Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Пред „погледа“ на АУАКС и поредната евентуалност

[post-views]
Пред „погледа“ на АУАКС  и поредната евентуалност

Ръководството на Първо главно управление в Държавна сигурност явно не е много доволно от резултатите, които постигат резидентурите в САЩ и останалите страни от НАТО по разкриване на разузнавателните признаци за ракетно-ядрено нападение (РЯН). То продължава да засилва натиска върху тях с цел да се повиши притокът на информация. На всички резидентури, които са получили ориентировка-задание да започнат работа по РЯН с грама от Центъра е разпоредено във всяка поща с „първи пасаж“ да докладват за извършените организационни мероприятия. Получената информация те своевременно трябва да изпращат с грама.
На резидентурите още веднъж е обърнато внимание върху изключителната важност и постоянния характер на поставената задача.
 


MITERAN
Президентът на Франция Франсоа Митеран (вдясно), френският премиер Жак Ширак(в средата) и президентът на Чад Хисен Хабре (вляво) през 1986 г.
От резидентурата във Франция пристига информация за някои разузнавателни признаци, които имат отношение към подготовката на тази страна за използване на ядрено оръжие. В информацията се уточнява, че тя е получена от източник от дипломатическите среди. В нея се съобщава, че независимо от събитията в Чад и все по-непосредственото ангажиране на Франция в тези събития, до края на август 1983 г. не трябва да се очаква раздвижване на френските ядрени сили. 
Съществуват обаче някои данни, според които след 10-15 септември 1983 г. е вероятно 
ядрените сили 
на Франция да се раздвижат. Свидетелство за това са някои решения, взети от Съвета за национална сигурност, Генералния щаб на френската армия и щабовете на трите вида въоръжени сили. От тези решения се вижда, че до края на 1983 г. е предвидено да се увеличи пускането на разузнавателни, навигационни, свързочни и геодезически спътници за доуточняване на важни стратегически цели в страните от Варшавския договор. Това решение е било взето след неуспешния опит с ракетата „Ариана“. 
Разпоредено е също така отпуските  на офицерите от френските въоръжени сили през 1983 г. да приключат до 15 септември. Офицерите, които не успеят да си ползват отпуските до тази дата, ще ги вземат през втората половина на 1984 г. До 15 септември трябва да приключи и 
смяната на екипажите 
на френските атомни подводници. 
В информацията се съобщава още, че в Съвета за национална сигурност на Франция се разисква въпросът за временното разполагане на 3 до 5 американски самолета АУАКС, за да бъде гарантирана сигурността при инсталирането на ракетите „Пършинг-2“ и „Круз“ в някои западноевропейски държави. 
Предложението на САЩ се мотивира от факта, че Франция се намира в центъра на Западна Европа и затова от нейна територия трябва да се изгради „защитен чадър“ върху усъвършенстваните американски ядрени системи, които вероятно ще бъдат разположени в Западна Европа. 
Територията на Федерална република Германия например не е подходяща за тази цел, тъй като оттам ядрените устройства в Англия не могат ефикасно да бъдат „покрити“ от самолетите АУАКС. 
Тези самолети ще бъдат използвани и за укрепване на отбраната на Испания. По такъв начин ще бъде направена съществена крачка в изграждането на 
комуникациите 
на Испания 

с НАТО при използване на френска територия. 
Френският съвет за национална сигурност обаче отхвърля американското предложение, макар че в него има индикация за евентуално използване на самолетите АУАКС и за обслужване на френските ядрени сили. 
Интересна е оценката, която правят от резидентурата ни във Франция относно личността на „източника от дипломатическите среди“. В нея най-напред се признава, че толкова конкретни данни се получават за първи път и затова те трябва да бъдат подложени на внимателен анализ. Оперативните работници са разполагали само с два-три дни след получаването им и не са имали време да ги огледат внимателно. 
Що се отнася до „източника на информация“, с когото се поддържа връзка в продължение на три години, всички са изненадани от голямата му откровеност. Изводът е, че тази откровеност се дължи най-вече на факта, че една седмица след разговора „източникът“ напуска Франция окончателно. Освен това на него му е даден 
прощален обяд
от което той е силно поласкан. 
Извършеното визуално наблюдение върху една част от Париж и върху някои други райони на Франция не показва никакво раздвижване на френските ядрени сили. Въпреки това остава убеждението, че раздвижване на тези сили през септември е възможно, и то не заради събитията в Чад. (В тази африканска страна Франция извършва втората си по големина военна операция зад граница след войната в Алжир. Причината е либийската агресия срещу Чад). По-вероятната причина е предстоящото инсталиране на усъвършенствани американски ядрени системи в Западна Европа, което неминуемо ще предизвика ответната реакция на страните от Варшавския договор и на първо място на СССР.
В края на информацията има резолюция, в която се задава въпросът: „Може ли между САЩ и Франция да има договореност за преразпределяне на целите – някои от целите, които до този момент са били предоставени на 
френските ракетни сили 
PARIJ
Париж през 1983 г.
да преминат в обсега на ракетите „Пършинг-2“ и „Круз“, а френските ракети да бъдат пренасочени към нови цели. 
Ако тази хипотеза е вярна, то тогава би трябвало да се очаква това пренасочване да започне след дислоцирането на американските ракети“.
На резидентурата се поставя задача да провери тази хипотеза.
Какво показва отчетът за дейността на ПГУ – ДС „по линия на РЯН“ за август и септември 1983 г.?
Показва, че е доизграден Информационно-оперативният щаб, който трябва да увеличи ефективността в разкриването на признаците за подготовка на РЯН. Довършено е обзавеждането на ситуационната зала. Проучени са подходящи кандидатури с генералщабно образование за попълване на аналитичното звено, натоварено да работи по проблемите на РЯН. Определен е отговорен анализатор от отдел 06 – Информация на ПГУ, който да се занимава изключително със систематизирането и анализа на постъпващите разузнавателни признаци за подготовка на РЯН. Провеждат се срещи, разговори и 
инструктажи 
на резиденти 

за доизясняване на проблемите по РЯН и конкретизиране на задачите на резидентурите. 
Проведени са разговори с централните поделения на ДС, както и срещи с оперативните работници от централните поделения, които работят по проблемите на РЯН, с цел да се улесни съвместната работа на поделенията. В структурите, ангажирани с работа по РЯН, са изпратени разширени ориентировки- задания.
Вече стана ясно, че фокусът в работата на резидентурите е по посока на признаците за подготовка на РЯН. Оперативните работници действат с повишена бдителност. Засилва се работата по придобиване на източници на информация. Резидентурите вече докладват с всяка поща с първи пасаж за организационните мероприятия по РЯН. Препроверява се увеличаването на стратегическите запаси от храни във ФРГ, на стратегическите запаси от суровини във Франция, както и смяната на военновременния команден пункт на американското правителство и промяната в кодовите и шифровите системи. 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани