Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Евъргрийн по Бомарше в Народния театър

[post-views]
Евъргрийн по Бомарше  в Народния театър

Политическа сатира или комедия – сами ще определете, ако посетите първата за сезона премиера на Народния театър „Един безумен ден”. Режисьорът му Михаил Петров го нарича театрален карнавал. Спектакълът е по текста на френския класик Пиер дьо Бомарше „Сватбата на Фигаро”, играна през 1984-та на първата ни сцена под режисурата на Никола Петков. 

Находчивият и витален Фигаро днес се играе от носителя на „Аскеер” Димитър Живков, а някога – от днешния режисьор Михаил Петров. Директорът на Народния сега Мариус Донкин му е бил партньор като граф Алмавива. Днес в обувките на героя влиза номинираният за театралните награди „Икар” и „Аскеер” Стелиан Радев. Навремето в представлението са играли Мария Стефанова, Виолета Бахчеванова, Виолета Гиндева, Жоржета Чакърова, Антон Радичев. Плътното изпълнение на Димитър Живков само потвърждават думите на режисьора, че сцената на Народния не е за всеки. Но изявата на младия актьор е убедителна.

За някого представлението е само въртележка от песни и танци, балет и живопис, „опаковани” в красивите костюми на Елена Иванова, съшити с остроумни реплики и веселба. Спектакълът не е само това. Бомарше е лежал в затвора след премиерата заради подозрението на критиците, че подстрекава срещу властта. Пиесата му е забранявана. Провокира народни вълнения в навечерието на Великата френска революция. Спектакълът разказва вечните въпроси за свободата и справедливостта, за силите, които движат този свят… Но режисьорът смята, че е далеч от политиката.

Параскева Джукелова („Всяка жена държи да се говори добре за нея”, казва героинята й Марселина) и Гергана Змийчарова (графиня Розина) вдигат класата на представлението. Както и летвата пред някои по-млади изпълнители. Петмесечен труд, уроци по танци (хореография Марияна Крънчева) и по пеене (музикален педагог Евгени Господинов) бележат подготовката. Синтетичен театър, със синтетични актьори. 

В Бродуей такъв спектакъл се готви за година и половина с десетократно по-висок  бюджет. Но и нашето представление – твърди режисьорът, не е типична класика и типично българско, смята той. И се надява то да оттласне хората от битовизмите. Да провокира фантазията на публиката. Текстът е нова версия на Бомарше, която двамата с Анна Петрова създават. И тогава, и сега композитор е Любомир Денев. Пиршество за публиката е музиката наживо, тя ни пренася в графство Андалусия на крачка от Севиля „от онова време” на 18-и век, а дворцовия оркестър е съставен от виртуозите Жорж Паликарски, Слав Бистрев, Николай Казаков и Ивайло Флоров.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Лъчезар Лозанов

Най-ново

Единична публикация

Избрани