Най-важни ще са цената и сроковете за доставка, смятат експерти
Българското Министерство на отбраната обяви конкурс за нов тип боен самолет за ВВС. До крайния срок 1 октомври дойдоха предложения от 3 държави – САЩ, Швеция и Италия. Те са за 4 вида боен самолет. Три от тях за нови изтребители – F-18 и нов F-16 от САЩ, нов Gripen от Швеция, и употребяван Eurofighter от Италия. Останалите държави, до които МО отправи запитвания: Франция – за нови и употребявани Rafale, Германия – за нови и употребявани Eurofighter, Португалия – за употребявани F-16, и Израел – за употребявани F-16, не отвърнаха с оферти.
Кои са големите претенденти в конкурса? Според експертите битката ще се води между последната модификация на американския F-16 и шведския Gripen. Най-голямото преимущество на американския изтребител е проверката на качествата му в десетки въздушни боеве, новата електроника и авионика. Шведите залагат на най-ниска цена за експлоатацията му и най-доброто съотношение качество–цена. Най-важни ще са цената и сроковете за доставка, смятат експерти.Ето какво показва сравнението на техническите данни на 4-те изтребителя:
Двигател 1х Volvo Aero RM12
Тяга на максимал 54 kN
Тяга на форсаж 80 kN
Максимална скорост 2410 km/h
Маса празен 6620 kg
Нормална излетна маса 8720 kg
Максимална излетна маса 14 000 kg
Таван на полета 15 240 m
Скороподемност
Макс. далечина на полета 2800 km (с доп. рез.)
Въоръжение – ракети 6х AIM-9 или 6х AIM-120 или 4х Скайфлаш или 4х AGM-65 Маверик или 2х KEPD 350 или 2х RBS-15 или MICA/Meteor
Въоръжение – бомби 4х GBU-12, 2х Bombkapsel 90, 8х Mk 82
Въоръжение – оръдия 1х 27 mm оръдие BK-27, едно 27 mm оръдие „Mauser“ ВК-27, 6 ракети AIM-9/IRIS-T, 4 ракети AIM-120 AMRAAM/BAe Skyflash/, AGM-65 Maverick/KEPD 350 или други лазерно насочвани бомби, противокорабна ракета RBS-15, касетъчна бомба Bombkapsel 90
Разработването на Gripen започва през 1981 г. и е замислен като самолет, съчетаващ висока ефективност, гъвкавост и издръжливост. Съкращението JAS произлиза от думите Jakt (въздушен бой), Attack (наземни удари) Spaning (разузнаване), като така се подчертава многоцелевата роля на изтребителя. Проектът за самолета е одобрен през 1982 г., когато шведското военно министерство решава да проведе конкурс за създаването на нов самолет, с което да заместят употребата на американски изтребители. Gripen (от шведски – грифон) е и символът на провинцията Сьодерманланд, където е седалището на SAAB.
Основната мисъл, с която е създаден самолетът, е той да развива високи скорости и да запазва изключителната си маневреност независимо от височината на полета. Съвременното му оборудване улеснява управлението. Дизайнът му включва делтовидни крила. Предните крила, които служат за въздушни спирачки, пък му позволяват да каца на обикновени магистрали и на 800-метрови писти. Може да се презарежда за по-малко от 10 мин с помощта на 5-членен екипаж. Усъвършенстваната аеродинамика позволява на Gripen да носи товари до 6500 кг и в същото време да запазва високата си маневреност и да развива скорости от порядъка на 2 маха. Животът на двигателя е 8000 ч без ремонт.
Досега са произведени около 247 изтребителя Gripen, които се използват в 6 държави – Швеция, Чехия, Унгария, ЮАР, Тайланд и Бразилия.
Eurofighter Typhoon е многоцелеви изтребител с два двигателя и предно хоризонтално кормило. Typhoon e разработен и произвеждан от консорциума Eurofighter GmbH, създаден през 1986 г. от фирмите Alenia Aeronautica, BAE Systems и EADS. Разработването на самолета започва през 1979 г. Първият полет на прототипа на Eurofighter се провежда в Бавария на 27 март 1994 г.
Самолетът е на въоръжение в германските ВВС, ВВС на Италия, Испания, Великобритания и Австрия, Саудитска Арабия, Оман. Кувейт и Катар още очакват поръчаните машини.
До март 2018 г. са произведени 538 броя. Общо са поръчани 771 машини.
Двигател 2х Eurojet EJ200
Тяга на максимал 60 kN всеки
Тяга на форсаж 90 kN всеки
Максимална скорост 2120 km/h
Маса празен 11000 kg
Нормална излетна маса 15 550 kg
Максимална излетна маса 23 500 kg
Таван на полета 19 800 m
Скороподемност 315 m/s
Макс. далечина на полета 1390 km (без доп. рез., няма)
Тяговъоръженост 1,16
Въоръжение ракети До 13 ракети AIM-9/
AIM-132/, AIM-120/, IRIS-T/ въздух-земя
Въоръжение – бомби „Пейвуей“, JDAM, HOPE/HOSBO
Въоръжение – оръдия 1х 27 mm оръдие ВК-27
В началото на 1970-те години ВВС на САЩ обявяват конкурс за нов реактивен изтребител, който да допълни F-15 Eagle. Първият официален полет става на 2 февруари 1974 г. след около година целеви изпитателни полети, в началото на 1975 г. General Dynamics получава одобрение и договор за развитие на проекта до серийно производство. Първият предсериен F-16 излита на 8 декември 1976 г. Серийното производство на самолета започва през 1978 г.
