намаление на разходите е голямо – около 12 милиона лева. Но това е свързано с огромни трудности за командирите на войсковите формирования. Говорил съм с тях, напускат хора със специалности – шофьори, енергетици, готвачи и др.
– Причините за напускане какви са, сигурно финансови?
– Имат сигурно алтернатива, в градове като Карлово, Казанлък един войник получава средно 800 – 900 лева в зависимост от натовареността му, и за тези градове тази заплата може би не е толкова ниска. Но въпреки това хора със специалности явно имат по-примамлива алтернатива и напускат. А като ограничаваме назначаването на незаетите бройки, командирите са поставени в много тежка ситуация. Това е един от негативните ефекти. Нещата трябва да се разглеждат както от финансова гледна точка, така и от чисто целевата функция на Българската армия. Ако разглеждаме от чисто финансова страна и трябва непременно да постигнем някакви икономии в милиони, това е едно, но все пак трябва да държим сметка и за функциите на армията, тя трябва да изпълнява задачите си.
– Като че ли обаче май повече се държи сметка за първото…
– Труден баланс, но такъв баланс трябва да има.
– Какви икономии очаквате до края на годината?
– Около 28 милиона от разходите за персонал. Но все пак намалението на бюджета е със 77 милиона. Така че се очертава един недостиг от около 48 милиона лева.
– Но ВМА отчетоха 17 милиона лева икономии?
– Дотук говорихме за администрацията, минаваме на пряко подчинените структури. Началникът на ВМА генерал-майор Николай Петров положи много усилия с реформата. Той беше изправен пред един много голям недостиг в бюджета и усилията бяха големи. Успехите му са основно в преразглеждането на някои неизгодни договори, от което има големи икономии. С новия устройствен правилник и там се извършиха оптимизация и съкращения. Намалението е с 64 бройки, но направиха преструктуриране и може би реално съкратените даже са повече. Действително има 17 милиона икономии от началото на годината, очаква се до края да станат близо 30. Разходите на болницата до миналата година превишаваха това, което им се даваше като бюджет, с около 25-30 милиона. Това, което прави генерал-майор Николай Петров, е, че успява да вкарва разходите на болницата в съответствие с бюджета, което само по себе си е голям успех. Но ВМА има дългове, които са натрупани досега – около 104 милиона, за тези дългове трябва да има някакво еднократно погасяване, за което ВМА и Министерството на отбраната нямат средства.
Друго, което предстои да се направи, е някои от структурите в болницата, да станат търговски дружества. Практиката показва, че като станат санаториумите търговски дружества като тези във Велинград и Наречен, например, стават печеливши. Има и голям социалнен ефект, тъй като много запасни и военноинвалиди се лекуват там при условия, за които никъде другаде не могат да си платят. В ИА „ВК и ВПД“ също върви преструктуриране. На общини по места са предоставени 13 военни клуба с клауза за запазване на основната им дейност. Очаквам намаление на разходите за персонал в агенцията.
– А има ли незаети щатни бройки в МО? Колко са назначените след конкурс?
– Да, в момента има 23 незаети щатни бройки – 12 за военни служители, 11 – за цивилни. С конкурси през последните 12 месеца са назначени трима души. Много са назначени по заместване и от „Старт в кариерата“. По принцип напоследък основно назначаваме млади хора.
– Как да си обясним непрекъснатите атаки срещу Министерството на отбраната точно заради разходи и назначения?
– Нормално е данъкоплатците да искат да знаят къде им отиват парите. Министерството на отбраната е ведомство, което е на прицел. През 2009 г. бюджетът беше намален шоково с 40%. Това доведе до усъвършенстване на финансовия мениджмънт, който стана по-ефективен и прозрачен. Защо така се атакува министерството при положение, че то е една от най-много реформираните структури в държавата?
– Вярно ли е, че МО е сред трите министерства с най-голям дефицит, заедно с МВР и Правосъдието?
– През 2008 г. МО имаше милиард и половина бюджет, след 2009 започна намаляване и падна под милиард. В други страни на НАТО се правят съкращения с 10-15 процента в рамките на 3-4 години, а не в рамките на започналата бюджетна година. Тези 28 милиона, които икономисваме само от персонала за тази бюджетна година, са голям успех.
– Как върви изпълнението на бюджета за 2015 г. досега?
– Нормално, в първото шестмесечие сме в рамките на това, което ни е дадено от Закона за държавния бюджет. За собствените приходи имаме изпълнение 52 на сто.
– Накрая един малко шеговит въпрос: как се работи по почина „Пари нема, действай“?
– Неприятно е да си отговорен за финанси, планиране и управление на министерството в такава ситуация на свиване и на недостиг. Има неща, които могат да се свият, дейности, които да отпаднат и това стана през последните 6-7 години. Но така или иначе има един предел и вече от там нататък трябва да се прави решително нов преглед на структурата, да преминем към някакво ново качествено състояние. Поемат се ангажименти по линия на НАТО, трябва да участваме в съвместни проекти, изграждане и поддържане на съвместни съоръжения и способности, които сме декларирали. Не може да не си изпълняваме задълженията, а всичко това е свързано с пари. Проектите, които са декларирани в Националната програма-2020, трябва да бъдат осигурени финансово. Авиацията, флотът и Сухопътните войски се нуждаят от въоръжение и техника, с което да си изпълняват мисиите и задачите.
Тодор Токин