Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Варовик полирал асфалта на пътя убиец

[post-views]
Варовик полирал асфалта на пътя убиец

Автор: Димитър ИЛИЕВ

Дори и без намесата на проливния дъжд в пътната отсечка до Своге, която уби 17 души на 25 август след трагичен инцидент, шофьорът на злощастния автобус Григор Григоров не е имал много шансове да овладее машината. 
„Едно натискане на спирачките в този участък прави автобуса неуправляем“, смятат експерти. Катастрофата се е случила, независимо че Григоров е карал с около 40 км/ч, колкото е ограничението на скоростта. Като основна причина разследващите от Националната следствена служба сочат качеството на износващия слой на пътната настилка, твърдят източници на „Българска армия“. В него се съдържа чакълеста фракция с високо съдържание на варовик, който при продължителна употреба полира повърхността, а сцеплението е равно почти на нула. Това сочат резултатите от взетите проби от асфалта в отсечката на смъртта.

17 души загинаха след трагичен инцидент с автобус на 2 км. от Своге „Асфалтът, положен на пътя край Своге, е недопустим“, заяви регионалният министър Николай Нанков, който вече е в оставка. Според експертите на ведомството в сместа се съдържат съставки, които водят до бързо полиране и не трябва да бъдат част от износващия се слой.  Причината за подмяната на съставките в асфалтовата рецепта е повече от прозаична – разликата в цената на фракциите надвишава 6 пъти. Но точно на този участък да положиш подобен слой асфалт е престъпление, смятат специалистите. За разследването особен интерес представляват именно документите за доставка на материали за ремонта на пътя и най-вече на асфалтовите смеси, както и сертификатите за тях.
Пътят се ползва от 2016 г. официално, а едва ли има шофьор, който да не е изпитал на собствен гръб грешките в проектирането и изграждането на пътната отсечка. В община Своге редовно са получавани сигнали за участъка, като сигналите са препращани към Агенция „Пътна инфраструктура“ и областния управител, коментира пред БНР зам.-кметът на града Георги Петков. Асфалтът на това място е много гладък и върху пътя има натрупвания от масло и нафта, които при намокряне са като лед, казват местните. „Предполагам, че този асфалт не отговаря на шосейните изисквания. Доколкото съм чувал от познати, от колеги – казват, че е парков асфалт. Гладък е като ламарина“, коментира шофьор от Своге. Според неговите наблюдения заради объркания вираж на завоя на това място „и при сухо време стават редовно белѝ“.

„Пътят те изхвърля. Това е лек завой, не е остър. Тези, които се движат от Своге към София, направо ги изхвърля отгоре в насрещното платно и в бетонната стена отляво. Там най-редовно си кърпят стената – отгоре има една стеничка, бетонна, и се удрят много често. Тирове се завъртат. Наскоро имаше пак случай с два тира. Даже един се беше качил на мантинелата, където е изскочил автобусът“, добавя шофьорът.

Пътната отсечка е изградена през 2014 г. Завършена е броени дни преди служебното правителство начело с Георги Близнашки, сформирано от президента Росен Плевнелиев да сдаде мандата си. Отсечката получава акт 16 и влиза в експлоатация официално едва през 2016 г. Макар „Трейс Груп Холд“ да е спечелил обществени поръчки за близо 1 млрд. лв. за 10 години между 2007 и 2017 г. за строителство на пътища, смъртоносната отсечка не е изградена чрез обществена поръчка.

Пътят Мездра–Елисейна–Своге–Нови Искър е вкаран в програма Програма „Транзитни пътища V“. 65 на сто от финансирането е на Европейската инвестиционна банка. Изпълнител на проекта е ДЗЗД „Трейс Своге“, в което партньори са „Трейс Груп Холд“ АД и „Мегаинвест Холдинг“ АД. Отсечката край Своге конкретно е изградена от „Трейс Груп Холд“. В отворено писмо до медиите „Трейс Груп Холд“ обяснява, че договорът за изпълнение на проекта е сключен по Договорни условия за изграждане на строителни и инженерни работи, проектирани от възложителя – Агенция „Пътна инфраструктура“. В договора участва и фирма – инженер, която би трябвало да представлява и гарантира интересите на държавата в процеса – в този случай тази функция се изпълнява от Mott Macdonald, известна британска инженерингова международна компания. Mott Macdonald е неизменен участник в строителството на пътища в България и редовно се използва като гарант за качество. Надолу по веригата следват изпълнител, надзор и проектант. 

