Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

13 китайски художници в Националната галерия у нас

[post-views]
13 китайски художници в Националната галерия у нас

DSC_0602
заместник-директорът на галерията Николай Ущавалийски откри изложбата
Хилядолетната култура на Китай присъства у нас с внушителна изложба на съвременното изкуство, експонирана в Националната художествена галерия (НХГ) под наслов „История и действителност”. Организирана е от галерията и Китайския културен център у нас по повод на националния празник на Китай – 1 октомври, обявен за Ден на провъзгласяването на Републиката през 1949 г.

Показани са 13 известни и активни млади художници с изграден индивидуален стил. Те съчетават изразни средства на живописта, графиката, инсталацията и обекта. Разкриват своите размишления върху историческата традиция, върху настоящата ситуация в Китай и в света. Те са от различни провинции в Китай и различни институции – училища по изкуства, университети, творчески организации. Темата е продиктувана от големите промени, започнали в китайското общество от началото на ХХ век – еволюцията от бедност и слабост към просперитет и сила. Следвайки ги, китайското изкуство се развива по пътя на устойчивостта, етническото и културното самочувствие. Отварянето на страната към света, трудностите и реформите са невралгичните търсения на китайските художници. Така се формира уникалният китайски стил, с който те се превърнаха в незаобиколим фактор на международната художествена сцена.

На откриването заместник-директорът на галерията Николай Ущавалийски припомни за нееднократните срещи между българското и китайското изобразително изкуство през последните години. В София имаше не само големи представителни експозиции, но и индивидуални изложби на китайски художници. Отмина времето, когато интересът към тях беше предимно за това, че са различни. От десетилетия те са равностойни граждани на световната художествена сцена, а някои техни  произведения поставят рекорди в световните аукциони на изкуствата. Експозицията илюстрира съчетаната употреба на традиционните средства, пътя към технологиите и материала, към философския смисъл на артистичния жест, към безкрайната дълбочина в светоусещането за света и космоса. Изследва личната скала за ценностите и екзистенциалната драма в човешкото в условията на съвременното общество.

Къде отлитаме Йен Пин
„Тръгвай! Къде отиваме?”, худ. Йен Пин, маслени бои върху платно, 180Х200 см Картините на Йен Пин са своеобразни отгласи на личния ѝ живот.

Културният обмен е цивилизационно разпознаване

Директорът на ККЦ в София Ту Сюесон благодари за конструктивното сътрудничество с експертите на НХГ и разказа за дейността на центъра. Подчерта, че приятелските отношения между Китай и България имат дълга история – обмен в областта на търговията и инвестициите, на туризма и в културната област, а връзките стават все по-интензивни. Различията между традициите, навиците, личностните предпочитания са големи. „Затова обменът на изкуство е важен за нас – чрез него се осъществява взаимно цивилизационно разпознаване. Той сближава народите. Различните форми на изразяване, на възхищение пред красивото, са път към постигане на по-високи форми на душевност, завърши изказването си Ту Сюесон.

Кураторът на изложбата Джао Ли подчерта и други страни в обмена на изкуство между Китай и България – преподаватели от нашата Художествена академия са посетили през това лято китайската Националната академия за изящни изкуства. В резултат  предстои съвместна изложба в Националната художествена академия у нас. 

– Зад всяка картина в експозицията се крие история и се надявам тази история да впечатли българската публика, да я трогне. В изложбените зали ще намерите каталог, който ще стимулира съвместния ни диалог. Надявам се изложбата да стане прозорец, платформа, за да бъде по-добре разбрано странното изкуство на Китай. В България забелязах изключително интересни, впечатляващи български художници и артисти. Аз самият като артист и художник съм провокиран от новите неща, които мога да науча от тях. Искам да се докосна до различната чувствителност на българското изкуство.

Рондо от Пан Маоскун 2
Пан Маокун влага собствени елементи в картини, които са реплики от големи европейски майстори. Но неговият почерк е индивидуален – в „Рондо” изобразява себе си, редом със собствената си дъщеря.
В „Богинята с очилата” е изобразил лице на момиче – според него това е начинът, по който вижда съвременните момичета – те обичат да учат, част от тях принадлежат към т. нар. интелектуален елит в Китай.
Китайските художници се опитват да се докоснат до повече явления от света и в България така, че да бъдат разпознати като близки до европейския начен на мислене и въобразяване. „Изложбата ни е предимно от картини, не е толкова разнообразна, колкото би могла да бъде. В Китай съществуват и много съвременни форми на изкуство, които включват инсталации, творби от текстил, и изразяват тенденции с богати хоризонти. Това е само началото, ако тя остави добри впечатления, ще отвори нови врати към сближаване с китайското изкуство”, завърши кураторът Ли.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Лъчезар Лозанов

Най-ново

Единична публикация

Избрани