Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Жертви на пътя: Отнемат книжката за катастрофа в завой

[post-views]
Жертви на пътя: Отнемат книжката за катастрофа в завой

Димитър Илиев
03 камери триноги1„Нека въведем отнемането на книжка при катастрофа в завой. Това означава задължително този водач да мине отново през проверовъчен изпит. Тогава всеки ще се замисли дали да не намали скоростта, преди да влезе в него. Сигурен съм, че това ще доведе до намаляване на жертвите на пътя. Защото всяка четвърта жертва на пътя умира на завой.“ Това предложи секретарят на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението по пътищата инж. Алекси Кесяков на семинар по пътна безопасност миналата седмица. Според него шофьорите трябва да бъдат стреснати, за да се замислят, че убиват свои близки с безразсъдното си шофиране, че провалят човешки животи не само на жертвите, но и на техните роднини. „Основна роля в превъзпитанието на хората играят медиите, които всеки ден трябва да им показват, че смъртта ги дебне на завоя“, заяви още Кесяков. Той напомни, че всеки километър по-ниска средна скорост на автомобилите се спасяват 4 живота.
Експерти от МВР, неправителствени организации и компании, занимаващи се с пътно строителство и производство на защитни съоръжения, обсъдиха как да се намалят жертвите на пътя на семинар на тема „Проект RADAR – оценка и мерки за намаляване на риска по пътищата“, организирано от Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ и Съюза на българските журналисти.
Основният фактор, който убива на пътя, е скоростта. Колкото е по-голяма тя, толкова по-голяма е кинетичната енергия, а човешкото тяло е ограничено в понасянето на удари. По-високата скорост намалява драстично възможността да се взимат правилни решения, заяви Кесяков в лекцията си „Нова политика за пътна безопасност – визия нула“. Той цитира данни, от които е ясно,че докато при 40 км/ч ъгълът на виждане е 100 градуса, то при 130 км/ч той вече е едва 30. При превишаване на скоростта в зона от 60 км/ч с 5 км/ч рискът се увеличава двойно, при 70 км/ч – четворно, при 75 км/ч – десеторно, а при 80 км/ч – вече с 32 пъти.
„Трябва да направим така, че човешките грешки да не водят до смърт на пътя. Това означава по-сигурни автомобили, по-сигурни пътища, заграждения, които не убиват, а предпазват“, заяви Кесяков. Основен фактор е и превенцията на пътя.“
В Швеция имат 160 камери на 1 млн. души докато у нас те са едва 45–50. Когато през 2015–2016 г. били премахнати табелите, с които шофьорите се предупреждават, статистиката сочи, че смъртността на пътя скача от убити 2017 сравнение660 на 708 души през 2015 и 2016 г., а през 2017 г. започва отново да бележи спад до 682, цитираха данните експерти. През 2007–2009 г. заради промените в законодателството имаше спад на жертвите, през 2013–2015 г. – скок, стана ясно от цифрите. Всичко това води до факта, че през 2017 г. България е на предпоследното място по загинали на пътя на 1 млн. жители, като страната с най-много убити е Румъния. Страната ни е на предпредпоследно място в намаляването на жертвите на пътя в динамиката между 2017 и 2010 г. с 9 на сто намаление. Зад нас е Великобритания със 7 на сто и Нидерландия с 3 на сто. И двете държави обаче имат тройно по-малко жертви на пътя на 1 млн. жители. В България те са 96 души, а в Обединеното кралство и Нидерландия – съответно 28 и 31 души.
Статистиката от тази година сочи, че от началото на годината досега са загинали 480 души, което е 33-ма по-малко, отколкото за същия период на 2017 г. , заяви Росен Рапчев, началник на сектор „Пътен контрол” към Главна дирекция „Национална полиция”.  
Най-малко загинали има в Перник, а най-лоша е ситуацията в Пловдив като областта води в класациите както за най-много загинали, така и за най-много ранени и най-голям брой тежки катастрофи. 412 371 автомобила са снимани с превишена скорост. Свалените табели са 13 500, като 9054 са за каране без книжка. Пияните са били 3732-ма, а дрогираните – 1008, отчете Рапчев. На пътя за загинали и 36 деца, като броят им постоянно расте в сравнение с 2008 г., когато са били 26.
