Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Финландци дебаркираха на язовир „Копринка”

[post-views]
Финландци дебаркираха  на язовир „Копринка”


21-PATRIA2Както вече в. „Българска армия” писа, на 28 и 29 юни финландската фирма Patria Land представи стрелковите и плавателните способности на бронираната модулна машина Patria AMV.
„Тези машини са проверени в истински бойни условия в Афганистан през 2007 г. Ако ни бъдат поръчани, ние можем да доставим в България първите машини до една година”. Това заяви пред висши военни офицери, партньорски фирми и журналисти вицепрезидентът на финландската фирма Марку Койвисто.

Представената на полигон „Тюлбето” и язовир „Копринка” бронирана модулна машина бе в конфигурация с екипаж от трима души (командир, стрелец, водач) и осем места за пехотинци. Тя беше оборудвана с купола МТС – 30, оръдие Kronsberg и картечница с калибър 7,62 mm. Продуктите и услугите на Patria са съвместими със стандартите на НАТО и се изработват по индивидуална поръчка за всеки клиент.

На купола е монтиран електрооптичен пакет – инфрачервена камера за нощно виждане, дневна ТВ камера и лазерен далекомер. Оръдието стреля в два режима – единичен огън и автоматична стрелба, като при нея може предварително да се програмират темпът на стрелба и броят на изстрелите в минута. Стрелбата може да се води от място и в движение. 21-PATRIA7

Седалката на водача е отпред вляво и е достъпна през люк отгоре, както и от вътрешния отсек. Тя се регулира по височина, така че водачът да има отлична видимост. За кормуване в небойни условия има сгъваем ветроупорен екран, който позволява кормуване при отворен люк. Скоростната кутия е автоматична, управлението е чрез стандартен волан, двигателят – DC 12 Scania Diesel.

21-PATRIA5Репортер на в. „Българска армия” бе един от доброволците журналисти, които се осмелиха лично да тестват плавателните умения на бойната машина. Той се убеди лично, че „возията” й е не по-твърда от тази на модерен военен автомобил 4Х4, а във водата Patria се държи като панорамна моторна лодка за туристически круизи по река „Ропотамо”, само шумът в отделението за пехотинци е далеч по-нисък. В него има два тактически дисплея, на които се извежда картина от бордовите камери, като може последователно да се наблюдава картината от всяка от четирите камери. На специален монитор се подава картина от двигателното отделение. Машината навлиза във водата, при достигане на положителна плаваемост механик-водачът спира въртенето на колелата и стартира пропелерите. Те осигуряват скорост от 6–7 км/ч. Ако в хода на бойните действия пропелерите са повредени от вражески попадения, машината може да преодолява водни прегради благодарение на въртенето на 8-те колела, макар и с по-малка скорост.

При плаване върху фланговете на машината се монтират девет на брой понтонни поплавъци от пяна – 5 на десния борд и 4 на левия, закрепени с гайки неподвижно. Допълнителният поплавък на десния борд осигурява достъп до филтъра и служи за охлаждане на двигателя. 

Във водата машината напълно запазва бойните си способности и възможности на оръдието и картечницата си. В язовир „Копринка“ екипажът на Patria демонстрира плаване с въртене на купола във всички посоки и дори при завиване, без склонност към заораване или накланяне към бордовете при завой.

При евентуално произшествие, по подобие на старите руски плавателни съдове, както обясни полковник Дал, на купола е монтирано 15-метрово въже с яркочервен буй с цел отбелязване на точното местоположение под водата при потъването.

21-PATRIAПри активиране на режима за плаване жалузите на двигателя се затварят автоматично. В случаи на прегряване на двигателя с помощта на специален сензор, който сигнализира за липсата на вода върху корпуса на машината, жалузите се отварят временно за регулиране на температурата на двигателя. Охлаждането се осъществява в топлообменник на десния борд.  От десния борд се издига шнорхел, през който постъпва въздух към двигателното отделение. Той може да използва и системата за бойно управление и прицела на мерача, но няма информация за ъгъла на завъртане на купола. При плаване механик-водачът се ориентира по камерата на шнорхела, както и от инструкциите на командира. Екипажът на машината и десантът трябва да сложат спасителни жилетки, които се съхраняват под седалките в десантното отделение, но не трябва да използват предпазните колани с цел максимално бързо напускане на машината при потъване.21-PATRIA6

Задвижването под вода се осъществява от два пропелера с по два рула.  При излизане на стръмен бряг или бряг с труден достъп може едновременно да има въртене на пропелерите и на колелата на машината с цел максимално бърз контакт с повърхността.
 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Светлозар Стоянов

Най-ново

Единична публикация

Избрани