Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Потъна единственият руски самолетоносач

[post-views]
Британски самолетоносач се повреди на път за САЩ

samoletonosachГордостта на руската армия, единственият самолетоносач на страната – „Адмирал Кузнецов” потъна при ремонтни работи, а изваждането му ще отнеме месеци, съобщиха руски медии. Огромният кораб е потънал заедно с плаващия док, на който се е ремонтирал. Нанесени са щети, но тепърва ще се установява размерът им, съобщи „Интерфакс”. При аварията, станала в района на Мурманск, безследно е изчезнал работник. Има и четирима ранени работници – трима са паднали във водата и страдат от измръзване, а четвъртият има травма в областта на корема. На място е проведена спасителна операция и 71 души са евакуирани.

Аварията е станала, докато самолетоносачът е напускал дока – огромно съоръжение и единственото, способно да поеме такъв кораб. Според първите съобщения причината е прекъсване на електрозахранването, поради което са спрели да работят помпите за потапяне или издигане на дока. Поради това цистерните на съоръжението се напълнили с баласт и то бързо се е потопило. По данни на местния „Мурмански вестник” върху палубата на единствения руския самолетоносач е паднал кулокран. Източници на „Интерфакс” твърдят, че един от кулокрановете наистина е паднал върху пистата, но това е станало в техническата част, т.е., където има прорези за изваждане и прибиране на товари в трюма във връзка с ремонта. След края на ремонтните операции тези отвори е трябвало да бъдат закрити, така че „фактически никакви фатални последици не е причинил този инцидент”. Евгений Гладишев, говорител на завода „Звездочка” потвърди, че повредата е в тази част на кораба. По-рано друг източник на „Интерфакс” каза, че има отвор над ватерлинията. Същото съобщи и РИА „Новости”, която цитира Алексей Рахманов, ръководител на Обединената корабостроителна компания (ОСК), според когото дупката е с размери 4 на 5 м, „но това са конструкции, които се ремонтират лесно и бързо”. За ремонт ще са нужни „не много пари”, защото повредата (от инцидента) „не е голяма” и може да се отстрани в рамките на 7–10 дни от обикновени заварчици. Това би трябвало да означава,
че модернизирането на авионосещия крайцер ще приключи в срок и към средата на 2021 г. той ще може да се върне към бойно дежурство.

Не стоят така нещата с плаващия док ПД-50, едно от най-големите подобни съоръжения в света. Това е и единственият док за ремонт на стратегически ядрени подводници в тази част на Русия. ПД-50 е построен в Швеция през 1980 г. по поръчка на военноморския флот на СССР. Докът е дълъг 330 м, широк е 67 м и може да издига до 80 000 т. Работната му площадка е 23 000 кв. м, което го прави един от най-големите плаващи докове в света и единственият в европейската част на Русия, където може да се ремонтират едротонажни кораби и стратегически ядрени подводници. Това е причината ПД-50 да бъде използван за издигане и превоз до брега през 2001 г. на повърхността на останките от потъналата след експлозия на борда подводница „Курск”.

Според Вячеслав Попов, бивш зам.-командващ на Северния флот, операцията за изваждането на огромното съоръжение от водата ще е скъпо и ще отнеме няколко месеца. След това ще се прави оценка колко са повредени наводнените помещения, защото това може да има сериозни последици за използването на дока. Министерството на отбраната сключи договора за ремонт и модернизация на кораба през април т.г. Според медии за ремонта, предвиден да завърши в края на 2020 г., са били предвидени около 60 млрд. рубли (около 1 млрд. долара).

Най-ново

Единична публикация

Избрани