Шефът на Националното следствие Борислав Сарафов отиде на мястото на катастрофата, за да ръководи процеса по взимането на пробите от пътната настилка. Те ще докажат дали тя е била компроментирана и на практика е довела до трагичния инцидент.
Шефът на Националното следствие Борислав Сарафов отиде на мястото на катастрофата, за да ръководи процеса по взимането на пробите от пътната настилка. Те ще докажат дали тя е била компроментирана и на практика е довела до трагичния инцидент.
„По правилата на Червената книга FIDIC „инженерът“ администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията. „Инженерът“ е представител на Възложителя с делегирани правомощия и винаги когато изпълнява задължения или упражнява правомощия, действа в полза на Възложителя. Възложителят предоставя одобрен от него проект на Инженера и Изпълнителя. Всички дейности по изпълнението на този проект са извършени в рамките на договорните условия с изричното одобрение на Инженера след съгласуване с Възложителя. Съгласно изискванията на договора са представени всички банкови гаранции за договорените срокове“, пишат от „Трейс Груп Холд“, като така се опитват да отворят една друга вратичка и да подскажат за едни други „инженерни схеми“, които вероятно завършват в политическите кръгове. По време на разследването изскача и друга практика – изследванията на пробите се правят в акредитирана лаборатория на самата „Трейс Груп Холд“ в Стара Загора. Така се получава порочен кръг, че лабораторията изследва пробите на собственото си дружество изпълнител.

„В България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани. Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура, за спечелване на проекта е Изпълнителят да разполага с лаборатория“, отговарят от „Трейс Груп Холд“. Най-малко 7 писма са изпратени до фирмата изпълнител – 5 от АПИ и 2 от община Своге, с които се иска дружеството да отстрани дефекти по отсечката. Според АПИ и общината 
отговор не е последвал В същото време от фирмата твърдят, че са реагирали и „отстранили всички безспорни претенции по гаранционната ни отговорност, които са били коректно претендирани съгласно договорните условия“. И тук ключовите думи са дали претенциите на АПИ и общината са били коректно претендирани. Всички тези неясноти налагат Националното следствие да изследва всички договори, вложени материали по документи и на практика, така че да бъдат изкарани на светло виновните длъжностни лица, коментират от разследването. Вероятно ще стане ясно дали виновни са проектантите на отсечката от АПИ, „инженерът“ в лицето на дружеството Mott Macdonald, както и изпълнителят „Трейс Груп Холд“.

Създават нов мастодонт за пътна безопасност
Нова Агенция за пътна безопасност ще координира действията на всички ангажирани институции, чиято цел е да се намалят жертвите на пътя. Тя трябва да контролира целия процес по изграждането на стратегии за пътна безопасност и да одитира всички институции, които имат отношение. Този орган ще има задача да анализира състоянието и проблемите, за да могат да се взимат адекватни решения. Целта на новия орган е да се занимава с научноизследователската дейност и да въвежда международните стандарти по пътна безопасност. Агенцията ще реагира при забелязани несъответствия в изпълненията на определени задачи по пътната безопасност.

За шеф на агенцията правителството назначи бившия шеф на столичния КАТ Богдан Милчев – силно противоречива фигура, който бе отстранен от КАТ през 2014 г. След това Милчев започна работа в неправителствената организация, наречена „Институт за пътна безопасност“. Богдан Милчев има докторантура (очевидно все още незащитена, б.а.) по пътна безопасност в Нов български университет.
 

Най-ново

Единична публикация

Избрани