„Най-страшното е, че продължаваме да убиваме децата си. От 2011 г., когато са убити 26 деца на пътя при инциденти, статистиката сочи постоянен ръст до 36 убити деца на година през 2017 г.
Затова трябва да се положат грижи за трафика, особено в населените места“, заявиха експертите.
Данните сочат, че при скорост от 30 км/ч оцеляват 9 от 10 пешеходци, при 50 км/ч само половината, а при 65 км/ч само 1 на 10. Това означава, че скоростта в населените места трябва да се намали чрез пътна хоризонтална и вертикална маркировка, да се изградят кръгови движения, да се обозначат пешеходните пътеки по подходящ начин, така че да бъдат предвидими и видими предварително, смятат експертите.  
Независимо от това, че скоростта убива, много важен фактор е да се повишат уменията на шофьорите – с мерки и по-строг контрол над провеждането на шофьорските курсове и изпити и прекратяването на порочните практики за купуването на книжки, заяви изпълнителният директор на Агенция „Пътна инфраструктура“ Бойко Рановски. Той повтори идеята от началото на октомври изпитите задължително да се провеждат в държавни изпитни автомобили, оборудвани с камери.
загинали на 1 млн. графИначе МВР продължава да инсталира нови камери за контрол на движението и скоростта. До 10 дни се очаква вътрешното ведомство да обяви конкурсна процедура за изграждане на единен център за заснетите нарушения. В него ще работят 100 нови служители, които ще обработват записите от камерите по пътищата и ще налагат санкции. Очаква се стойността му да е около 50 млн. лв., съобщиха експерти. В търга ще се включи и закупуването на 56 нови камери, станали известни като „триноги“. Всяка от тях струва около 20 000 евро. 
До седмица ведомството ще започне да използва вече закупените 23 камери.
По време на тестовете им обаче стана ясно, че макар и с модерен метод на засичане, различен от сега ползвания доплеров ефект, те могат да засичат автомобили, които се движат успоредно на техническото средство.
Новите камери ще могат да следят от движение и от място за превишена скорост, липса на „Гражданска отговорност”, издирвани и оперативно интересни за МВР автомобили. Очаква се дори да могат да следят дали автомобилът е с преминат технически преглед.
Камерите ще бъдат монтирани в новите автомобили КИА. В левия долен ъгъл под предния регистрационен номер на всяка от тях има радарен сензор, който разчита какво пише на всяка табела на возило, с която патрулката се разминава. На дисплей в купето униформените разбират веднага дали шофьорът е в нарушение. Ако е така, камерата на покрива на колата прави снимка и се издава санкция, обясни на семинар, посветен на безопасността на пътя, Росен Рапчев, началник на сектор „Пътен контрол” към Главна дирекция „Национална полиция”. Камерите, които сега използва МВР, ще бъдат пренасочени и ще снимат не само за скорост, но и за каране в бус лента, в аварийната лента на магистралата и за минаване на червен сигнал на светофара.
Полицейските експерти ще разчитат и на други модерни методи за ограничаване на скоростта като системи за определяне на средната скорост на движение. В България в момента има само една такава монтирана – на магистрала „Люлин“, която, за съжаление, не работи от 3 месеца. До края на годината се очаква нови три системи за средна скорост да започнат да контролират водачите на опасни пътни участъци. Едната ще е на пътя Пловдив–Карлово в продължение на 8,4 км, другата ще следи отсечка от 8,2 км на пътя София–Ловеч край Микре, а третата ще контролира 8,5 км от пътя Русе–Бяла”, разясни Рапчев. Според него това е най-ефективният контрол, защото стационарните и мобилните радари засичат колите на разстояние между 500 и 800 м.
Нека хората зад волана да се замислят всеки път какво ги очаква – смърт или тотално провален живот, а ние да създадем условия на пътя, който пази, а не застрашава живота на пътниците, призоваха участниците в семинара. 

Най-ново

Единична публикация

Избрани