Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Образованието – Мюнхаузен на самозалъгването

[post-views]
[post-views]
Favicon_File

Лъчезар Лозанов

luchezar_lozanovРекордът от двойки на матурите удари камбаната: колко струват останалите постижения – просперитет, технологии, строежи, възможност да пресичаш граници, ако бъдещото ти население не е способно да мисли, аналзира и чувства в наглед отвлечените категории на възвишено и красиво.
И се сетих за парадоксална история. Баща, който добре знае възможностите на сина си, един ден бил изненадан: татко, на писмения получих 5-ца. – Да не си преписал? – пита родителят. Естествено – отговаря отрочето – всички го правят. 
Действителността надхвърля и най-големите парадокси – дига се тоя баща – при учителката. Много сте му писали – казва, преписал е. Искам да го науча в живота да гледа истината в очите, да не разчита на далавери… 
– Тъкмо затова му писах петицата. Преписването ще му трябва в живота.
Камбаната на министерството на г-жа Кунева удари – публичното лицемерие години назад лъсна без грим и маска. Спреш ли преписването, се изсипват 4000 скъсани по български и 4500 – не се явяват на изпитите. Отнел си им единственото, което могат.
Учителят е възелът в образователната ни система. Какъв е той? Притиснат и уплашен. Притиснат – при заплата 700-800 лв. трудно ще направиш селекция за най-кадърното в обществото. Чиновник на държавна длъжност може да вземе и 10 хил. Учителят преподава така, че ученикът се нуждае от „пояснения“ с частни уроци. Математичката препоръчва българистката в своя урок, после става обратното – за да изкарат страничен лев. В някои населени места учителят задава задачката на дъската, учениците я решават, докато той отскочи да нагледа кошерите или прекопае градинката. 
Притиснат – задължителното учебно съдържание с имена на автори и произведения се налива в учебните 45 минути с брой часове за годината. Младият учител през първите 3 години има стимул да се развива и учи нови, непознати неща. После каквото и да научи, трудно го инжектира в учебния час – „задължителното“ е запълнило всичко. Най-лесно е с рутината, въртиш манивелата, повторението – за мъките на Хамлет например, а мислиш за пазаруване, скандала вкъщи или как да си платиш отоплението. Не набиването на факти, имена и произведения е преподаването, а да събудиш интерес, любопитство, мотивация у малкия човек. Времето извън училището ще запълни с имена и книги това, което „задължителните“ часове изпускат. Стига да е създаден навик, да е събудена жаждата.
Учителят е притиснат и от новия тип личност на ученика. Преди триумфа на технологиите  книгата, романът бяха убежище за фантазиите, самочувствието, избор на бъдеще и мотивация за действия. Дойде киното, телевизията, а после – компютърът, смартфоните. Вижте забодени зомбирани физиономии на вървящите в унес с малкото екранче. Визуалното, зрелището, атракцията дръпнаха съзнанието към консумативното, забавното, сетивното. Наизустяване на факти, а не на способност да разглобяваш и сглобяваш техните съставки в процеса на мисленето. В час се дразнят, ако проблемите са прекалено сериозни, а развлекателното им избяга. Извън час бягат в чалгата, порното, сладникавите мелодрами. Това е представата им за щастие.
Учителите са уплашени – какъв закон ги закриля, когато връхлети атлетичен родител и заяви: на моя син му трябва 6-ица, ще го пращаме в колеж на Запад да учи. Внимавай! Съдбата на учителя се определя от статистика на оценките и какви ученици е привлякъл (финансово) в това училище.
Учителите са уплашени и от още други неща, за които няма време да говорим, но едно е основното – те са на дъното на социалната таблица. Единиците с кауза са изключение от правилото, а не олицетворение на нормата.
Първото, с което трябва да се започне, е издърпването на професията от социалното дъно. Селекция и стимули учителят да е там, където има нужда от него – сред маргиналните квартали, сред чалгата, сред явленията на контракултурата – за да дава алтернатива на житейския избор. Да има кауза. Да се върне писането на съчинение. Учениците избират форма „есе“ не защото я владеят. Разтеглива е – каквото и да напишеш, е творческа импровизация, „мозъчна атака“. Няма нужда от структура – теза с увод, изложение, заключение. В теста винаги има покер. От 3 вероятности – можеш и да уцелиш. Няма нужда от синтаксис и правопис – заграждаш с кръгче.
Изборът – или ще наливаме част от националния си доход в стимулиране на интелекта, или ще правим полезни работи, но младите ни хора ще изтекат в чужбина в 2 категории – високоинтелектуални специалисти и черноработници в оня дял от мизерното препитание, за който никой от местните хора не иска да си цапа ръцете.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани