Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Директно от Брюксел – нямате независими медии!

[post-views]

Както за много други неща, които у нас си знаем, но „благодушно“ премълчаваме, така сега от Европейската комисия ни казаха директно – липсват ви независими медии, а това е сериозен проблем в борбата с престъпността и корупцията. Докладът на ЕК, обобщаващ мониторинга за последното десетилетие, откакто сме влезли в ЕС, въпреки традиционно дипломатичния си тон, сега звучи безпощадно ясно. А надеждите, че ще се простим с наблюдението, отлетяха заедно с публикуването на документа, който сочи, че няма почти никакви реални постижения в борбата с организираната престъпност и с корупцията и напредъкът ни в тази област се приема като недостатъчен.

Първият заместник-председател на ЕК Франс Тимерманс
Или – казано директно, а не по „брюкселски“ – за десет години в ЕС не сте направили почти нищо в областта на правосъдието, вътрешния ред, борбата с организираната престъпност и корупцията. Това хората у нас си го знаят въпреки връхлитащите ни от телевизионните екрани крупни полицейски операции, арести на цели митничарски смени, лов на корумпирани катаджии. И въпреки гръмките заклинания при образуване на дела, повдигане на обвинения и съдебни процеси. Защото някак странно за Брюксел, но у нас по някакъв неразписан принцип, който и политик или друг високопоставен да обвиниш и дори да го докараш до трета инстанция, той винаги излиза „целият в бяло“. Последен пример – напълно невинният Христо Бисеров, напуснал почти на бегом заместник-председателското място в парламента и самото Народно събрание заради обвинения за корупция и крупни злоупотреби.          

Медиите

„Българската медийна среда се характеризира често с ниска степен на независимост и неефективно прилагане на журналистическите стандарти, което оказва отрицателно влияние върху обществения дебат относно реформите. Въпреки че тези въпроси са извън обхвата на Механизма за сътрудничество и проверка, те оказват пряко въздействие върху способността за осъществяване на реформи и затрудняват повече постигането на напредък от страна на България“, се сочи в документа. Уточнява се, че България е на последно място от всички страни в ЕС по свобода на печата.

Мониторингът

Докладът угаси надеждите мониторингът да бъде прекратен до 2019 година. Отбелязва се, че наблюдението ще приключи, когато бъдат изпълнени всички ангажименти. От препоръките се разбира, че това няма да се случи скоро. Следващият доклад ще бъде публикуван в края на тази година. Така ще се окажем уникални – първата страна, поела председателството на ЕС, над която все още тегне мониторинг. 

Реформите

Сякаш в Брюксел са прочели вижданията на нашия вестник за радикална съдебна реформа, която включва парламентарен контрол за твърде независимия сега главен прокурор. Същото важи и за съдилищата и произнесените от тях присъди. „При зачитане на презумпцията за невиновност главният прокурор следва да докладва за разследванията и за повдигнатите обвинения. Върховният касационен съд и Министерството на правосъдието следва да докладват за постановените осъдителни присъди, както и за изпълнението на наказанията“, настояват от Брюксел. Известно е становището на главния прокурор за отчетността му пред депутатите, за което той сезира и Конституционния съд дали е редно да бъде питан по конткретика от водените дела. По сега действащото законодателство отговорът на КС е почти предрешен. Но ако, както сме предлагали от нашия вестник, бъде извършена радикална промяна в нормативната уредба и прокуратурата премине в изпълнителната власт, в Министерството на правосъдието, няма да има никакви пречки пред депутатския контрол над нея в една държава, която е парламентарна република. Същото важи и за председателите на върховните съдилища и техни отчети по знакови дела.

14- katq zaharieva1Екатерина Захариева: 
Докладът е балансиран
Докладът на ЕК е балансиран, постижимо е 17-те препоръки да бъдат изпълнени скоро. Това каза правосъдният министър в оставка Екатерина Захариева пред bTV вчера. 
„Това, което прозира от този доклад и с ясни изречения е казано, че ако се продължат темповете, има приемственост, същата воля, която ние имахме през последните 2 години – да се продължат реформите е абсолютно постижимо 17-те препоръки, много конкретни, което отличава този доклад от останалите, да бъдат изпълнени в скоро време. Забележителен напредък е отчетен с промените в Закона за съдебната власт“, поясни Захариева. Според нея всички препоръки от доклада са важни, но може би най-важната е прозрачност при избора на членове на ВСС. По думите й целта на реформата е качествена съдебна власт, правосъдие за българските граждани, а не кога ще падне мониторингът.

