Информационен център на Министерство на oтбраната

Три нови и 1 употребяван изтребител в битка за доставчик на българските ВВС

Най-важни ще са цената и сроковете за доставка, смятат експерти
Българското Министерство на отбраната обяви конкурс за нов тип боен самолет за ВВС. До крайния срок 1 октомври дойдоха предложения от 3 държави – САЩ, Швеция и Италия. Те са за 4 вида боен самолет. Три от тях за нови изтребители – F-18 и нов F-16 от САЩ, нов Gripen от Швеция, и употребяван Eurofighter от Италия. Останалите държави, до които МО отправи запитвания: Франция – за нови и употребявани Rafale, Германия – за нови и употребявани Eurofighter, Португалия – за употребявани F-16, и Израел – за употребявани F-16, не отвърнаха с оферти.
Кои са големите претенденти в конкурса? Според експертите битката ще се води между последната модификация на американския F-16 и шведския Gripen. Най-голямото преимущество на американския изтребител е проверката на качествата му в десетки въздушни боеве, новата електроника и авионика. Шведите залагат на най-ниска цена за експлоатацията му и най-доброто съотношение качество–цена. Най-важни ще са цената и сроковете за доставка, смятат експерти.Ето какво показва сравнението на техническите данни на 4-те изтребителя:

gripennnnnnДвигател         1х Volvo Aero RM12
Тяга на максимал                 54 kN
Тяга на форсаж                               80 kN
Максимална скорост        2410 km/h
Маса празен                            6620 kg
Нормална излетна маса             8720 kg
Максимална излетна маса          14 000 kg
Таван на полета                          15 240 m
Скороподемност
Макс. далечина на полета    2800 km (с доп. рез.)
Въоръжение – ракети 6х AIM-9 или 6х AIM-120 или 4х Скайфлаш или 4х AGM-65 Маверик или 2х KEPD 350 или 2х RBS-15 или MICA/Meteor    
Въоръжение – бомби 4х GBU-12, 2х Bombkapsel 90, 8х Mk 82
Въоръжение – оръдия 1х 27 mm оръдие BK-27, едно 27 mm оръдие „Mauser“ ВК-27, 6 ракети AIM-9/IRIS-T, 4 ракети AIM-120 AMRAAM/BAe Skyflash/, AGM-65 Maverick/KEPD 350 или други лазерно насочвани бомби, противокорабна ракета RBS-15, касетъчна бомба Bombkapsel 90

Разработването на Gripen започва през 1981 г.  и е замислен като самолет, съчетаващ висока ефективност, гъвкавост и издръжливост. Съкращението JAS произлиза от думите Jakt (въздушен бой), Attack (наземни удари) Spaning (разузнаване), като така се подчертава многоцелевата роля на изтребителя. Проектът за самолета е одобрен през 1982 г., когато шведското военно министерство решава да проведе конкурс за създаването на нов самолет, с което да заместят употребата на американски изтребители. Gripen (от шведски – грифон) е и символът на провинцията Сьодерманланд, където е седалището на SAAB.
Основната мисъл, с която е създаден самолетът, е той да развива високи скорости и да запазва изключителната си маневреност независимо от височината на полета. Съвременното му оборудване улеснява управлението. Дизайнът му включва делтовидни крила. Предните крила, които служат за въздушни спирачки, пък му позволяват да каца на обикновени магистрали и на 800-метрови писти. Може да се презарежда за по-малко от 10 мин с помощта на 5-членен екипаж. Усъвършенстваната аеродинамика позволява на Gripen да носи товари до 6500 кг и в същото време да запазва високата си маневреност и да развива скорости от порядъка на 2 маха. Животът на двигателя е 8000 ч без ремонт.
Досега са произведени около 247 изтребителя Gripen, които се използват в 6 държави – Швеция, Чехия, Унгария, ЮАР, Тайланд и Бразилия.

eurofighter-typhoon-1847Eurofighter Typhoon е многоцелеви изтребител с два двигателя и предно хоризонтално кормило. Typhoon e разработен и произвеждан от консорциума Eurofighter GmbH, създаден през 1986 г. от фирмите Alenia Aeronautica, BAE Systems и EADS. Разработването на самолета започва през 1979 г. Първият полет на прототипа на Eurofighter се провежда в Бавария на 27 март 1994 г.
Самолетът е на въоръжение в германските ВВС, ВВС на Италия, Испания, Великобритания и Австрия, Саудитска Арабия, Оман. Кувейт и Катар още очакват поръчаните машини.
До март 2018 г. са произведени 538 броя. Общо са поръчани 771 машини.

Двигател                                        2х Eurojet EJ200
Тяга на максимал                  60 kN всеки
Тяга на форсаж                               90 kN всеки
Максимална скорост                     2120 km/h
Маса празен                                    11000 kg
Нормална излетна маса                15 550 kg
Максимална излетна маса            23 500 kg
Таван на полета                              19 800 m
Скороподемност                   315 m/s
Макс. далечина на полета 1390 km (без доп. рез., няма)
Тяговъоръженост                   1,16
Въоръжение                       ракети До 13 ракети AIM-9/
AIM-132/, AIM-120/, IRIS-T/  въздух-земя
Въоръжение – бомби „Пейвуей“, JDAM, HOPE/HOSBO 
Въоръжение – оръдия 1х 27 mm оръдие ВК-27    

F-16-70В началото на 1970-те години ВВС на САЩ обявяват конкурс за нов реактивен изтребител, който да допълни F-15 Eagle. Първият официален полет става на 2 февруари 1974 г. след около година целеви изпитателни полети, в началото на 1975 г. General Dynamics получава одобрение и договор за развитие на проекта до серийно производство. Първият предсериен F-16 излита на 8 декември 1976 г. Серийното производство на самолета започва през 1978 г.
Модификациите с допълнително радиооборудване и специализирана навигационна система допринасят за отлично прехващане, координация и водене на огън по наземно разположени цели без значение от метеорологичните условия. В такова изпълнение самолетът е добър изтребител бомбардировач, но това е постигнато с компромис относно маневреността, тъй като допълнителното оборудване увеличава общото тегло на самолета.
Последната модификация блок 70 се отличава с подобрена авионика, 5-о поколение радар APG-83, който следи едновременно 20 цели и е със синтетична бленда, която позволява да се прави 3D на местността за точни удари на земята и въздуха. Животът на двигателя е удължен до 12 000 ч.
F-16 е на въоръжение в 24 страни, в 19 от тях е основен тактически изтребител; произведени са над 4000 самолета от този вид, които са на активна служба по света. Някои от модификациите на F-16 (F-16C и F-16D) се произвеждат по лиценз в Турция (заводите на TAI) и Южна Корея (от корпорацията Samsung). 
Бойното кръщение на F-16 се провежда, когато Израел бомбардира за първи път иракската ядрена централа в Озирак на 7 юни 1981 г. с 8 нейни летателни апарата и 6 от тип F-16. След това е използван в Ливан срещу сирийските въздушни сили в яростни сражения през 1982. По-късно се използва в Кувейт във Войната в Залива през 1991 г. По време на войните в бивша Югославия през 90-те години на 20 век самолетите F-16 на коалицията участват в многобройни наблюдателни мисии и извършват няколко рейда и въздушни битки в Босна и Херцеговина. По-масово е използван във войната в Косово през 1999 г., където холандски и американски F-16 свалят няколко МиГ-29 на югославската армия. В Афганистан се използва от края на 2001 г. в редовете на американските и европейските сили. От 2003 г. се използва и от коалицията в Ирак.

Двигател                     1х General Еlectric F100-PW-129
Тяга на максимал                                      79,2 kN
Тяга на форсаж                                    129,4 kN
Максимална скорост                  2145 km/h
Маса празен                                     8273 kg
Нормална излетна маса                   12 000 kg
Максимална излетна маса                   19 200 kg
Таван на полета                                   17 200 m
Скороподемност                                     254 m/s
Макс. далечина на полета                     3943 km (с доп. рез.)
Тяговъоръженост                     0,898 – 1,095
Въоръжение – ракети до 6 ракети AIM-120B AMRAAM, 2х AIM-7 Sparrow, до 6 ракети AIM-9 Sidewinder, до 6 ракети IRIS-T
Въоръжение – бомби до 4500 kg ракети въздух-земя, НУРС, управляеми и неуправляеми авиобомби
Въоръжение – оръдия 1х 20 mm Гатлинг-оръдие М61 Вулкан 
 

A US Navy (USN) F/A-18F Super Hornet, Strike Fighter Squadron 41 (VFA-41), Black Aces, Naval Air Station (NAS) Lemoore, California (CA), conducts a mission over the Persian Gulf. The Hornet is armed with an AIM-9 Sidewinder missile on the wingtip and an AGM-65 Maverick missile on the pylon. Tucked under the intake is an AAQ-14 LANTIRN (Low-Altitude Navigation and Targeting InfraRed for Night) pod. Also under the fuselage, a 370-gallon External Fuel Tank. The VFA-41 is currently embarked aboard the USN Aircraft Carrier USS NIMITZ (CVN 68). The Nimitz Carrier Strike Group (CSG) is currently on a regularly scheduled deployment in support of the Global War on Terrorism (GWOT). Едноместният F/A-18E и двуместният F/A-18F Super Hornet пренасят името и концепцията за оригинала F/A-18, но вече широко реконструирани. 
F/A-18E Super Hornet има нов, с 25 на сто по-голям корпус, по-мощен GE F414 двигател, базиран на F/A-18 F404, и по-добра авиотехника в кабината. F/A-18 Hornet (в превод „Стършел“) е американски многоцелеви изтребител на компанията McDonnell Douglas. Разработен е през 70-те години специално за военноморския флот на САЩ и Корпуса на морската пехота и днес е в експлоатация във въоръжените сили на няколко други страни. 
Разработката на F/A-18 Hornet започва в средата на 70-те с прототипа YF-17. Първият полет на F/A-18A е извършен на 12 април 1980, а в следващите години са произведени 340 бройки от същия вариант.  F/A-18 Hornet е първият боен изтребител, който ползва мултифункционални дисплеи (MFD), които дават по-големи възможности на пилота по време на битка. Двигателите General Electric F404 са лесни за поддръжка – пример за това е, че екип от 4 човека е в състояние да ги демонтира за 20 мин.
Бойното кръщене на F/A-18 Hornet е през април 1986 г. по време на операция „Елдорадо каньон“, военна операция на САЩ срещу Либия. По време на войната в Персийския залив на 17 януари, в първия ден на войната, е загубен един F/A-18, а пилотът му загива по време на катастрофата. Друг изтребител е загубен над Залива след успешна мисия над Ирак. F/A-18 Hornet са използвани при конфликтите в Босна и Косово в средата на 90-те, както и във войната в Ирак през 2003.
На въоръжение в Австралия, Испания, Канада, Кувейт, Малайзия, САЩ, Финландия, Швейцария. Произведени са 1480 броя.

Двигател    2х General Electric F404-GE-402
Тяга на максимал                   48,9 kN всеки
Тяга на форсаж                   79,2 kN всеки
Максимална скорост          1915 km/h
Маса празен                            11200 kg
Нормална излетна маса           16 850 kg
Максимална излетна маса           23 400 kg
Таван на полета                           15 000 m
Скороподемност                             254 m/s
Макс. далечина на полета    3330 km (с доп. рез.)
Тяговъоръженост                   0,95+
Въоръжение – ракети    4х AIM-9 или AIM-132 или IRIS-T или AIM-120 и 2х AIM-7 или 2х допълнителни AIM-120 ракети въздух–земя и противокорабни
Въоръжение – бомби различно
Въоръжение – оръдия 1х 20 mm „Гатлинг–оръдие М61 Вулкан“
 

Димитър Илиев

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top