Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Иде ли краят на „Солунската митница”?

[post-views]
Иде ли краят на „Солунската митница”?

Дай ми ти на мене Солунската митница, пък не ме мисли! Знаем този мерак на Алековия герой. Знаем и защо му е на него Солунската митница – едва ли да събира приходи за държавата. Келепир, келепир да пада… За митница се натиска и един друг герой от онова време – дядо Станчо от Свиленград, наминал на гости на сродника си министър Балтов в столицата. Сюжетът е от пиесата „Службогонци” на Вазов.

14_корупцияТа този дядо Станчо, дето ругае всички, нахлуващи в дома на министъра с молби за служба, накрая, тъкмо похвален, че само той е дошъл от добро сърце, изплюва камъчето – митничарят в Свиленград берял душа, та ако може на неговото място самият дядо Станчо да се намести.

В такива невинни уж форми още тогава е описана корупцията, срещу която днес се налага да се води вече безпощадна борба. След няколкото експеримента, включително и „Ирландския модел” за конфискуване на незаконно придобитото имущество, въведен от вътрешния министър Георги Петканов преди 15 години, днес пак се налага да се вземат още „по-натегнати” мерки, та дано най-после се сложи край на синдрома „Солунската митница”. Естествено, трябва да се започне от законите.    

Единият законопроект е на правителството, вече приет от него. Както посочват от кабинета, законопроектът урежда мерките за противодействие на корупцията, условията и реда за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, статута и функциите на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, както и взаимодействието й с други държавни органи.

По смисъла на законопроекта корупция е налице, когато в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето

злоупотребявас власт

нарушава или не изпълнява служебни задължения с цел пряко или косвено извличане на неполагаща се материална или нематериална облага за себе си или за други лица.

Комисията е единен независим орган, който се състои от петима членове – председател, заместник-председател и трима членове, с мандат от шест години, без право на повторно избиране. Те се избират от Народното събрание, като предложението за председател се прави от народните представители, а за заместник-председател и членове – от избрания председател на Комисията.

Антикорупционната комисия се изгражда на основата на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, като се предлага в нея да се влеят Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към МС, звеното от Сметната палата, свързано с дейността по отменения закон за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни и други длъжности, както и съответната специализирана дирекция на ДАНС за противодействие на корупцията сред лицата, заемащи висши държавни длъжности.

Комисията ще приема и проверява декларациите за имущество и интереси и за несъвместимост на лицата,

заемащи висши публични длъжности

ще осъществява проверки на имущественото състояние, ще образува производства за установяване на конфликт на интереси и за отнемане на противозаконно имущество. При установено несъответствие в размер над 5000 лв. Комисията ще изпраща материалите на НАП, а при несъответствие над 20 000 лв. ще образува проверка на цялото имуществено състояние на лицето. Ако в резултат на проверката се установи несъответствие от над 150 000 лв. между имуществото и нетния доход на проверявания, ще се предяви иск пред съда за отнемане на незаконно придобитото имущество. При постановена конфискация 30% от стойността на отнетото имущество ще се предоставя за социални цели. Със законопроекта се

разширява кръгът на лицата

задължени да подават декларации. Към досегашните се добавят общинските съветници, главните архитекти на общините, управителите и изпълнителните директори на лечебни заведения за болнична помощ, които се финансират от бюджета на НЗОК, определените да администрират и управляват средства от ЕС, членовете на управителните съвети на държавните предприятия по Закона за горите, ръководителите на областните дирекции по безопасност на храните, ДНСК, ДФ „Земеделие“ и др. Освен деклариране на имуществото и доходите на съпрузи и ненавършили пълнолетие деца се въвежда и задължение за деклариране на имуществото и доходите и на лицето, с което задълженият е във фактическо съжителство на съпружески начала.

Предвижда се подаването на една декларация за имущество и интереси вместо досегашните две, но се разширява кръгът на подлежащите на деклариране обстоятелства – чуждо недвижимо имущество и чужди превозни средства на стойност над 10 000 лв., които лицето ползва повече от 3 месеца в рамките на една година, както и обучения, платени със средства на задълженото по закон лице, ако еднократната им стойност надхвърля 1000 лв. На деклариране подлежат имуществото и интересите

в странатаи в чужбина

За противодействие на корупцията чрез разкриване на прояви на лица, заемащи висши публични длъжности, Комисията ще може да отправя искания до съда за използване на СРС, като прилагането им ще се извършва по реда на закона за СРС. Комисията няма да разполага с техника за прилагане на СРС – това ще се извършва от оторизираните органи.

Алтернативният проектозакон също има за крайна цел противодействие на корупцията. Неговите различия от правителствения се състоят в това, че се предлага Комисията да има директни разследващи функции и свои способи за прилагане на СРС, а председателят й да се назначава от президента.
 

 

Най-ново

Единична публикация

Избрани