Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Диян Димов: Перспективите пред пристанище Бургас са добри

[post-views]
Диян Димов: Перспективите пред пристанище Бургас са добри

Dimov copyНа 26.08.2014 г. Диян Димов е избран за член на Съвета на директорите на „Пристанище Бургас“ ЕАД и през октомври същата година за втори път става изпълнителен директор на пристанището. Димов е завършил „Икономика и организация на водния транспорт“ в Одеския институт за инженери на морския флот, Украйна. Той има  над 25-годишен стаж на „Пристанище Бургас“, като през този период е заемал различни длъжности. В периода от 2010 г. до юли 2013 г. заема поста изпълнителен директор на пристанището. При назначаването му пристанището е с 13 млн. лв. загуба, но вследствие на неговото управление дружеството подобрява значително финансовия си резултат и до средата на 2013 г. то реализира печалба от 5 млн. лв. Диян Димов притежава сертифицирана икономическа квалификация и участва в съвместни проекти с Пристанище Барселона и Пристанище Гент, Белгия. В периода 2011- 2013 г. е избран за президент на Асоциацията на черноморските и азовски пристанища /BASPA/. Под негово ръководство през 2015 г. „Пристанище Бургас“ ЕАД е прието за член на Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища – MedCruise.
 


– Г-н Димов, какъв е успехът от дейността на Пристанището през настоящата година?
– 2015 година беше добра за бургаското пристанище. Въпреки трудностите положихме усилия да бъдем конкурентни и предпочитани като партньор в бургаски пристанищен регион. Бургаски пристанищен район е най-големият в страната, като на територията оперират седем пристанищни оператора -„Пристанище Бургас“ ЕАД, два терминала на концесия- Порт Бургас Запад и Бургас Изток 2, КРЗ Порт Бургас, Порт Транстрой Бургас, Порт Европа, нефтопристанището в Росенец. В тази силно конкурентна среда ръководството на държавния оператор „Пристанище Бургас“ ЕАД положи усилия и успя  да запази темповете на обработката на товари и да осигури заетост на работниците и служителите в дружеството.
 – Какви са вносът и износът на товарите? Какви са отношенията ви с концесионера на терминалите „Бургас Изток 2“ и „Бургас Запад“ ?
– „Пристанище Бургас“ ЕАД оперира на територията на терминал Изток 1 и е вторият по големина оператор в пристанищния регион след концесионера. Дейността ни се осъществява в двете основни направления: товаро-разтоварно и пасажерско, в т.ч. морско-технически услуги. Разполагаме с 14 корабни места, 1965 метра кейов фронт, 50 000 кв.м открити складови площи и 35 000 кв.м закрити складови площи. През порт Бургас се осъществяват внос и износ на различни видове генерални и насипни товари, съобразно нуждите на икономиката. Традиционни товари са: торове, сол, зърно, метали-черни и цветни, скрап, руди, въглища, чугун, феросплави. През настоящата година бяха привлечени и нови товари – бентонит и дървесен чипс. Товарооборотът през „Пристанище Бургас“ ЕАД от началото на годината към края на ноември е в рамките на бизнес плана, с ръст 0.5% спрямо предходната година. Обработени са 450 000 тона товари, като превес имат насипните товари. През месец юли 2015 беше достигнато рекордно количество на обработения физически тонаж от 64 350  тона товари. Това бе най-доброто месечно постижение за периода, в който държавният оператор осъществява товаро-разтоварна дейност единствено на Терминал „Бургас Изток – 1“. Този рекорд беше подобрен през ноември, когато бяха обработени 71 918 тона товари. Преговорите с потенциални контрагенти за привличане на допълнителен тонаж са ежедневни. Що се отнася до отношенията ни с „БМФ Порт Бургас“ ЕАД те са един от пристанищните оператори в бургаски пристанищен регион, с които работим в конкурентна среда.
 – Като морска врата на България с колко държави пристанището има успешни икономически и търговски отношения?

????????????????????????????????????
????????????????????????????????????

