Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Желанието да летиш достойно

[post-views]

Летище „София“ е в облаци. Чакам да кацне полската  Casa. Военен самолет на полските военновъздушни сили, който трябва да отлети с български журналисти remont_na_MIG 29за военните заводи номер 2 в град Бидгошч, Северна Полша. Целта е да разберем как самолетите МиГ-29, които летят за полската армия, се поддържат и модернизират. Тема, която възбуди интереси и лобита в България. При положение, че българските ВВС са почти приземени. 

Посреща ни млад летец, усмихнат, който вежливо ни посочва къде да седнем, да закопчаем коланите и колко път ни очаква. Три часа полет. 

Полша има на въоръжение 48 самолета F-6, 32 самолета МиГ-29, 11 Су-22 и С-130 „Херкулес“. Стабилна ескадрила на фона на нашата скромност и проспиване на времето за развитие на военната авиация. Виновни? Разбира се, няма. На фона на непрестанните политически крамоли и безпаричие. Да не говорим за изгубеното време. Особено, когато имаме реални ангажименти в НАТО. 

Поляците имат 70-годишна история на военните авиационни заводи. Другият, който тества двигателите на руските военни самолети, се намира около Варшава. Завод номер 4, както го наричат професионалните военни. Председател на заводите и главен директор е Лешек Валчак. Усмихнат и вежлив бизнесмен, който е готов да обяснява с часове за възможностите на полската инженерна мисъл. 

Малко история

През 1995 г. е постигнато споразумение с Чехия за размяна на 10 изтребителя МиГ-29  за 11 многоцелеви вертолета W-3 Sokolół. Чешките самолети пристигат през декември 1995 г. и януари 1996 г. С това полските ВВС успяват да се сдобият с две ескадрили МиГ-29, като самолетът тогава е в състава на 1-ви изтребителен полк. С влизането на Полша в НАТО през 1999 г. идва и първата сериозна модернизация с цел съвместимост при изпълнението на мисията „ер полисинг“ в интегрираната система за ПВО на НАТО. Общо на осем самолета са поставени запитвачи „свой-чужд“ SC-10 Mk XII, модифицирани радиостанции Р-862, GPS-приемник Trimble 2101, както и навигационно оборудване TACAN и VOR/ILS. Поляците последователно мислят и се събират най-добрите инженери, за да  вземат решение какво да правят с руската техника. Минават през кризисни етапи. Само четири години по-късно съдбата отново се усмихва на Полша, след като Германия предлага флота си от 22 изтребителя МиГ-29 (18 едноместни и четири спарки) на символичната цена от €1 за машина. Сделката е подписана през септември 2003 г., а последният от бившите германски самолети е получен през август 2004 г. Германските машини са сериозно доработени през 90-те години, за да отговарят на базовите изисквания на НАТО и с цел улесняване на техническата им поддръжка. Всичките имат система „свой-чужд“ по стандартите на НАТО (само транспондер), навигационни системи ILS и TACAN, възможност за носене на контейнер (в тяло на ракета AIM-9) за запис на маневрирането при въздушен бой (ACMI), който записва точното положение на изтребителя при учебен въздушен бой, добавяне на подкрилни допълнителни резервоари ПТБ-1150, увеличаване ресурса на двигателите РД-33 чрез намаляване на тягата и най-важното, преминаване към експлоатация по състояние. В крайна сметка едва 14 от бившите германски машини са въведени на въоръжение, тъй като остатъчният ресурс по часове на другите е бил прекалено малък и те се използват като донори за резервни части. Добра основа, която дава криле Полша днес да има добре оборудвани и готови да дългогодишна експлоатация самолети.

Полша ще ремонтира изтребителите МиГ 29

remont_na MiG 29 _2които са на въоръжение в българските Военновъздушни сили, по собствена документация и не се нуждае от руски лиценз. Това обясниха експертите от полските военни заводи WZL-2 и WZL-4 пред българските журналисти. Членът на Борда на WZL-2 и директор по производството и обслужването Збигнев Матушчак каза, че никой не е получил лиценз от Русия, но поляците са напълно готови и могат самостоятелно да извършат ремонтите. По думите му те вече ремонтират двигателите си със собствена, авторска документация. WZL-2 /Wojskowe Zaklady Lotnicze No. 2 S.A./ в Бидгошч и WZL-4 във Варшава са основният партньор на полските ВВС, поддържайки и обезпечавайки военните самолети, сред които Су-22, МиГ-29 и С-130 „Херкулес“. До момента те са работили само за нуждите на полската военна авиация. Експертите посочиха, че влагат в изтребителите нови модерни технологии и възможности, а когато имат проблеми с получаване на резервни части, са в състояние да монтират свои, изработени в Полша. Възможности, които ние пропуснахме в лутане и чакане някой да поеме отговорност и да разработи спасителен план за военната ни техника. Предлагаме същата гаранция като за полските ВВС, посочи Збигнев Матушчак в отговор на въпрос по какъв начин полската страна би поела гаранции при евентуален ремонт и модернизация за безопасната експлоатация на българските машини и допълни, че полските мигове летят безопасно вече 20 години. По отношение на междуправителствения договор, Матушчак посочи, че  в него става въпрос за двигателите на МиГ-29 – като първа крачка. Важното е българските военни самолети да полетят. След това следва модернизацията – транспондер – свой-чужд, компютър за мисия, лазерна платформа САС, съвременна радиостанция Ди Ви Ер. Дори руснаците са били силно учудени от внедряването на тези елементи, отбелязаха полските специалисти.

Председателят на Борда на двата завода Лешек Валчак посочи, че полската страна е в състояние да предложи помощ на българската в рамките на модернизация, като може да сподели опита и капацитета на технологиите си. По думите му процесът има няколко етапа, като първият е двигателите да бъдат ремонтирани, а после самолетите да се модернизират по стандартите на НАТО. От завода подчертаха, че имат 20 години опит в работата с МиГ-29. 
 

Военният министър Николай Ненчев получи мандат от правителството да подпише договор с Полша за ремонт на изтребителите МиГ-29 на въоръжение в българските ВВС, след като не успя да се разбере с руснаците да продължат да поддържат машините. Според министъра контрактът с Полша е по-изгоден и включва споразумение България на първо време да получи за две години два двигателя, без да плаща наем за тях. 
Полша днес е различна. Модерна, просперираща, даваща основен тон в европейските институции и НАТО. Усвоила по европейски програми 100 милиарда евро от 2004 г. Председателстваща днес Европейския съюз. Разликата с България? Просто поляците освен че спазват и пазят демократичните традиции, знаят, че пътят за промени е дълъг и постоянен. Това, което българските политици непрекъснато забравят.

 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Николай Чадаров

Най-ново

Единична публикация

Избрани