Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Parij protestiАтаките в Париж покрай другото отприщиха и вълна от най-разнообразни коментари в западните медии. Носталгични, критични или рационално поглеждащи в близкото бъдеще. У нас основният спор се оформи около темата, дали и защо да си сложим френското знаме на статуса в социалните мрежи. Ето част от медийните прозрения, които ни се струват най-интересни.

Фанатиците мразят 
радостта от живота

nyt_branded_product_size2Франция въплъщава всичко, което религиозните фанатици мразят: радостта от живота в калейсдоскоп от дребни удоволствия: чаша ароматно кафе и кроасан с масло сутрин, красиви жени с къси поли, усмихващи се свободно по улицате, уханието на пресен хляб, бутилка вино, споделена с приятели, капка парфюм, деца, които играят в Люксембургската градина, правото да не вярваш в нито един бог, да не се тревожиш за калориите, да флиртуваш, да пушиш и да изпитваш удоволствие от извънбрачния секс, да ходиш на почивка, да четеш каквато книга ти е по сърце, да ходиш на училище безплатно, да играеш, да се смееш, да спориш, да взимаш на подбив както висшите духовници, така и политиците, да оставиш страха от оня свят на мъртвите. Нито една страна не прави земния живот по-хубав от французите, коментира станалото в. „Ню Йорк Таймс”. 

Война срещу 
нашия свят

Deutsche_Welle_symbolНа подобно мнение е и коментатор от „Дойче веле”. „Джихадистите искат да ни накарат да живеем така, както те смятат за правилно. Това е техният боен възглас, с който обявяват война на нашия свят. Длъжни сме да им отговорим подобаващо”.
Медията настоява, че макар и не глобална, война вече има. 
„Джихадизмът вече вилнее и извън тези региони, той стигна и до Европа, и до Русия. И хвърля ръкавица на целия свят. Нелепо е сега да спорим дали ислямът е религия на мира, или на войната. Нека над тази дилема умуват ориенталистите и ислямоведите. Важното е друго: джихадизмът вижда своите корени в исляма и оправдава своите действия чрез исляма. Чрез изконния ислям – такъв, какъвто преди 1500 години го бил създал и живял пророкът Мохамед в Мека и Медина. Тоест, става дума за един радикално религиозен житейски проект, за живот в пълно съзвучие с Корана. Тази нагласа, която черпи гигантска енергия от спиритуалността, по същината си е тоталитарна. Джихадистите искат да ни накарат да живеем така, както те смятат за правилно. Това е техният боен възглас, с който обявяват война на целия свят и на модерността”, коментира „Дойче веле” и завършва: „Отвореното общество и неговите врагове” гласи заглавието на може би най-известното произведение на австрийския философ Карл Попър. Отвореното, либералното общество провокира всички тоталитарно-властнически идеологии. Терористите искат да се откажем от себе си. Те искат да победят модерността. С асиметрични средства. Борбата ще бъде дълга. Защото след всеки нов удар на джихадизма му порастват нови глави. Резервоарът за терористи, готови да се самоубиват, е неизчерпаем. И ние трябва да сме подготвени”.

Защо Франция, 
а не Ливан, 

chronicle logoпита българското издание на Chronicle.  
В България разделението отново е на различна плоскост, пише авторката: онези, които оцветиха профилната си снимка във Facebook в бяло, синьо и червено, и онези, които не го направиха.
„Та защо толкова много хора боядисаха профилната си снимка в цветовете на френския флаг, а николко за Ливан, Русия и Сирия? Защото смъртта в самолетна катастрофа не е прецедент. Понякога катастрофите се случват дори когато няма атентат, няма пиян пилот, няма виновен техник. Понякога катастрофите са инцидент. Просто се случват.
В смъртта по време на война също има нещо естествено. То не е естествено колкото смъртта на 101 години в топло легло, но има обяснение.
Но парижаните в петък загинаха, докато се хранеха в ресторант. Докато пиеха блъдимери в бар. Докато слушаха рок в музикален клуб. Докато гледаха футболен мач на стадиона. Те загинаха, докато живееха ежедневния си живот, нашия живот. Те загинаха, докато правеха това, което правим ние всеки петък. И ние се идентифицирахме с тях, което ни разтърси дълбоко”, коментира изданието.

