Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Генерал-майор Цанко Стойков, командир на ВВС: Роденият да лети не може да пълзи

[post-views]

C_S2– Г-н генерал-майор, чува се мнението, че военната ни авиация е скъп за издръжка вид Въоръжени сили, който би могъл по примера на прибалтийските страни да бъде спестен чрез наемане на ВВС охрана на въздушното ни пространство от НАТО. Кое според Вас налага да бъде защитена традицията на българските ВВС?
– Такова твърдение e некоректно и манипулативно. То е опит да се принизят принципите, върху които е изграден най-успешният политико-военен Алианс в света. Израз на посредственост е да се твърди, като се изтъква ситуацията с прибалтийските републики, че НАТО осигурява сигурност срещу заплащане на своите членове. НАТО е съюз на равноправни държави, основан върху споделените ценности за лична свобода, демокрация, човешки права и върховенство на закона. Обща и постоянна цел е да защитим свободите и сигурността на членовете на Алианса чрез единство, солидарност, сила и решимост. Важно е широката общественост да не забравя, че всяка от държавите членки, включително и Република България, с присъединяването си към Алианса е поела отговорност да допринася към колективните усилия, като изгражда, поддържа и развива способности да противостои на въоръжено нападение.
Охраната на въздушното пространство е много важна, акцентирам – мирновременна задача, но е само част от пакета жизненоважни способности, които българските ВВС предоставят за осигуряване на националната ни сигурност, а и като принос към системата за колективна сигурност. ВВС са незаменим компонент на националната мощ на България. А също и при защитата на националните интереси както в мирно време, така и при кризи. Безотговорно и стратегически погрешно е да се говори за алтернатива на българските ВВС.

– Неотдавна бяха отворени офертите в конкурса по проекта за нов изтребител. Какви са предстоящите стъпки по процедурата по-нататък? 
– Назначената със заповед на министър-председателя съвместна работна група започна на 2 октомври да  анализира подадените предложения. Работата ѝ трябва да приключи до 19 октомври тази година. Срокът може да бъде удължен, ако се изиска допълнителна информация от държавите, подали оферти. Дейността на групата ще завърши с протокол и два списъка – държави, чиито предложения са получили оценки заедно с мотивите за тях, и втори списък – на държавите, чиито предложения не са оценени заедно с мотивите за това. Протоколът ще се представи на назначена от министър-председателя политико-военна група с председател заместник-министър на отбраната. След това протоколът ще бъде предоставен за утвърждение от двама министри – на отбраната и на икономиката.
В срок от 3 работни дни след това те трябва да представят на премиера доклад с утвърдения протокол и предложения за действия, въз основа на които да се вземе политическо решение за реализацията на проекта.

– Изпълниха ли ВВС всички планирани задачи за тази година и какво предстои?
– Досега ВВС участваха в следните учения, тренировки и подготовки: Международни:

• Българско-американска летателна тренировка „Тракийски орел 2018“ от 23 април до 29 юни
• Летателна тренировка „Тракийска звезда 2018“ от 13 до 30 юли с ВВС на САЩ, Гърция и Великобритания
• Българско-гръцки полети Green Bridge 2018 от 10 до 14 септември
• Българско-румънски полети Blue Bridge 2018 от 17 до 21 същия месец.
• Летателно учение „Европейски курс за усъвършенстване на тактическата подготовка на военнотранспортната авиация” 2018 – 2 период  на провеждане от 11 до 27 април – Република България с Република Литва, Република Полша и Румъния с транспортни самолети, екипажи и личен състав и Кралство Нидерландия, Европейски център за тактически въздушен транспорт и Европейското командване по въздушен транспорт с личен състав.
• Летателна тренировка С-27J European Spartan 18 от 28 май до 8 юни с ВВС на Италианската република и Въоръжените сили на Република Литва.
• Съвместна българско-американска подготовка „Тракийско лято – 2018” от 7 до 25 юли
• Тренировка на сили и средства за ПВО в условия на радиоелектронни смущения RAMSTEIN GUARD BGR 2018 от 25 до 28 септември
• Съвместна подготовка Platinum Lion 18 от 30 юли до 10 август
• Учението MACE-XIX на подгрупата на НАТО ACG-3/SG2 за оценка на способностите за самозащита на летателните апарати срещу земно базирани средства на ПВО в Република Словакия – от 09.07 до 28.06.2018 г.
• Българско-американска подготовка AERIAL GUNNERY 18 от 15 до 26 януари
• Компютърно-подпомагано командно-щабно учение Blue Flag 2018 – САЩ, Германия, Франция, Италия, Испания, Полша, Чехия, Литва, Латвия, Естония, Гърция и Румъния
Национални:
mig-29• Съвместни полети за отстрели, експериментални и бойни стрелби по въздушни мишени, навигационно бомбопускане и полети над море 08.2018 г.
• Тактическо учение „Черно море 2018” – 18 до 22 юни
• Националното военноморско учение с международно участие БРИЗ 2018 от 18 до 20 юли.
Предстои участието на сили и средства от Военновъздушните сили в следните учения, тренировки и подготовки:
•  Тристепенно командно-щабно учение (КЩУ) „Есен 18”
• Тактическо учение с бойни стрелби „Ответен удар 2018”;
•  Международно учение на Силите за специални операции на балканските страни В-9, Thracian Sword-2018 22–26.10.2018 г. авиационна техника и личен състав от ВВС и личен състав от Специалните сили на България, Македония, Турция, Сърбия, Гърция, Румъния, Босна  и Херцеговина, Черна гора и Албания.

