Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Вземи му поршето или – колата „на трупчета“

[post-views]

Гласовете ни чуха, написахме преди близо две години, когато Бойко Борисов изрече гръмката фраза „Вземи му поршето да го видя как ще прави гонки. Като напълним плаца на жандармерията с конфискувани коли, ще ги спрем да не се избиват по пътищата“. След това към „Гласовете ни чуха“ добавихме едно „Не съвсем“, защото въпреки огромното обществено негодувание срещу бандитите на пътя, депутатите решиха, че частната собственост, в случая автомобилът, е свещена и неприкосновена. 

15-policiq-kolajДълго време преди това предлагахме, като единствен изход от разразилата се пътна война автомобилите на причинителите на катастрофи поради употреба на алкохол, бясна скорост и груби нарушение на пътните правила да бъдат конфискувани. Както се конфискува законно притежавано оръжие, което също е частна собственост, но с което е извършено или подготвяно престъпление. Свещената и неприкосновена частна собственост надделя в депутатските аргументи. И това отприщи още повече наглостта на всякакви пътни бандити, които сядат зад волана пияни, дрогирани, без книжка и 

натискат смъртоносно педала

Когато ножът отново опря до кокала, същите депутати се видяха принудени най-после да вземат някакви възпиращи законно репресивни мерки, засягащи донейде свещената и неприкосновена частна собственост или поне правото й на ползване в случай на драстично нарушение. Така се стигна до последните изменения в закона за движение по пътищата, където най-после се намери решение как „да му се вземе поршето. Тъй като автомобилът не може да се конфискува, той принудително се спира от движение веднага при установяване на нарушението, като още на пътя му се снемат номерата и се дерегистрира от системата на КАТ, което го прави незаконен. Или, както гласеше старото правило от военните автопаркове навремето, колата се „вдига на трупчета“. Това вече става, когато водачът е употребил алкохол над 0,5 промила, когато откаже да бъде тестван с дрегер или когато кара без книжка. Санкцията е със срок от 6 месеца до година. След това следва пълната процедура по нова регистрация на колата.       

Около 30 шофьори са били свалени принудително от автомобилите само за 2 дни,  след като на 21 януари влязоха в сила промените в закона за движение по пътищата. При проверка на тези водачи се оказало, че или

са без шофьорски книжки

или са употребили алкохол. Това съобщи  председателят на транспортната комисия в Народното събрание Настимир Ананиев. Веднага след снемане на регистрационните табели автомобилът не може да се движи по пътищата и трябва да бъде транспортиран с кола на „Пътна помощ“ срещу заплащане. 

Освен „вземане на поршето законодателят записа и нови, много по-големи финансови санкции. Глобите за превишена скорост се увеличават двойно. Ако водач кара в населено място със скорост по-висока от 31 до 40 км/ч,  глобата му вече е 400 лв. Ако превишаването е над 40 км/ч, глобата е 600 лв., а за превишаване на скоростта с над 50 км/ч, глобата става 700 лв. и отнемане на шофьорската книжка за три месеца. За всеки следващи 5 км/ч превишаване над 50км/ч глобата се увеличава с 50 лв. Освен това се спира от движение за 1 месец колата на собственик, който е превишил максимално разрешената скорост в населено място над 50 км/ч.

Извън населено място глобите са 300 лева – за превишаване от 31 до 40 км/ч.,  400 лева – за превишаване от 41 до 50 км/ч.,  600 лева – за превишаване над 50 км/ч. За всеки следващи 5 км/ч превишаване над

50 км/ч глобата се увеличава с 50 лв.

Пияните и дрогираните

ще понасят и лични санкции, освен отнемане на номерата на автомобилите. Който кара с над 0,5 промила концентрация на алкохол в кръвта или управлява под въздействието на наркотици или техни аналози, както и ако откаже да бъде тестван, ще се прости с книжката, като срокът е до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца. Без книжка за 6 месеца ще остане и който шофира с алкохол в кръвта над 0,5 – до 0,8 промила включително, като той ще плати и глоба 500 лв. Отнемане на книжката за 1 година и глоба 1000 лв. е наказанието за водач, който кара с алкохол в кръвта над 0,8 промила до 1,2 на хиляда включително. При повторно нарушение наказанието е лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 до 3 години, а глобата е от 1000 до 2000 лв. Отнемане на книжката за 2 години и глоба 2000 лв. е предвидена за шофьор, който откаже да му бъде извършена проверка за алкохол или наркотици (или техни аналози) с техническо средство, или който не се подчини на предписанието за медицинско изследване на концентрацията на алкохол в кръвта му или наркотични вещества или техни аналози. В санкциите са засегнати и собствениците на коли, с които се извършва нарушение, независимо че друг е бил зад волана. Ще бъде 

спирана от движение

за срок до 1 месец колата на собственик, който допуска или предоставя управлението й на лице, употребило алкохол с концентрация в кръвта над 0,5 на хиляда, наркотични вещества или техни аналози.

Новите промени въвеждат наказания за собственици на коли и за шофьори, участващи в прословутите гонки. За собствениците е предвидено спиране на автомобила от движение за 3 месеца, ако се установи, че собственикът организира гонки или допуска такива, или ако даде колата си за участие в подобни „състезания“. Шофьорите пък ще се разделят с книжката си за 1 година и ще бъдат наказвани с глоба от 3000 лв., ако участват в гонки. Повторно нарушение води до вземане на книжката за 3 години и глоба 5000 лв. 

 

Я да видим!   Стоп и на “палката-хранилка”
Санкциите, действащи вече с измененията на Закона за движение по пътищата, най-после дават някаква светлинка в тунела на ужасяващата пътна война у нас. Но, като всички законови разпоредби, те трябва да се прилагат от хора. В случая – от пътните полицаи. В тях е „и ножът, и хлябът“, защото те са проверяващите, установяващите, документиращите, санкциониращите, дори сега вече директно ще свалят и номерата на колите. 

На тях и на техните началници, пряко отговорни за добросъвестното прилагане на закона, се пада огромна отговорност. Да не се поддадат на изкушението на „лукавия“ пътен нарушител.

Защото за пияния, дрогирания, каращият без книжка, превишилият смъртоносно скоростта е по-лесно и, разбира се, по-изгодно, да „бутне“ където и каквото трябва, а не да остане без кола за година, да се разправя с нова регистрация, да му вземат и книжката, пък и да плаща вече яки глоби. Ако не съществуваше „институцията“ на стоппалката „хранилка“, нямаше да се ширят и всенародните легенди за катаджиите. Нямаше те да са винаги в челната редица при всякакви проучвания на поддаващите се на корупция, веднага след прословутите митничари, за чиито „подвизи“ писахме в миналия брой.

Нямаше да го има и вицът за онзи, който постъпил в КАТ и три месеца не си вземал заплатата, а накрая рекъл – че вие тук и заплата ли давате? Всичко това не е случайно. Без генерални обобщения, но десетилетия вече се сменят поколения катаджии, а почти всеки спрян на пътя е слушал сакралния въпрос – и сега к,во праим? И като му кажеш – пиши акт, фиш или каквото трябва, под бялата фуражка те взривява удивен поглед. Загуба и за двете страни – за водача следва реална глоба, която е винаги по-висока от катаджийската, за пътния полицай – нулева „джобна реализация“. Да видим дали наистина, ако не спре съвсем, дали ще позатихне войната по пътищата. Всичко това зависи главно от прилагането на стоппалката по предназначение, а не като прословутата в шофьорския фолклор катаджийска „хранилка“.                 
 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Добромир Пелов

Най-ново

Виж още

Избрани