Информационен център на Министерство на oтбраната

Генерал-майор Румен Радев: Критерият е бройката подготвени летци

44 години от първия полет на МиГ-29

MiG-29_samoletПриключи първата в историята двустранна българско-полска летателна тренировка. На летище „Граф Игнатиево“ нашите ВВС участваха с четири изтребителя МиГ-29 и два МиГ-21, и военнотранспортен самолет С-27J „Спартан“. Военновъздушните сили на Полша се представиха с модернизираните си четири МиГ-29М/УБМ и 42-ма души личен състав. Полетите се проведоха от 30 септември до 7 октомври.
По време на тренировката бяха изпълнени тактически прехвати, маневрен въздушен бой, отбранителни и настъпателни въздушни операции и съвместни тренировъчни мисии по охрана на въздушното пространство. В програмата бе заложена и размяна на екипажи за

обмяна на опит

radev_shlifka
Командирът на българските ВВС генерал-майор Румен Радев и командирът на полските ВВС генерал-майор Ян Шлифка

и запознаване с процедурите, използвани в авиацията на двете страни. Целта на участието на българските ВВС бе постигане на по-висока оперативна съвместимост при участие в операции под егидата на НАТО и усъвършенстване на подготовката на военнослужещите за работа в международна среда.
Българско-полската тренировка бе в изпълнение на споразумението между правителствата на двете държави за сътрудничество в областта на отбраната. Неин ръководител бе командирът на 3-а авиобаза „Граф Игнатиево“ бригаден генерал Иван Лалов.
Някои от действията на летците бяха наблюдавани от заместник-министъра на отбраната Орхан Исмаилов, заместник-началника на отбраната генерал-лейтенант Константин Попов, командира на българските ВВС генерал-майор Румен Радев, командира на ВВС на Полша генерал-майор Ян Шлифка и председателя на парламентарната Комисия по отбрана генерала от запаса Михо Михов.
Двустранната българско-полска летателна тренировка е много ползотворна за нас по ред причини. Първата е, че ние продължаваме с всяко учение да

надграждаме способностите

на нашите летци по тактиките, техниките и процедурите на НАТО, както и способностите на нашия инженерно-технически и осигуряващ състав. Второ, от многото учения, които правим, това е първото, в което имаме еднотипна техника. И това наистина е важно за нас. Можем да сверим много неща и по подготовката на летателния състав, и по обслужването на авиационната техника. И трето, разбира се, в дългосрочен план – волята на България да укрепва сътрудничеството с Полша. Така че наистина това е едно много ползотворно учение, в което нашите и полските екипажи се справят на много добро ниво. Това заяви генерал-майор Румен Радев при посещението си в 3-а авиобаза.
За договора с Полша за ремонт на двигатели на МиГ-29 той изтъкна, че приветства всяка стъпка, която води до по-голяма готовност на авиационната ни техника и до повече бойни способности. Аз отговарям за подготовката и за бойната способност на ВВС. За ремонта и осигуряването на средства отговаря Министерството на отбраната. Разбира се, че без експертите на ВВС тази задача е много трудна. Ние участваме активно, но аз отдавна съм депозирал какви са точно нашите искания като осигуряване на изправна техника, в какви периоди и какъв брой, така че ние да не прекъсваме носенето на бойното дежурство и да имаме един минимум, който да гарантира здравето и живота на нашите летци, подчерта генерал-майор Радев.
Според него,

критичният срок

samolet_mig_
МиГ-29 от полските ВВС

е средата на следващата година. А с темповете, с които се лети, ресурсите на самолетите ще бъдат изчерпани. Командирът на ВВС посочи, че за охрана на въздушното ни пространство по искане на НАТО са необходими два самолета. Но за да могат тези самолети да излетят, те трябва да се управляват от квалифицирани и подготвени летци. А за да се подготви летателният състав, е необходимо да има самолети. Ето това е големият проблем.
А догодина самолетите ни ще бъдат с изчерпани ресурси, както тези на дежурните машини, така и на останалите. Сега ресурсите са удължени от наш инженерно-технически състав с наши подписи, а това е сериозна отговорност. И не е редно да става така, подчерта генерал-майор Радев. Той се спря и на нальота, който продължава да е изключително нисък, дори

опасно малък нальот

Затова ние приветстваме всяко едно решение, което ще доведе възможно най-бързо до повече изправна авиационна техника, до повече летателни часове във въздуха и по-голяма сигурност на нашите летци. А от позицията, в която съм и от ситуацията, в която сме, аз не мога да гарантирам здравето и живота на тези момчета, които застъпват на дежурство и излитат при всякакви метеорологични условия – и денем, и нощем. И не знаят кого ще срещнат във въздуха. За да има такова дежурство, критерият е не броят самолети, критерият е бройката подготвени летци. Ние затова се борим – да имаме достатъчно летци, които да не се претоварват, защото, когато те са малко, застъпват едни и същи хора и те могат да грохнат. Да имаме достатъчно летци и те да са с адекватна подготовка, Една държава, ако иска да носи „Еър полисинг“, трябва да има

минимум 16 изправни самолета

Ние оперираме с много, много по-малко самолети. Няма друга държава, която да носи такова дежурство – в 15-минутна готовност с толкова малко на брой самолети. обобщи генерал-майор Радев.
Може ли да се стигне до охрана на въздушното пространство от други ВВС? Не си представям това и ако стигне такъв момент, аз няма да бъда командир на ВВС. Аз се боря с всички сили, с цената на много компромиси и лични, да не стигаме дотам. Това е моята кауза, заяви командирът на ВВС. Той коментира, че ужасно е натоварването на едни и същи малко на брой хора, които на всичкото отгоре летят опасно малко. Трябва да се повиши броят на изправните самолети, да се приучат млади хора и така да се увеличи броят на летците. Инициирана е програма с кадърни момчета, които летят на Л-39. Те усвояват много високи подготовки и ще бъде престъпление този млад състав да не може догодина да се приучи на МиГ-29. Защото нашият летателен състав застарява. Това е огромен проблем за изтребителната авиация, в която претоварванията – и физически, и психически, и интелектуално, са на предел.
Чакаме договора с Полша като детайли, като времена, като разчети. Ние очакваме, че това ще бъде само първият договор от серия договори с полската страна. Не става въпрос само за двигателите. Затова, заключи генерал-майор Радев, говорим за следващ договор за интегрирана логистична поддръжка.

konstantin-popovЗаместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Константин Попов:
„Планът за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили е изключително важен. Защото, ако се вземат правилните решения сега, те ще имат голям ефект след 5, след 10 години. Ние сме сигурни, че нашите народни представители ще се отнесат много отговорно. И ще гласуват такъв бюджет, какъвто Българската армия заслужава – и ВВС, и Сухопътните войски, и ВМС.”

miho_mihovПредседателят на парламентарната Комисия по отбрана генерал от запаса Михо Михов:
„Ако следващият бюджет не надхвърли милиард, то не само ВВС, но и другите Въоръжени сили ще бъдат потвърждение на това, което се чу като доклад на Северноатлантическия пакт при прегледа на нашите отбранително способности – България не вдъхва доверие, тя е консуматор на сигурност и е вече загубила определена част от доверието, което досега отвоювахме с много усилия.”

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top