Модификациите с допълнително радиооборудване и специализирана навигационна система допринасят за отлично прехващане, координация и водене на огън по наземно разположени цели без значение от метеорологичните условия. В такова изпълнение самолетът е добър изтребител бомбардировач, но това е постигнато с компромис относно маневреността, тъй като допълнителното оборудване увеличава общото тегло на самолета.
Последната модификация блок 70 се отличава с подобрена авионика, 5-о поколение радар APG-83, който следи едновременно 20 цели и е със синтетична бленда, която позволява да се прави 3D на местността за точни удари на земята и въздуха. Животът на двигателя е удължен до 12 000 ч.
F-16 е на въоръжение в 24 страни, в 19 от тях е основен тактически изтребител; произведени са над 4000 самолета от този вид, които са на активна служба по света. Някои от модификациите на F-16 (F-16C и F-16D) се произвеждат по лиценз в Турция (заводите на TAI) и Южна Корея (от корпорацията Samsung).
Бойното кръщение на F-16 се провежда, когато Израел бомбардира за първи път иракската ядрена централа в Озирак на 7 юни 1981 г. с 8 нейни летателни апарата и 6 от тип F-16. След това е използван в Ливан срещу сирийските въздушни сили в яростни сражения през 1982. По-късно се използва в Кувейт във Войната в Залива през 1991 г. По време на войните в бивша Югославия през 90-те години на 20 век самолетите F-16 на коалицията участват в многобройни наблюдателни мисии и извършват няколко рейда и въздушни битки в Босна и Херцеговина. По-масово е използван във войната в Косово през 1999 г., където холандски и американски F-16 свалят няколко МиГ-29 на югославската армия. В Афганистан се използва от края на 2001 г. в редовете на американските и европейските сили. От 2003 г. се използва и от коалицията в Ирак.
Двигател 1х General Еlectric F100-PW-129
Тяга на максимал 79,2 kN
Тяга на форсаж 129,4 kN
Максимална скорост 2145 km/h
Маса празен 8273 kg
Нормална излетна маса 12 000 kg
Максимална излетна маса 19 200 kg
Таван на полета 17 200 m
Скороподемност 254 m/s
Макс. далечина на полета 3943 km (с доп. рез.)
Тяговъоръженост 0,898 – 1,095
Въоръжение – ракети до 6 ракети AIM-120B AMRAAM, 2х AIM-7 Sparrow, до 6 ракети AIM-9 Sidewinder, до 6 ракети IRIS-T
Въоръжение – бомби до 4500 kg ракети въздух-земя, НУРС, управляеми и неуправляеми авиобомби
Въоръжение – оръдия 1х 20 mm Гатлинг-оръдие М61 Вулкан
Едноместният F/A-18E и двуместният F/A-18F Super Hornet пренасят името и концепцията за оригинала F/A-18, но вече широко реконструирани.
F/A-18E Super Hornet има нов, с 25 на сто по-голям корпус, по-мощен GE F414 двигател, базиран на F/A-18 F404, и по-добра авиотехника в кабината. F/A-18 Hornet (в превод „Стършел“) е американски многоцелеви изтребител на компанията McDonnell Douglas. Разработен е през 70-те години специално за военноморския флот на САЩ и Корпуса на морската пехота и днес е в експлоатация във въоръжените сили на няколко други страни.
Разработката на F/A-18 Hornet започва в средата на 70-те с прототипа YF-17. Първият полет на F/A-18A е извършен на 12 април 1980, а в следващите години са произведени 340 бройки от същия вариант. F/A-18 Hornet е първият боен изтребител, който ползва мултифункционални дисплеи (MFD), които дават по-големи възможности на пилота по време на битка. Двигателите General Electric F404 са лесни за поддръжка – пример за това е, че екип от 4 човека е в състояние да ги демонтира за 20 мин.
Бойното кръщене на F/A-18 Hornet е през април 1986 г. по време на операция „Елдорадо каньон“, военна операция на САЩ срещу Либия. По време на войната в Персийския залив на 17 януари, в първия ден на войната, е загубен един F/A-18, а пилотът му загива по време на катастрофата. Друг изтребител е загубен над Залива след успешна мисия над Ирак. F/A-18 Hornet са използвани при конфликтите в Босна и Косово в средата на 90-те, както и във войната в Ирак през 2003.
На въоръжение в Австралия, Испания, Канада, Кувейт, Малайзия, САЩ, Финландия, Швейцария. Произведени са 1480 броя.
Двигател 2х General Electric F404-GE-402
Тяга на максимал 48,9 kN всеки
Тяга на форсаж 79,2 kN всеки
Максимална скорост 1915 km/h
Маса празен 11200 kg
Нормална излетна маса 16 850 kg
Максимална излетна маса 23 400 kg
Таван на полета 15 000 m
Скороподемност 254 m/s
Макс. далечина на полета 3330 km (с доп. рез.)
Тяговъоръженост 0,95+
Въоръжение – ракети 4х AIM-9 или AIM-132 или IRIS-T или AIM-120 и 2х AIM-7 или 2х допълнителни AIM-120 ракети въздух–земя и противокорабни
Въоръжение – бомби различно
Въоръжение – оръдия 1х 20 mm „Гатлинг–оръдие М61 Вулкан“
Димитър Илиев