Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Щитът и мечът на законността

[post-views]

kolaj

Щит и меч на победилата революция. Така наричаха онова МВР, което допреди четвърт век имаше за главна задача „да брани достиженията на Деветосептемврийската социалистическа революция и изграждането на комунистическото общество у нас“. На принципа на казаната или приписвана на Ленин фраза, че всяка революция има смисъл само тогава, когато умее да се защитава. На същия този принцип по онова време Държавна сигурност се ползваше с всички блага на кадровото осигуряване и израстване. Офицерите и сержантите в нея бяха първа категория. Служеха не по свой закон, какъвто всъщност нямаха, а по закона за всеобщата военна служба, който им осигуряваше пенсиониране след 20 години служба и 12 заплати на куп при пенсиониране

Май някъде още в онова време са заложени проблемите, които избиха сега на повърхността, след като финансовият министър предложи рязко съкращаване на придобивките на служителите от МВР. Те и днес служат под символите на щита и меча. С тях, обаче, бранят не революцията, а законността. Или поне така би трябвало да бъде. Още в онези години имаше една неравнопоставеност между управленията на МВР, представляващо тогава огромен мастодонт, включващ в себе си и външното разузнаване, и Главно следствено управление, дори и затворите. Онези, които работеха предимно „на бюро“, ходеха с костюми и вратовръзки и носеха червени служебни карти, бяха първа категория. За разлика от милиционерите, които независимо дали бяха цивилни, или униформени, бяха втора категория. Служеха със задължителна възраст 55 години и се пенсионираха с 10 заплати. Същото важеше и за пожарникарите. 
Първата категория
и Законът за всеобщата военна служба важаха категорично и за Гранични войски, както и за възстановените през 1885 г. заради „възродителния процес“ Вътрешни войски – днешната жандармерия. За тях поне имаше основание, защото офицерите се обучаваха във военните училища и граничарите служеха в наистина тежки условия. Абсурдите и тогава бяха, че първата категория обхващаше и хора, които кротко
прекарваха службата в канцеларии
и кабинети и нямаха пряка връзка със „защитата на революцията“. Огромното управление „Кадри“, където обикновено се работи с папки и документи, ползваше тези права. Както и, кой знае защо, тогавашното управление „Тил“. Дългогодишен работник по криминална линия в едно окръжно управление казваше, че му е било обидно той да гони бандитите, да извършва преследвания, обиски и задържания и да е втора категория, а тиловакът, занимаващ се със столовата, бензина и ремонтите да е първа категория.  
С приемането на закона „Данов“ през 1991 г. всички офицери и сержанти от МВР станаха първа категория, като на полицаите и пожарникарите годините по втора бяха автоматично приравнени към първа. По трудово-правни отношения или по трета категория останаха т.н. волнононаемни, каквито имаше и преди това в МВР. Главно служителки на паспортни гишета, деловодителки, работнички във финансовите служби. През 1995 г., по предложение на тогавашния председател на парламентарната Комисия по отбрана и бъдещ вътрешен министър Николай Добрев, заплатите при пенсионирането на военнослужещите и на офицерите и сержантите от МВР станаха 20. Именно тяхното евентуално намаляване сега наполовина разбуни духовете и напълни улиците с 
протестиращи полицаи
Малките камъчета, които обикновено преобръщат колата, са трупани през годините в МВР. Още от времето, когато тиловаците и кадровиците са били първа категория, а преследващите криминалните престъпници и охраняващите реда – втора. Почти всяко управление е „обраствало“ с различни „помощни структури”, които са давали права и са поглъщали финанси. Когато през 1992 г. вътрешният министър Йордан Соколов разглеждаше щата на управление „Кадри“, с изненада попита какъв е този Дом на културата и защо всички в него са офицери. Какво значи длъжността „разузнавач – художник“ и защо заемащият я трябва да е по първа категория. Беше ясно, че преди 10 ноември 1989 г. се вихреше всякаква пропаганда и е трябвало някой да рисува агитационните плакати, но защо ли, наистина, този човек е трябвало да се води офицер от ДС? Ами – заради първата категория!
Сега щитът и мечът на законността, каквото е МВР, трябва да претърпи промени, макар и болезнени. Едва ли беше най-подходящият начин финансовият министър да поднесе на служителите там новината за рязко ограничаване на социалните придобивки по почти секретен начин. Както и едва ли е най-доброто решение всички планирани промени да бъдат отменени изцяло. Резервите са в самото МВР, а не в плащанията при пенсиониране на реално 
работещите в рискови условия
Защо просто не вземат пример от армията, където нещата са пределно ясни – само военнослужещите са първа категория, всички останали структури работят по Кодекса на труда и по Закона за държавния служител. 
Докато в МВР една наистина сериозна администрация ползва благините на специализирания си закон и най-вече на първата категория. С предвидените сега промени в Закона за МВР от щатните структури излизат паспортните служби и регистраторите в КАТ, които се обособяват в държавна фирма. Така те вече не само ще бъдат изцяло по трета категория, но и парите, които всекидневно събират, ще отиват направо в МВР, а не в безкрая на държавния бюджет. Предишният министър Веселин Вучков направи някакъв опит за административна реформа. Но той едва ли има потресаващ ефект, след като в промените беше записано, че не всички в общата администрация, а само постъпващите след 1 април вече ще бъдат трета категория. Което реално означава, че всичко живо, което е заварено положение във всякакви чисто административни служби, ще прекара 27 години по първа категория и ще се пенсионира с 20 заплати. В МВР просто трябва да се направи 
рязко разграничение
между оперативните служби, които действително работят срещу престъпността и по охрана на обществения ред и чиновниците. Но това не трябва да става на принципа „на терен“ и „на бюро“. Защото и оперативните работници от ГДБОП, от криминална полиция са „на бюро“, те не търчат по цял ден по улиците. Иначе ще се получи обратен превес в полза на физическата спрямо умствената мощ. Нека тези хора запазят пенсионните си права и 20-те си заплати, както и процентите, които получават всяка година. Без оперативни служби, без охранителна и гранична полиция, без пожарна не може. Но останалите трябва да заработят, както работят кадровиците, финансистите и деловодителите във всяко друго ведомство. Това го формулира и премиерът Борисов – с какво работата на кадровика в МВР се различава от тази на кадровика в Министерския съвет? Едва ли има някой, който може да му посочи изключителни рискове и тежки условия на труд за кадровика в МВР!

Пред риска всички са равни

Едва ли най-добрият начин за решаване на финансовите проблеми на МВР е рязкото „орязване“ на прословутите 20 заплати при пенсиониране. Чу се приказка, че те ставали едва 10 само за новопостъпилите след законовите промени. Значи, за назначеният вчера важат 20, а за постъпилият утре – 10. 
А каква е разликата между тези двама полицаи? Няколко месеца служба. Иначе, те двамата ще са заедно 27 години, в една патрулка, на един граничен пост, при едни и същи акции срещу мафиоти и бандити. Е, с какво тогава постъпилият вчера и двойно по-заслужил от назначения утре? Пред риска всички са равни. Нека финансистите не търсят резервите в парите за рисков труд, а там, където наистина работният ден минава на сухо и топло, под климатик и единствено пред компютър. Там просто не трябва да има нито 20, нито 10. А колкото се полагат по Кодекса на труда.  Защото едва ли един пресцентър е по-рисково място от групата за задържане на опасни бандити или дори от редовия охранителен строй, изправен срещу подивяла футболна агитка.         
 

Най-ново

Единична публикация

Избрани