Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Командирът на 24-та авиобаза бригаден генерал Димитър Иванов: Всяка задача има елемент на неизвестност

[post-views]
Командирът на 24-та авиобаза бригаден генерал Димитър Иванов: Всяка задача има елемент на неизвестност

100_2895Макар че поводът, който ни е събрал тук, е хубав, аз не мога да скрия, че  годината беше тежка за нас. Сблъскахме се с редица предизвикателства и най-вече изгубихме двама отлични пилоти и прекрасни хора. Те ще останат завинаги в  сърцата ни и ще си спомняме за техните професионализъм и отдаденост на работата.
Това заяви вчера в началото на словото си командирът на 24-та авиобаза бригаден генерал Димитър Иванов при отбелязването на 57 години от създаването на 44-ти вертолетен авиационен полк – основоположник на вертолетната авиация в България. Той приветства присъстващите с добре дошли на територията на формированието и им благодари, че са уважили празника на авиобазата – 27 октомври.
За съжаление, продължи бригаден генерал Иванов, нашата професия е свързана с рискове и понякога отнема човешки животи. Тези болезнени моменти ни карат да си припомним, че при всяка задача има елемент на неизвестност и летците рискуват живота си всекидневно, за да изпълняват задачите си. В тази връзка командирът на 24-та авиобаза изрази дълбоката си признателност към Областна администрация – Пловдив, и лично към областния управител Здравко Димитров за оказаната подкрепа и съдействие при изпращането на двамата летци в последния им път. 
В живота хубавите и лошите моменти често се редуват и аз вярвам, че след този тежък период ще настъпи една по-добра и успешна година за 24-та авиационна база. Въпреки предизвикателствата, с които се сблъскваме, ние ще продължим да летим и в бъдеще, без да губим устрема и куража си. Това е призванието ни, което сами сме избрали и сме горди да работим за Родината както, докато изпълняваме ежедневните си задачи, така и като помагаме на населението при бедствия и аварии. България се нуждае от нас и даваме най-доброто от себе  си, за да изпълняваме всяка мисия с висок професионализъм, завърши бригаден генерал Иванов. И пожела на целия личен състав на авиобазата, както и на всички присъстващи, които носят авиацията в сърцата си, здраве и дълголетие, оптимизъм за бъдещето и много нови успехи.
DSC06825В приветствието си командирът на ВВС генерал-майор Цанко Стойков подчерта важността на вертолетната авиация и че тя изпълнява задачи във всякакви метеорологични условия, денем и нощем. С негова заповед и на командира на 24-та авиобаза бяха наградени военнослужещи и цивилни служители. 
Поднесени бяха венци и цветя на паметника на военнослужещите от авиобазата, загинали при изпълнение на служебния си дълг. Проведена бе и благотворителна акция за набиране на средства за семействата на загинали колеги. Присъстващите имаха възможност да се запознаят с показаната авиационна техника. На тържеството бяха още заместник-командващият на СКС генерал-майор Иван Лалов, заместник-командирът на ВВС бригаден генерал Петьо Мирчев, командири на военни формирования, ветерани на авиацията. 

Щрихи от историята

• 24-та авиобаза е наследник на 44-ти вертолетен авиационен полк, който е сформиран през есента на 1961 г. на летище Пловдив. Той поставя началото на бойната вертолетна авиация на България и е включен в състава на 10-и Смесен авиационен корпус.  
• На 27 октомври 1961 г. официално е връчено бойното знаме на полка. Тази дата става празник на новосъздаденото авиационно формирование.
• Вертолетите започват масово да навлизат във ВВС на Българската армия в края на 50-те години. Първите на въоръжение са Ми-4 и Ми-1 – незаменими в изпълнението на транспортни и свързочни задачи. 
• През февруари и март 1963 г. са получени още 25 вертолета Ми-4 и започва изпълнението на различни задачи, като стоварване на тактически въздушни десанти, кацане на високопланински площадки, поставяне на минни заграждения и подготовка в сложни условия. 
• През 1969 г. започва  усвояването на нов тип вертолет – Ми-8. 
• През 1973 г. вертолетът Ми-1 е заменен от Ми-2 – лек вертолет с два турбодвигателя, който може да превозва до шест пътници. Той се използва за обучение, за въздушно-радиационно и инженерно разузнаване, _MG_7964коригиране на огъня на земната артилерия и като въздушен команден пункт.
• През 1978 г. в полка са зачислени първите бойни вертолети Ми-24 – трето поколение, с мощно въоръжение и огромни огневи възможности. Те са предназначени за непосредствена огнева поддръжка на сухопътни и военноморски сили, унищожаване на бавно подвижни въздушни и малогабаритни бронирани земни и морски цели. 
• На 17 юни 1980 г. 44-ти  вертолетен авиационен полк е преместен на летище Крумово. През 1983 г. вертолетите Ми-24 са пребазирани на летище Стара Загора и са включени в състава на новосформирания 13-и авиационен полк бойни вертолети, по-късно – 23-та авиационна база бойни вертолети.  
• Основен транспортен вертолет след 1985 г. става Ми-17, който е мощен, с големи възможности по товароподемност, скорост и височина, летящ във всякакви метеорологични условия. Той заменя вертолетите Ми-4 и Ми-2, като дава нов тласък за развитие на вертолетната авиация и осигурява изпълнението на бойни дежурства и специални задачи. 
• През 1994 г. 44-ти вертолетен авиационен полк и двата осигуряващи го батальона се обединяват в 24-та вертолетна авиобаза, като запазват личния състав и дислокацията си.
• През лятото на 1999 г. шестима летци и група от инженерно-техническия състав от авиобазата преминават успешно курс за приучване на вертолет Бел-206 във Форт Уърт, Тексас, САЩ. Това е първата американска авиационна техника, предоставена за нуждите на Българската армия. 
1k• От септември 2000 г. вертолетите Ми-24 са пребазирани  от 23-та авиобаза – Стара Загора, в 24-та авиобаза – Крумово.
• През 2002 г. екипаж на Ми-17 за първи път прелита разстоянието България–Франция за един ден и участва в учението „Кооператив кий”, домакинствано от Франция. 
• За периода юни 2006 г.–май 2007 г. 24 летци и група от инженерно-техническия състав от авиобазата преминават успешно курс за приучване на вертолет „Кугар” в Маринян, Франция. 
• На 26 август 2006 г. бе приет на въоръжение първият „Кугар” – среднотонажен двудвигателен вертолет с основно предназначение за тактически транспорт. Базата разполага с 12 такива, които съответстват напълно на стандартите на НАТО. 
• От 1 юли 2012 г. в състава на 24-та авиобаза влиза 16-а Транспортна авиобаза, която е трансформирана  в Транспортна авиационна група. Така авиобазата е дислоцирана на две летища – на Крумово и на Враждебна.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Цончо Драгански

Най-ново

Единична публикация

Избрани