Висшият съдебен съвет

С предлагана от нас промяна е свързан и проблемът с ВСС, който е сочен от Брюксел като нестихващо огнище на скандали въпреки заклинанията, че разделянето му на съдийска и прокурорска камари ще го направи ефективен орган. „Непрекъснатото напрежение между членовете на съвета на фона на твърденията за липса на обективност при вземането на ключови решения продължава да буди безпокойство“, коментират от комисията. „Особено важно е в тази институция  да има деполитизирана и професионална работна атмосфера, позволяваща концентриране на вниманието върху приоритетите на съдебната реформа. Поредицата от скандали и вътрешни борби, които белязаха работата на ВСС през изминалите години, създадоха съмнения за наличие на външно влияние и подкопаха доверието на обществеността в съдебната власт“, се казва в доклада на ЕК. Напомня се, че ВСС не е предприел достатъчни усилия, за да провери какво се е случвало в Софийския градски съд по времето на Владимира Янева. Това, според Брюксел, е “засилило допълнително твърденията за неправомерно влияние във ВСС“. 

Корупцията

„Досега в България броят на конкретните дела за корупция по високите етажи на властта, завършили с влезли в сила осъдителни присъди, е много ограничен, а увеличаването на броя на тези присъди е най-ясното доказателство, че борбата срещу корупцията е реален приоритет. България продължава да е сред държавите членки на ЕС, с най-високи равнища на възприятие на корупцията и гражданите и предприятията продължават да смятат корупцията за значителен проблем“, се казва в доклада на комисията. В него се отчита, че властите буквално не са реагирали на скандалите в Комисията за конфликт на интереси и прочутото тефтерче на Филип Златанов, което накрая дори успя да изчезне като веществено доказателство и така обвинението срещу него увисна. Не е бил приет и антикорупционният закон въпреки поетите ангажименти. Докладът допълва, че институционалната структура за борба срещу корупцията в България продължава да е разпокъсана и поради тази причина — неефективна. ЕК казва, че в България не се е случила необходимата коренна промяна в борбата срещу корупцията по върховете на властта. В същото време се допълва, че сериозен проблем остава и корупцията на по-ниско равнище в държавната администрация. Проблем има и с борбата срещу организираната престъпност, където се искат трайни резултати.

 

Препоръките
•  Да се гарантира прозрачен избор на членовете на бъдещия ВСС
• Да се установи практика назначаването на висши съдебни длъжности да бъде прозрачно и да се основава на качествата на кандидатите, като това следва да важи и за предстоящото назначаване на нов председател на Върховния административен съд.
•  Да се подобри функционирането на съдебния инспекторат с външна експертна помощ от ЕК и/или от Съвета на Европа.
• Да се приемат изменения на Наказателно-процесуалния кодекс и Наказателния кодекс за подобряване преследването на корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност.
• Да се публикува за обществена консултация доклад, в който подробно се отчита напредъкът по изпълнението на националната стратегия за съдебна реформа. Напредъкът да се отчита непрекъснато.
•  Да се реформира съдебната карта и да се намери решение на положението с натовареността в най-натоварените съдилища
• Да се изготви пътна карта за изпълнение на препоръките в доклада на европейските прокурори.
•  Да се изготви пътна карта за изпълнението на препоръките от изследването на прокуратурата на осъдителните решения срещу България на съда в Страсбург.
• Да се приеме антикорупционно законодателство.
•  Да се изготви пътна карта за подобряване на взаимодействието между институциите при случаи на корупция по високите етажи на властта. Трябва да се предвиди механизъм за отчитане на постигнатия напредък пред широката общественост.
•  Да се осъществява външен контрол върху предварителните проверки на процедурите за обществени поръчки.
• Да бъдат въведени основани на риска мерки за противодействие на корупцията по ниските етажи на властта във високорискови сектори в държавната администрация, като се черпи вдъхновение от постиженията в МВР.
• Да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по изпълнението националната стратегия за борба с корупцията.
• Да се създаде механизъм за публично отчитане на напредъка по дела за корупция по високите етажи на властта, за които вече има информация в общественото пространство. При зачитане на презумпцията за невиновност главният прокурор следва да докладва за разследванията и за повдигнатите обвинения. Върховният касационен съд и Министерството на правосъдието следва да докладват за постановените осъдителни присъди, както и за изпълнението на наказанията.
• Да се приемат изменения на Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество и да се гарантира, че Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество ще продължи да работи независимо и ефективно.
 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Добромир Пелов

Най-ново

Виж още

Избрани