Фаталното неразбиране на ИД от Запада

Reuters_logoВ типичния си сдържан стил „Ройтерс” припомня, че до атаките миналият петък разузнаването във всички западни държави е гледало на евентуална заплаха като нещо, не съвсем предстоящо. Мислехме, пише агенцията, позовавайки се на бивш офицер от ЦРУ, че за разлика от Ал Кайда ИД е силно заинтересувана да създаде халифат, а не да атакува Запада.  
Да оставим настрана конспиративните теории, но има истина в идеята, че някои държави – наивни и объркани, изпитаха облекчение да видят как техните собствени ислямисти пътуват към териториите на ИД. „По-добре беше, отколкото да ги оставим у дома”, заяви за Ройтерс западен дипломат пожелал анонимност. За съжаление атаките в Париж опровергаха всякакви подобни тероии. 

Какво може да стане във Франция?

STRATFOR logoНападенията със сигурност ще има политически последици, се подчертава в анализ на Стратфор. Те идват пет дни преди очакваното отплаване на единствения френски самолетоносач – „Шарл дьо Гол“, към Персийския залив за действия против „Ислямска държава“ в Ирак и Сирия. Франция провежда въздушни удари в Сирия от края на септември.
Може да се очаква станалото в Париж да укрепи доводите на онези групи, които зоват за стопиране на мигрантския поток, за затваряне на границите в страни като Германия и Швеция и по-голямата част от Централна и Източна Европа. След нападенията може да нарасне популярността на Марин льо Пен и нейният „Национален фронт“. Льо Пен беше по-скоро сдържана след стрелбата в редакцията на „Шарли Ебдо“ през януари и въпреки това популярността на нейната партия се увеличи – поради дългогодишното й антиимигрантско послание, коментира Стратфор.Franciq protesti 2

Какво предстои 
на Европа? 

sega logoИзглежда Европа и западният свят ще трябва да преосмислят някои просвещенски заблуди. Основна заблуда е, че светът е рационално устроен, а цивилизацията и прогресът, пълзящи непременно от запад на изток, са някаква съдбовна неизбежност. Може да се окаже, че не е точно така, коментира българският „Сега”. 
„Голямото предизвикателство за Европа в новата война е преосмислянето на нейната политическа тежест. Макар да е икономическа сила, в политическо отношение Европейският съюз е инфантил – нещо обтекаемо, неясно и неопределено. Знае ли някой кой точно носи отговорност за ставащото в Европа? Ако Европа не намери начин да се консолидира политически, при това без да загърбва ценностите на свободата и демокрацията, вградени в същината на европейската идея, тя рискува да се върне 20 години назад, да се парцелира или да се разпадне”, коментира изданието. 

Чувството за уязвимост няма да изчезне

The_Observer_logo copyНа бойното поле войниците умират. Това е нещо очаквано. Но, когато неочаквано, насилие във военен стил започне по улиците на огромен град, и то в петък вечер, докато хората се забавляват, хапват, пият и посещават рок-концерти, или гледат футболен мач, не може да има подготовка. Никой не се бие. Никой не е във война. Докато внезапно стрелбата не започне. Тогава сред писъци и паника хората умират, пише британският „Обзървър”. 
Франция не е сама, продължава изданието. Плашещото усещане за уязвимост засегна всеки гражгданин и всяко правителство в европейските, американските и арабските държави. това доведе до обещанието да се разчисти заплахата от Ислямска държава в Сирия и в Ирак. 
Предстои да се отговори на много въпроси. Откъде са дошли осемте въоръжени мъже? Френски граждани ли са? Как са се сдобили с оръжия и каква подготовка са получили?
Но дори всички тези въпроси да намерят своя отговор, усещането за уязвимост след кошмара от петък, няма да изчезне, коментира „Обзървър” 

Най-ново

Единична публикация

Избрани