Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

С новите машини на пехотата Силата ще бъде с нас

[post-views]

 

Да владееш силата и тя да е с теб във всяка ситуация, го умеят не само героите на „Междузвездни войни“. Модерната техника може да направи съвременния боец истински 

PK-NIKOLAI ANTONOV
полковник Николай Антонов
LAV-25-b
победител 
на бойното поле
Бях наскоро в Афганистан и видях как българските войници, като влизат в новите машини, които ни предоставят коалиционните партньори, се чувстват защитени и силни, споделя полковник Николай Антонов – началник на сектор „Бронетанкова, автомобилна и специална техника“ в отдел „Логистика“ в Командването на Сухопътните войски. По думите му бойците с желание изпробват подобна модерна техника и с искрено любопитство се запознават с нея, с апаратурите и възможностите й. Интересът им е оправдан, като се знае, че иначе в службата си използват зачислените им и познати от десетилетия машини МТЛБ, БМП – 23, БТР.
По думите на полковник Антонов, в момента нашата техника е в добро състояние, тоест има добри огневи средства, добри експлоатационни качества, позната е, обслужвана е отдавна. Има и запаси за нея. Те обаче намаляват с годините, защото тя се използва вече 30-35 години и реално остарява морално спрямо техниката в другите армии.
Скоро мечтите на пехотата за модернизация може да се сбъднат. В интервю за в. „Българска армия“ неотдавна командирът на Сухопътните войски генерал-майор Андрей Боцев заяви: „За 2016 г. сме планирали финансови средства за стартирането на процеса по разработването на нова бойна бронирана машина“. В момента е в ход обществена поръчка за такава колесна машина. По-нататък се предвижда доставката за армията на още по-големи количества от тази техника, като е възможно и съвместно производство в български предприятия. 
По думите на командира на най-големия вид въоръжени сили, ако не се намерят средства и процесът не се задвижи още през 2016 г., „изоставането в технологичен аспект спрямо нашите партньори от НАТО ще се задълбочи значително и ще се отрази негативно в нивото на оперативна съвместимост и поддържането на способности“.
За какво конкретно става дума, пояснява полковник Антонов: „Искаме да бъдем съвместими с нашите съюзници от Алианса, като основната цел е способността за непосредствена, обща огнева поддръжка и противовъздушна отбрана. В момента нашите машини са със слабо ниво на защита, не сме ефективни в това. Няма климатични системи. Вътре е много шумно“. 
Радиосредствата, вътрешна връзка, системите за ядрена и химическа защита, както и други компоненти не отговарят на съвременните изисквания. В строя са все още машини с бензинови двигатели, докато 
в НАТО всичко 
е на дизелITAL-Puma_6x6
Тези обстоятелства правят новите машини жизнено необходими за Сухопътните войски.
Така се стигна до обществената поръчка, обявено неотдавна от МО, за доставката на бойни бронирани колесни машини. Това стана по наша заявка за изготвяне на техническа спецификация през 2014 г., пояснява полковник Антонов. Зелена светлина на проекта дава Съветът по отбранителни способности, който посочва, че тези машини са особено необходими на СВ за формированията, декларирани за участие в мисии на НАТО и ЕС.
От наша страна беше отправено искане за придобиване на 13 броя бойни бронирани колесни машини, казва полковник Антонов. Преценено е, че това е минимално достатъчното количество за споменатите декларирани подразделения. Но това е малък проект за СВ, който само ще преодолее дефицита на способности. Той е само първата крачка по превъоръжаването на войските с новата техника.
След това се предвижда, при осигурено финансиране, с бойни бронирани колесни машини да бъдат оборудвани батальонните бойни групи (ББГ). Те всъщност са големият проект, по който СВ работят още от 2012 г. Започналата тогава сертификация поотделно на всяка от шестте групи приключи през пролетта на тази година. Сега наред е модернизацията на техниката на новите бойни единици.
По думите на полковник Антонов вече е разработен проект за инвестиционен разход за тази инициатива. Той е за придобиване на основна 
бойна и специална техника
за три ББГ, както и за логистична поддръжка на машините. „Всичко това е изчислено и е предоставено на борда, който управлява такива инвестиционни проекти в МО. В СВ е създаден проектен екип, назначен е и мениджър“, заявява полковник Антонов.
Дали машините от втория, по-големия проект на СВ, ще са същите като 13-те, които ще закупим по обявената вече поръчка? Според полковник Антонов, не може да се каже дали ще са същите, времето ще покаже. Въпреки че по техническа спецификация много от параметрите съвпадат.
Нашите изисквания са да бъде колесна формула, 6х6 или 8х8, да може да превозва механизираното отделение, пояснява офицерът. Комуникационно-информационната система на машините ще позволява те да поддържат свръзка една с друга и с общата система на СВ. Ще се изисква също жизненият цикъл на машините да не е по-малък от 30 години.
Техниката ще предоставя възможност за монтиране на различно въоръжение и оборудване за изпълнение на разнообразни задачи. Ще има 
ниво на защита според натовските стандарти 
не по-малко от второ на балистични заплахи и не по-малко от три АБ в противоминна защита. Относно системата за огнево въздействие, оръдието трябва да бъде калибър от 30 до 40 мм и да има сдвоена с него картечница. Предвидени са и съвременни мерни и наблюдателни прибори, да има лазерен далекомер и т. н.
Проектът включва и специализирани машини – за ПВО, инженерна поддръжка, за дейности по обезвреждане на експлозиви, за радиохимическо разузнаване, а също свързочна, евакуационна и медико-санитарна техника. 
Идеята е всички те да бъдат на една платформа, която ще бъде избрана за бойната бронирана колесна машина, уточнява полковник Антонов. Така корпусът, колесната част, трансмисията, ще са еднакви, а оборудването в машината ще е различно, съобразно задачите.
Прогнозите са, че още през 2016 г. работата по тази част от проекта за ББГ може да стартира, стига да се яви сериозен доставчик на такива машини, който да сключи договор с някоя българска фирма. Така може да започне разработването на опитен образец, като се произведат две машини през 2017-18 г. Те ще бъдат подложени на изпитания и тестове, след което вече може да стартира серийното производство и в строя на СВ масово да започнат да навлизат новите бойни бронирани колесни машини.Im Materiallager Zeithain wird der GTK Boxer fџr seinen Einsatz in Afghanistan vorbereitet. Bewegungfahrt des GTK Boxer Mit dem GTK Boxer wurde eine neue Generation gepanzerter Transportfahrzeuge mittlerer Gewichtsklasse entwickelt. Deren besonderes Merkmal liegt in der Erfџllung von Einzelforderungen auf zukunftsweisendem Niveau und in der ausgewogenen Abstimmung konkurrierender Anforderungen. Die Fahrzeugfamilie GTK Boxer wurde modular entworfen und nutzt ein gemeinsames Basisfahrzeug, das aus einem Fahrmodul und einem Missionsmodul besteht. Dieses Basisfahrzeug bildet die Grundlage fџr jede Fahrzeugversion/ -variante oder -modifikation. Das Fahrmodul umfasst den vollstЉndigen Antriebsstrang und alle Antriebskomponenten, den Fahrerplatz, wichtige Unterstџtzungskomponenten wie die ABC-Schutzeinrichtung, die Klimaanlage, die Brandunterdrџckungsanlage fџr den Motorraum und alle Schnittstellen zum Missionsmodul. © Bundeswehr / Mandt

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Андрей Рангелов

Най-ново

Виж още

Избрани