Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

„Джералд Форд“ влиза в строя

[post-views]

USS-Gerald-Ford-aircraft-carrier-2Най-модерният американски самолетоносач „Джералд Форд“, ще влезе в строя на американските военноморски сили до края на този месец, предадоха световните агенции. Мегакорабът, който носи името на 38-ия президент на САЩ, е не само нова придобивка, но и гордост за US-флот. В него са заложени множеството авангардни решения, които му 

дават редица предимства

пред аналогичните плавателни съдове по света. 

Разбира се, лидерството в океана си има цена. „Джералд Форд“ (CVN-78), в чието изграждане са вложени $13 милиарда, е най-скъпият военен кораб, строен някога. Самолетоносачът беше кръстен от дъщерята на Джералд Форд – Сюзън Форд Бейлс по време на церемония в корабостроителницата Нюпорт нюз, Вирджиния през ноември 2013 г. По време на Втората световна война Джералд Форд служи във флота, включително и на самолетоносача „Монтерей“, с който участва в бойните действия в Тихия океан.

Началото на изграждането на самолетоносача е поставено още през 2005 г. Корабът дава името и на нов клас самолетоносачи – „Форд“, които постепенно ще заменят някои от тези от клас „Нимиц“. Първото бойно използване на океанския мастодонт е предвидено за 2019 г.

„Джералд Форд“ е с дължина 337 м. Ширината му достига 41 м при водолинията и 78 м при самолетната писта, а височината – 76 м. Корабът разполага с 25 палуби. Има водоизместимост от 90 000 тона. 
Задвижването на плавателния съд се извършва от 

два ядрени реактора

тип Bechtel A1B. Всеки от тях има по 300 мегавата мощност, което е три пъти повече, отколкото тези показатели на двигателите на самолетоносачите от клас „Нимиц“. По този начин се намаляват с две трети нужните средства за експлоатация и поддръжка на задвижващите съоръжения. 

Реакторите осигуряват 25-30 години автономно плаване, преди да стане нужда да се сменя ядреното гориво. Движен от своите четири винта, всеки с диаметър 7 метра, корабът може да достигне скорост от 30 възла.

И по множество други показатели „Джералд Форд“ превъзхожда корабите от клас „Нимиц“, като новостите не са самоцелни. Те водят до постигане на по-високи бойни способности и едновременно – намаляване на оперативните разходи.

На „Джералд Форд“ ще може да служат общо 4500 души. SAMOLETОт тях обаче екипажът е 2600 моряци, а това е с около 600 бойци по-малко, отколкото на „Нимиц“. По този начин за целия планиран срок на експлоатация от 50 години ще бъдат спестени общо към $4 млрд.

Модерни решения осигуряват по-високата ефективност на отделните системи на „Джералд Форд“. Например 

четирите катапулта

които помагат на самолетите да излитат, са от съвсем нов тип. Те се базират на новата електромагнитна система EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System). Тя е по-лека, заема по-малко пространство и е енергийно по-ефективна. 

Но основното й предимство е, че чрез нея самолетите могат да излитат на интервал само от 45 секунди, което е с 25 на сто по-бързо, отколкото при досегашната система. Това означава, че от новия самолетоносач може да излитат с една четвърт повече самолети, отколкото от „Нимиц“.

„Джералд Форд“ може да носи на палубите и в хангарите си повече от 100 самолета. Корабът има нов дизайн, при който кулата за контрол за въздушното движение е изтеглена към задната част на плавателния съд.

По този начин на горната палуба се отваря допълнително място за повече самолети. Това позволява по-оперативни действия при необходимост. Самолетоносачът разполага с три по-бързи и по-мощни, отколкото на „Нимиц“ асансьори за транспортиране на самолети от долните палуби до пистата за излитане.

Много по-модерни от предишните поколения са 

мрежите от сензори

с които корабът следи всички параметри на обстановката в заобикалящата го среда. Интегрираната радарна система за търсене и проследяване чрез активно електронно сканиране няма механично движещи се части.

Наред с другите положителни ефекти това води и до рязко намаляване на разходите за поддръжката й. Освен това системата дава възможност корабът и самолетите да излъчват по-мощен сигнал, който доминира над останалите и води до повишаване на бойната ефективност.

Самолетоносачът притежава и солидни способности за противодействие срещу атаки от въздуха. Корабът разполага със система за защита срещу високоскоростни и маневрени противокорабни ракети.

Благодарение на ядрените си реактори самолетоносачът произвежда толкова много енергия, че само с половината от нея захранва всички системи, включително и споменатата EMALS – за изстрелване на самолетите. По този начин „Джералд Форд“ разполага с резерви на мощност, каквито корабите от клас „Нимиц“ нямат. Това позволява на новия самолетоносач да бъде въоръжен с 
още футуристични новости

Такива са свободно-електронните лазери, системата на динамичната броня и други. При това, например, цената за употребата на лазерите е само няколко долара на изстрел, като изразходваната мощност е нищожна за този кораб – 10 мегавата.

В допълнение към авангардните и модерни решения, които са внедрени на самолетоносача, е и летателната техника, чийто дом ще е той. Тя също е последна дума на технологичното развитие. Предвижда се на „Джералд Форд“ да бъдат разположени едни от най-модерните самолети – изтребителите от пето поколение F-35. 

Освен тях на кораба ще бъдат дислоцирани и самолетите EA-18 Growler. Това са многофункционални изтребители, специализирани за радиоелектронна борба, версия на изтребителите F/A-18F Super Hornet.

На палубите на самолетоносача ще намерят място също самолети за наблюдение и координация на наземни операции E-2 Hawkeye и хеликоптери SH-60 Seahawk. На „Джералд Форд“ ще бъдат дислоцирани и безпилотни „стелт“ самолети X-47. През 2013 г. дрон от този тип изпълни първото в историята кацане на палубата на самолетоносача „Джордж Буш“ по време на плаване в открито море.

Междувременно е в ход строителството на следващия самолетоносач от серията „Форд“ – този с обозначение CVN-79. Той носи името 

на 35-ия президент на САЩ Джон Кенеди

Планира се корабът, чието строителство започна през 2011 г., да влезе в строя през 2020 г. Следващият самолетоносач от същия клас е „Ентърпрайз“ (CVN-79), чието изграждане ще започне през 2018 г. и ще продължи до 2025 г.

САЩ планират да построят общо 10 самолетоносача от клас „Форд“, като намеренията им са чрез тях да поддържат морското си превъзходство в Световния океан през следващите десетилетия.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Андрей Рангелов

Най-ново

Виж още

Избрани