– Пристанище „Бургас“ не извършва търговска дейност, а предоставя услуги при товаро-разтоварна дейност,  складови площи  и обслужване на пасажери. През настоящата година са обработвани кораби, внасящи товари от Египет, Украйна, Руската федерация, Грузия, Гърция, Италия, Израел и др. Стоките, преминали през пристанището за износ, са били с крайна дестинация Турция, Холандия, Алжир, Италия, Грузия, Испания, САЩ и др.
 – С отварянето на пристанището към града загубиха ли се много работни места?

– Един от основните проекти, по които работим,  е Зоната за обществен достъп. Това е дългосрочен проект, който представя визията за развитието на територията около пристанището и връзката му с градската част. В  Генералния план за развитие на пристанище Бургас, който е  утвърден от Министерството на транспорта, е предвидено на тази територия постепенно да бъдат придадени функции на обществена зона. През 2008 г. проектът е обявен за обект от национално значение. От декември 2014 г. част от пристанище „Бургас“ вече е отворено за граждани. Зоната е разположена на територията от първо до четвърто корабни места.  Морска гара, която е предназначена за обслужване на круизните кораби, е разположена на 1-во и 2-ро корабни места. Дълбочината им позволява там да се обслужват най-големите круизни кораби, извършващи плавания в Черно море.  Към момента на територията на зоната е и модерният брегови център за управление на корабоплаването. В момента се извършва реконструкция  на най-стария закрит пристанищен склад, който от следващата година ще функционира като морски културен център. Към прилежащата територия на морския културен център са 3-о и 4-о корабни места. Там ще е вторият пасажерски терминал, което ще ни позволи  обслужването на  два круизни кораба едновременно и ще се поеме каботажното плаване. През настоящата година на Морска гара акостираха 5 круизни кораба и бяха обслужени 8000 чужденци, които посетиха Бургас и региона. Освен това 33 000 туристи имаха възможност да ползват корабчетата за разходка и да разгледат остров „Света Анастасия“ или да направят пътуване в залива. Ежедневно зоната се посещава от жители и гости на града. От община Бургас осигуриха и маршрутна линия от екобуси, които да превозват гражданите от моста до Морска гара. Интересът към зоната за обществен достъп е много голям. Във връзка с реализирането на проекта не се е налагало съкращаване на работници. Обслужването на круизни кораби и каботажното плаване  е също част от дейността на пристанището, която формира  приходи за дружеството и изисква персонал.
 – В  настоящият момент колко души работят в пристанището?
– Няма промени в броя на работниците и служителите в пристанище Бургас през последните години. Средно списъчният състав е над 220 души работници и административен персонал.  През октомври делегация от Китай посети „Пристанище Бургас“ ЕАД. След срещата предприемачите от Китай завиха, че са впечатлени от възможностите, които се предлагат на територията на бургаското пристанище, и обмислят идеята за разкриването на логистичен хъб и складове под митнически режим  за търговия с различни продукти, тъй като търсят складова база в Източна Европа. Ако идеята се реализира, ще може да разкрием и нови работни места.
 – Каква е перспективата за развитие на пристанището за следващите 10-15 години?
– Генералния план за развитие на пристанище „Бургас“ ЕАД до 2015 г. предвиждаше да се изградят четири нови терминала. Част от предвидените дейности и обекти са изградени, а други все още не. Предстои да бъде разработен нов генерален план, който да определи визията за развитието на пристанището в следващите десетилетия. 
  – Каква е помощта на борда за вашата дейност?
– Ролята на Съвета на директорите в дейността на пристанище Бургас е основна.  Именно от съвета се вземат по-важните решения, касаещи развитието на порта.
 – Какво ще пожелаете за новата 2016 година на работещите при вас?
– В навечерието на Рождество Христово бих искал да пожелая на всички колеги и на техните семейства преди всичко много здраве. Да изпратим годината с благодарност за постигнатото и да посрещнем идващата 2016-а с надеждата, че ще е по-спорна и благополучна за всички нас.

 

Най-ново

Единична публикация

Избрани