МиГ-29 е многоцелеви съветски изтребител от четвърто поколение. Разработен е през 70-те години на миналия век от конструкторското бюро Микоян. Първият му полет е през 1977-ма, а на въоръжение в съветската армия влиза през следващата година.
Максималната скорост във въздуха е 2450 километра в час, далечината на полета 1430 километра, а таванът – 18 хиляди метра.
Историята на МиГ-29 започва през 1969 г., когато Съветският съюз научава за програмата 'FX' на САЩ, която довежда до създаването на изтребителя F-15. Новият американски изтребител ще притежава огромно технологично превъзходство, над който и да е съветски изтребител по това време. В отговор стартира разработката на новата машина. Югославия и Индия са първите чужди клиенти, които поръчват самолета през 1986.
В България, която е част от бившия Варшавски договор, дебатът за подмяна на военния авиопарк започва в средата на 80-те години на миналия век. Въпросът е какво да се купи – МиГ-29 или МиГ-23. Вторият е по-евтин и е познат на българските пилоти и затова част от генералитета настоява за по-старата машина. Решението за МиГ-29 е взето чак през 1986-та.
У нас първото бойно дежурство с новия самолет е дадено през пролетта на 1990 година.
През 2001 година изтребителите са включени в новосформирания щат на авиобаза Граф Игнатиево и стават основен самолет на 2-ра ескадрила.
МиГ-29 е на въоръжение в 23 държави, в това число Северна Корея, Куба, Иран.
МиГ-29 влиза в битка във войната в Залива в ръцете на иракски пилоти и по информация на американските ВВС са свалени 5 изтребителя, заради недобрата подготовка на пилотите. В момента самолетът вече не е част от иракската армия. Но сирийската го е използвала много успешно.