– Кои са факторите, които днес, когато се лети малко и авиационната ни техника е в критично състояние, могат да мотивират младите хора да избират професията военен летец?
– Военната професия девалвира заради ниското заплащане и това се отразява негативно. Желаещите да я заемат стават все по-малко. Летец пилот от ВВС е рискова професия. Но все още има достатъчно хора, които проявяват особена обич към летенето. Роденият да лети не може да пълзи. Младите хора са водени от романтиката в летенето и суровата действителност. Независимо от превратностите във ВВС имаме летци второ и даже трето поколение авиатори.
Друг фактор е, че в световен мащаб нараства ролята на въздушните превози. Развиват се и дистанционно управляемите апарати и дронове. Нараства и нуждата от пилоти. Не на последно място заплатите на военните летци, сравнени с останалите военни професии, са относително по-високи.

– Вярвате ли в успеха на идеята да се възстанови Висшето военновъздушно училище (ВВВУ) като професионален център, който да създава кадри не само за българските ВВС и гражданската авиация, но и да привлича кадри от чужбина като начин да се самоиздържа, подобно на ВВМУ – Варна?
– Възстановяването на  ВВВУ не е идея, а кауза, за която се борим с всички сили на всички нива. От 2002 г. факултет „Авиационен” в гр. Долна Митрополия е в състава на Националния военен университет (НВУ) във Велико Търново. През тези 16 г. се доказа, че липсата на самостоятелност не води до добри резултати, натрупват се негативи. Въпреки напредъка през последните години категорично е, че  преодоляването им е възможно само от отделен субект с юридическа самостоятелност. А такъв може да бъде само самостоятелно ВВВУ.
    Възстановяването му като отделен правен субект ще позволи да приключат процедурите за създаване и сертифициране на Организация за обучение и професионална подготовка на пилоти. Ще даде и възможност да се разшири дейността на Организацията за обучение и изпитване на персонал по техническо обслужване. Чрез издаване на сертификати тези организации ще натрупат собствени финансови средства.
В близкото минало самостоятелното ВВВУ успешно обучаваше кадри за нуждите на военновъздушните сили на Виетнам, Алжир, Сирия, Йемен, Мозамбик, Никарагуа, Македония. Провеждаше се следдипломна квалификация на офицери от ВВС на Израел, Руанда, Перу, голяма част от които днес заемат ръководни длъжности във военните им министерства и военновъздушни сили.
    Към момента във факултет „Авиационен” в гр. Долна Митрополия има обучаеми от Виетнам и заявен интерес за обучение от Украйна, Мозамбик и Кот д ‘ивоар. Налице са необходимите условия – академичен състав, обучаеми и учебно-материална база за възстановяването на ВВВУ.

– Какъв път ни предстои, за да се изравним по ниво на професионализъм и бойни умения с най-добрите примери в областта на авиацията – Израел, съседите Турция и Гърция, американските партньори? Нальот, ресурс, реален боен опит от мисии, техническо оборудване, тренажори – какво ни е необходимо, за да наваксаме пропуснатото?
– На Българските ВВС предстои придобиването на нов тип боен самолет. Така ще се доближим до изискванията за оперативна съвместимост, поставени от НАТОр и ще станем равнопоставени партньори в Алианса. След усвояването му ще имаме възможност за участие в съвместни операции на НАТО в пълния спектър от бойни способности на самолета.
Подготовката, която включва полети, тренировки на тренажор, ресурси и участие в мисии, е държавна отговорност. Тя трябва да бъде финансово обезпечена при приемането на държавния бюджет. Предизвикателство пред Военновъздушните сили е достигането на бойните способности на водещите в НАТО държави.

– Необходими ли са иновации в системата при оценката на кадрите, сравнявайки практиките с най-изявените натовски практики?
– В момента в Българската армия се използва атестационна системар базирана на компетентностния модел. Мениджира се от МО и бяха направени необходимите промени, продиктувани от практиката. Тъй като тя обхваща всички военнослужещи, техните преки началници и командири, най-важно е тяхното отношение към нея – да се осъзнае ролята на всеки участник в процесите и с всяка изминала година да се бележи напредък. При атестирането не трябва да се допуска формализъм. Няма идеални системи, важното е те да постигат своите цели.
Отделно е изградена методика за оценяване на подготовката на летците и тя е събрала опит от добрите практики. Базирана е на точни и ясни измерими критерии, които се прилагат за всички. Правилното оценяване на подготовката на летците е изключително важно при вземането на редица решения (интензивна подготовка).

