Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Миловидно детско лице на насилието в САМСИ

[post-views]
Миловидно детско лице на насилието в САМСИ
Favicon_File

Лъчезар Лозанов

kartina-4До края на октомври в Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство, (бул. „Черни връх“ 2) ще продължи представянето на пътуваща международна изложба под названието EUROPEAN CUTENESS ART Kindchenschema – Pseudoego – Community Narcissism. Експозицията проследява европейска тенденция в попарта, чиято семка е поникнала от края на 19-и в. в сърцето на Япония.  
Тенденцията Кютнес – CUTENESS (миловидност) простира филизи и в азиатското, и в  северноамериканско  изкуство: японския суперфлат и американския попсюрреализъм. Тя показва практика и естетика, оформена под диктата на комерсиално-художественото съзнание – отношение към капитализма с неговата икономическа и културна глобализация. Въпросите: до каква степен CUTE е вече традиция в европейската  култура и как оформя индивидуалните особености от културни традиции на всяка страна. Представени са художници от Румъния, България, Испания, Финландия и Италия. 
Кураторът Джанкарло Карпи изложи мотивите, които са го подтикнали да композира и обедини творбите на избрани авангардни художници.

Джанкарло Карпи преди 10 години пише дипломната си работа с тема върху стила Кютнес и става бакалавър. Става куратор на италианскиkartina-2я футуризъм, съавтор е на книги, писал е критика за различни живи италиански художници. Има книга за италианския футуризъм и немалко оперативни статии в медиите.  Завършва университета „Ла Сапиенца“ в Рим, специалност „литература и история на изкуството“.  Иска да разбере дали стилът Кютнес, обединил художници от различни  страни, изследва връзката между обекта и субекта като вид аватар на самия автор. Карпи работи с художници, изследва взаимните влияния помежду им, задава им идеи. 

– Има неясни творби на абстрактното изкуство, но сякаш тук във всяка картина има и конкретен разказ, няколко етажа – поне един е разчитаем от широката публика…

kartina-3– Не е търсен разказвателният ефект, а по-скоро съставките на определена схема, (морфология) – тя се появява в едни картини и изчезва в други. Онагледено е със смърф вариант на Мерилин Монро. Киндерсхемата е сърцето –  това съчетава детското, миловидното с елемент на насилие. Смърф е, но изображението губи смисъла си. Мутират, премахват се някакви знаци – привижда ни се, но не е реален смърф. Комбинира стоков фетишизъм с деперсонализация на човека. Предметите са с човешки характеристики – но и обратното – човешки характеристики с форми на предмети. Като се очужди връзката човек-предмет, художникът улавя повторяемостта на насилието върху формите на детското (киндер…) Дори там, където няма човешко присъствие, чувстваш фетишизъм. Нежност, смесена с насилие. 

– Защо си избрал тази идея-модел в изкуството?
kartina-5
– Идеята се роди в Италия, през 2016 г. изложбата гостува в зала „Констатин Бранкузи“ (Дворецът на Парламента) и в Италианския културен институт в Букурещ. Сега е в София. През 2017 г. ще отпътуваме в Италия. Започнахме с проучване на различни артисти като Йордан Панков, румънски автори, които работят с киндерсхема. Свързахме ги. Искам да видя как местните автори са я използвали – нещо са имплицирали, променили, но пък остават същите конкретни белези, които ги сближават под общ знаменател. Показват хроничните проблеми на капитализма: как нещата се опростяват, как настъпва глобализацията. Новият попарт променя идеята за стоката отвътре навън. Има и пародия – самите автори са част от нещата, които критикуват.

– Българските участници вписват ли се равностойно сред европейските тенденции? 

– Българското изкуство е силно в различни стилове, но авторите от моята експозиция са подбрани съобразно високите си естетически постижения.  Преди години във Варна видях рядък българин – името не помня, но ме впечатли – имаше качества на европейски художник. 
Сега в експозицията ще видите една от картините – прилича на фигурата на Мики Маус, но все едно художникът не е успял да постигне тази прилика. Загатната е борбата на художника със стоките, с това, което ни е до болка познато. Калоян Илиев-Кокимото използва популярни икони (схеми) на азиатското изкуство – японците го взаимствали от Дисни през 50-те години. Все едно олицетворява целият стил „манга“,  кич версия на този азиатски стил.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани