Информационен център на Министерство на oтбраната

Боен клуб: Излитане вторник, 9 часа!


16-17 boen klub 1Те са тук всеки вторник от 9 часа. Побелелите яки мъже, ветераните от авиацията. Средната им възраст е около 80 години, но само един от тях идва с бастун. По-късно при първите бъзикания Данчо Колев уточнява, че го носи, за да пъди с него кучетата. 

Тези доблестни мъже са летели на почти всички бойни самолети на въоръжение в армията 
– от МиГ-15, през МиГ-17 до МиГ-23. Други като легендата Мирчо Калчев са вдигали и водосамолети. Летели са и в Гражданската авиация, в селскостопанската след пенсионирането си. Преподавали са в академията, във военните училища, обучили са стотици млади летци. Някои от бившите им колеги са избрали да летят в чужбина и сега някои от тях са милионери. Тези тука са избрали да помагат на родината си, каквото и да им е струвало това.     

Пилотите са от яка закваска. Неслучайно випуските от 48-а и 49-а, последните т.нар. царски, са завършили съответно 200 и 250 души. Близо 100 са отпаднали, както се казва – нямало е лабаво. Летец не се ставаше с връзки, подчертават днес асовете. Сега на последната сбирка един от ветераните пита другите – знаете ли колко са били летците от последния випуск? Сигурно 20, не повече, отвръща му друг. „Не позна. Точно 6. После натъртва „шестима“. Че за какво са ни повече – те и здравите самолети са толкова, пуска шега друг. Никой обаче не се засмива от закачката. Всички гледат мрачно. С тези работи, с тяхната болка, шега не бива.

16-17 boen klub 2
Коцето Иванов, Стоил Борисов, бившият командир на авиодивизията „Доброславци” ген. Иван Бинев и Величко Иванов са от редовните посетители в клуба на авиатора.

Пред клуба на авиатора има два  самолета, не макети, истински. МиГ-17 и Лаз-7. Не е за вярване, но седем души от постоянното присъствие на клуба са вдигали във въздуха точно такъв МиГ. 

16-17 boen klub 3
Георги Разсолков, Анастасия Разсолкова, Цено Атанасийски и Данчо Колев пред легендарния самолет МиГ-17.

Фото Красимир Тодоров

Старите момчета чакат с нетърпение всеки вторник да се видят и когато някой не дойде, започват да се притесняват. „Тука сме като на вечерна проверка. Преброим се, видим се, спомняме си войската и самолетите“, разказва бай Мирчо, който е от най-редовните на сбирките. Другият от отдел „Личен състав“ е Цено Атанасийски. Двамата знаят всичко, помнят дати, години, имена. Когато някой от масата нещо е позбравил се провиква:“ Цено, или Мирчо, в коя година пристигнаха първите МиГ-17? И двамата отговарят в един грас – 1958-а. „Цено Атанасийски е бил командир на ескадрила разузнавателни самолети в Ямбол. После е летял на транспортните Ли-2 и Ил-14. В един момент бай Мирчо пита Нецо Ликов, управителя на клуба и душата на компанията: „Абе къде е Македонеца?“. Македонеца е Георги Разсолков, 
първият българин, преминал свръхзвуковата бариера с МиГ-17 в Съветския съюз

 „Обеща да дойде“, отвръща му Нецо.  Той е на 77 години, но изглежда на не повече от 62–63.  И той е летял на МиГ-а отсреща. Вдигал е и МиГ-15, МиГ-19, МиГ-21. Стига в кариерата си до командир на полка в Доброславци.  

Лили е в клуба от три години. Помага на Нецо, грижи се за ветераните. „Страхотни мъже са, обичам ги всички! Няма делене при тях, помагат си в каквото могат. Истинско мъжко приятелство!Не съм виждала другаде такова.“ 

Лили е права. Този клуб е по-особен. Истински боен клуб. Тука не се политиканства, не се играят карти. Гледат се бойни филми – днес например е „Ескадрилата“, американски. Но се прожектират и руски. За техниката отговаря Владимир Попов, бивш командир на вертолетния полк в Пловдив, летец изтребител. Идват редовно и лектори, които разясняват най-новото във военната техника и въоръжение. Една от последните запомнящи се срещи била с полк. Петър Димитров, който завършва Военна академия в Китай, разказал им страшно интересни неща за живота и армията в Далечния изток. Интересни беседи са изнасяли наскоро и Боян Чуков, и  проф. Гиндев. 

16-17 boen klub 4
Мирчо Калчев посреща Анастасия Разсолкова и Георги Разсолкови.
„Македонеца идва!“ се чува от дъното на масата. И о.з. полковник Георги Разсолков пристига подръка със съпругата си Анастасия Разсолкова, която също е летец. Управлявала е Ил-18. Държат се ръка за ръка, имат 63 години съвместен живот. Сигурно в Гинес няма друго семейство на летци, които са толкова много години заедно. Ветеранът е бил командир на авиобазата в Граф Игнатиево, после и на Централната авиобаза. Той е от випуска на бай Мирчо. Македонеца започва да разказва веднага, като компютър е, помни дати и часове: „Първият полет извън звуковата бариера беше на 12 септември 1957 г. в 15.30 часа, аз бях първият. Полетите се провеждаха в секретната зона „Савослейка“, Кулебакски район, Нижгородска област. Тогава били четирима пилоти – Еленски, Антов, Коев и Разсолков.  Сега жив е само Георги. На следващата година, когато миговете пристигат в Граф Игнатиево, по време на тренировъчните полети не останал здрав прозорец в крайните квартали на Пловдив и Пазарджик. „Войската обаче пое всички разноски по ремонта, а населението беше изумено от мощта на самолетите. Никой нищо не каза, само цъкаха с език!“, спомня си летецът.   

Най-старият от групата е 92-годишният Янко Клисев, от авиоинженерите, обслужвал е месершмитите по време на Втората световна. Този вторник е заобиколен от „млади“ 80-годишни пилоти и си говорят нещо оживено.        
Бай Вельо – Величко Иванов, след месец ще празнува 90-годишнината си. Разбира се, че тука. Днес се оказва, че си е забравил хапчетата. Но Лили, която знае всичко за всеки, вади резервни и му дава. Бойна дружба, в боен клуб, няма как.

Използвам възможността да питам ветераните за актуалния сега въпрос  – какви самолети трябва да се купят – грипени, фантоми или юрофайтъри? Почти в един глас отговарят: „От завода, нови!“. Оказва се, че това в авиоклуба изобщо не е спорен въпрос, никога не е имало  полемика по него. 

Не щем пребоядисани, с ремонтирани двигатели. Самолетът трябва да е нов. Точка.

 Ветераните са категорични, че втората ръка ще ни излезе по-скъпо. Бай Цено пък припомня: „Англичаните казват – не сме толкова богати, за да купуваме евтино…“

Ветераните се събират в клуба от 1999 г. Преди това са били в помещението на бул. „Христо Ботев“. Този клуб им го дава ген. Михо Михов, когато е началник на Генщаба на БА. Първи председател е Минко Калчев. А сега Нецо Ликов. Той го поддържа, осигурява, така да се каже, програмата за всеки вторник, даже коси тревата наоколо.  В клуба членуват около 80 души, всеки от които дава  по 12 лева членски внос годишно. Има почетни като директора на „България еър“ Янко Георгиев. Всеки помога с каквото може. Както е казал поетът – богатий с парите, учений с ума. 

Преди 9 септември сградата на Клуба на авиатора е била лятната вила на принц Кирил. Днес е резиденцията на асовете на българската авиация.     
 

Петър Бойчев

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top