– С доставката на ново поколение самолети ще има ли качествена промяна при взаимодействието с натовските ни партньори при съвместните тренировки и мисията по опазване на въздушното пространство? 
– Новият тип боен самолет ще отговаря на изискванията, които произтичат от нашето членство в НАТО – за придобиване на по-висока оперативна съвместимост с членовете на Алианса при опазване на националния въздушен суверенитет и по опазване на суверенитета на НАТО и на Европейския съюз. Това са част от задачите, които изпълняваме в Интегрираната система за ПВО и ПРО на НАТО.
Съвременните бойни самолети имат редица новости за нашата армия – интегрирана система за управление на въоръжението, интегрирана прицелно-навигационна система, система за следене на релефа на местността. Далечината на действие на обзорно-прицелните системи е увеличена, имат усъвършенствани системи за насочване на управляемите ракети и повишена надеждност на системите за опознаване ”свой–чужд”. Подобрени са основни бойни характеристики в сравнение с наличната авиационна техника, като: 
• Далечина на полета и тактически радиус;
• Възможности за успешна работа денем и нощем, при всякакви условия срещу въздушни цели, както и за поразяване на земни и морски цели при осигуряване на действията на СВ и ВМС. 
• Възможност да се нанасят прецизни удари с високоточни оръжия по маневрени земни и морски цели. 
Управлението на сензорите и системите с НОТАS (Наnds оn Тhrottle аnd Stick – ръце върху ръчката за газ и лоста за управление) система и електродистанционната система за управление на самолета (Fly-by-Wire) ще дадат възможност на пилота да се съсредоточи върху изпълнението на мисията, докато самолетите по-старо поколение- изискват по-голяма ангажираност със самото пилотиране.
Новият тип боен самолет трябва да даде възможност за една по-ритмична и по-надеждна летателна подготовка на личния състав от състава на ВВС. С него ще се преодолее технологичната изостаналост и ще се постигне оперативна съвместимост с партньорите ни от НАТО при изпълнение на съвместни тренировъчни и реални мисии. 

VuorДо 3 месеца новопроизведените офицери „влизат в строя“
Особено важен е въпросът как при новите изтребители ще се промени техническото им обслужване, подготовката и реализацията на технически авиационни кадри у нас. Според генерал-майор Цанко Стойков, обслужването на наличната авиационна техника, независимо дали е руско, или западно производство, зависи от регламентиращите документи – инструкции, регламенти за експлоатация. Те се издават от производителя и се спазват стриктно. Промяна в обслужването на авиационния парк може да се случи само с негово одобрение. Тясно е взаимодействието между Командването на ВВС и с преподавателския състав от НВУ „В. Левски” и на факултет „Авиационен”. Ежегодно се обсъждат и съгласуват от страна на Командването на Военновъздушните сили учебните програми. Така подготовката на випускниците е адекватна на съвременните условия. Това позволява бързо, в рамките на 2–3 месеца новопроизведените офицери „да влязат в строя”. 
ВВС поддържат добри взаимоотношения с ремонтните заводи в страната. Не се предвижда промяна и в начина на взаимодействие с цивилните авиационни структури и ремонтни заводи. Стремежът е да се разшири участието на повече наши предприятия, които да извършват ремонти на авиационна техника у нас.
Разговорът ни с генерал-майор Стойков завърши с пожелания към младежите, избрали за професия военната авиация. Той подчерта колко необходимо е за такъв избор да бъдат силни, да не се огъват пред трудностите, да следват неуморно пътя, към които са се насочили. Пожела им да се борят, да имат куража да отстояват исканията и правата си като се приобщят към голямото семейство на авиационните специалисти. От тях очаква да са първите, приучили се на новите самолети и да работят за красивото утре на страната ни.
Освен на бъдещите, кадри генерал Стойков отправи пожелания и към колегите си от авиацията – с действията си да подпомогнат процесите на промяната така, че ВВС да стане модернизирана, стройно работеща и ефективна структура, която по оптимален начин да осигурява въздушния суверенитет на Република България и всички поставени задачи в интегрираната система за ПВО на НАТО. „Очаквам да бъдем напълно съвместими не само в летателно отношение, но и като ниво на подготовка, а също и като техническа съвместимост с модерните самолети. Самолети, които дават възможност за надеждна подготовка, а при необходимост – и за защита на страната.”

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Лъчезар Лозанов

Най-ново

Виж още

Избрани