Рекордът от двойки на матурите удари камбаната: колко струват останалите постижения – просперитет, технологии, строежи, възможност да пресичаш граници, ако бъдещото ти население не е способно да мисли, аналзира и чувства в наглед отвлечените категории на възвишено и красиво.
И се сетих за парадоксална история. Баща, който добре знае възможностите на сина си, един ден бил изненадан: татко, на писмения получих 5-ца. – Да не си преписал? – пита родителят. Естествено – отговаря отрочето – всички го правят.
Действителността надхвърля и най-големите парадокси – дига се тоя баща – при учителката. Много сте му писали – казва, преписал е. Искам да го науча в живота да гледа истината в очите, да не разчита на далавери…
– Тъкмо затова му писах петицата. Преписването ще му трябва в живота.
Камбаната на министерството на г-жа Кунева удари – публичното лицемерие години назад лъсна без грим и маска. Спреш ли преписването, се изсипват 4000 скъсани по български и 4500 – не се явяват на изпитите. Отнел си им единственото, което могат.
Учителят е възелът в образователната ни система. Какъв е той? Притиснат и уплашен. Притиснат – при заплата 700-800 лв. трудно ще направиш селекция за най-кадърното в обществото. Чиновник на държавна длъжност може да вземе и 10 хил. Учителят преподава така, че ученикът се нуждае от „пояснения“ с частни уроци. Математичката препоръчва българистката в своя урок, после става обратното – за да изкарат страничен лев. В някои населени места учителят задава задачката на дъската, учениците я решават, докато той отскочи да нагледа кошерите или прекопае градинката.
Притиснат – задължителното учебно съдържание с имена на автори и произведения се налива в учебните 45 минути с брой часове за годината. Младият учител през първите 3 години има стимул да се развива и учи нови, непознати неща. После каквото и да научи, трудно го инжектира в учебния час – „задължителното“ е запълнило всичко. Най-лесно е с рутината, въртиш манивелата, повторението – за мъките на Хамлет например, а мислиш за пазаруване, скандала вкъщи или как да си платиш отоплението. Не набиването на факти, имена и произведения е преподаването, а да събудиш интерес, любопитство, мотивация у малкия човек. Времето извън училището ще запълни с имена и книги това, което „задължителните“ часове изпускат. Стига да е създаден навик, да е събудена жаждата.
Учителят е притиснат и от новия тип личност на ученика. Преди триумфа на технологиите книгата, романът бяха убежище за фантазиите, самочувствието, избор на бъдеще и мотивация за действия. Дойде киното, телевизията, а после – компютърът, смартфоните. Вижте забодени зомбирани физиономии на вървящите в унес с малкото екранче. Визуалното, зрелището, атракцията дръпнаха съзнанието към консумативното, забавното, сетивното. Наизустяване на факти, а не на способност да разглобяваш и сглобяваш техните съставки в процеса на мисленето. В час се дразнят, ако проблемите са прекалено сериозни, а развлекателното им избяга. Извън час бягат в чалгата, порното, сладникавите мелодрами. Това е представата им за щастие.
Учителите са уплашени – какъв закон ги закриля, когато връхлети атлетичен родител и заяви: на моя син му трябва 6-ица, ще го пращаме в колеж на Запад да учи. Внимавай! Съдбата на учителя се определя от статистика на оценките и какви ученици е привлякъл (финансово) в това училище.
Учителите са уплашени и от още други неща, за които няма време да говорим, но едно е основното – те са на дъното на социалната таблица. Единиците с кауза са изключение от правилото, а не олицетворение на нормата.
Първото, с което трябва да се започне, е издърпването на професията от социалното дъно. Селекция и стимули учителят да е там, където има нужда от него – сред маргиналните квартали, сред чалгата, сред явленията на контракултурата – за да дава алтернатива на житейския избор. Да има кауза. Да се върне писането на съчинение. Учениците избират форма „есе“ не защото я владеят. Разтеглива е – каквото и да напишеш, е творческа импровизация, „мозъчна атака“. Няма нужда от структура – теза с увод, изложение, заключение. В теста винаги има покер. От 3 вероятности – можеш и да уцелиш. Няма нужда от синтаксис и правопис – заграждаш с кръгче.
Изборът – или ще наливаме част от националния си доход в стимулиране на интелекта, или ще правим полезни работи, но младите ни хора ще изтекат в чужбина в 2 категории – високоинтелектуални специалисти и черноработници в оня дял от мизерното препитание, за който никой от местните хора не иска да си цапа ръцете.