Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Ще успее ли змията* да ухапе грифона* в 12 без 5?

[post-views]
Ще успее ли змията* да ухапе грифона* в 12 без 5?

Димитър Илиев

Две популярни световни търговски концепции ще се сблъскат директно, за да накарат българското правителство да избере с кой вид изтребител да се въоръжат българските Военновъздушни сили в конкурса на Министерството на отбраната. 

Продажбата на самолети едва ли се различава драстично от търговията с автомобили или пък със зеленчуци. Всичко зависи колко сребърника дрънчат в джоба ти, както и дали купуваш нещо за имидж, за социален или политически статус или стока, която ще използваш всекидневно и ще ти дава добавена стойност за качество на живот, или в случая с изтребителите да повиши нивото на национална сигурност. Когато си беден, като България, и финансите ти са ограничени, гледаш да купиш нещо, което ще ти излезе по-евтино в целия период на експлоатация. Защото цената на стоката, в случая на самолет, е само 30 на сто от разходите за експлоатация.

F-16V
F-16 Block 70
В конкурса за изтребител останаха само два големи конкурентно-способни играчи – американците от „Локхийд Мартин“ с F-16 Block 70 и шведите от СААБ с „Грипен C/D“. Двата производителя се опитват да накарат българското правителство да закупи техния продукт с две различни търговски концепции.

Едната е изповядана от шведите от СААБ – Best value for money (Най-добра стойност за парите). Макар да са легендарни с качеството на шведската стомана и издръжливостта във времето със самолетите „Грипен“, СААБ наблягат на добра функционалност, отлична ергономика, прекрасно управление и безотказна работа – излитане и кацане при всякакви условия и писти. Самолетът е построен на модулен принцип, замяна на основни компоненти на двигателя може да стане и в полеви условия до 2 ч. Може да бъде въоръжен с всички натовски ракети, но и с европейската разработка „Метеор“, за която се твърди, че в момента няма аналог. Час експлоатация с „Грипен“ излиза 4700 долара, докато на F-16 e 7000 долара. България разполага с ограничени финансови средства и затова шведите още в първото си предложение паднаха под заложените в бюджета 1,5 млрд. лв. без ДДС или 1,8 с ДДС. За първи път СААБ предлага сделка правителство–правителство. Това би означавало преференциални ценови условия и 

гъвкава схема за разплащане

Но пък миналия петък, когато изтече срокът, в който трите държави, достигнали до последната фаза на търга за нови самолети, трябваше да отговорят на зададените въпроси от МО и да подобрят офертите си, СААБ удари звучно камбаната – вместо 8 предлага за същите пари 10 изтребителя.

„Шведското правителство е оптимизирало офертата за Gripen и вече предложението е за 10 изтребителя, а не за 8“, това съобщи Йоаким Валин, директор „Експорт и международни отношения“ в държавната Агенция за отбранително имущество на Швеция (FMV). „Оптимизираната оферта покрива всички задължителни изисквания на България, тя е в рамките на зададения бюджет и първите изтребители ще бъдат доставени до 24 месеца след подписването на договора“, съобщи Йоаким Валин.

Шведите ще доставят първите 4 самолета в рамките на година и половина след подписване на договора. 
Американците от „Локхийд Мартин“ залагат на друга търговска концепция – „Получаваш това, за което плащаш“. Подобни прийоми се използват за продажбата на най-луксозните и технически усъвършенствани продукти. Последната модификация на F-16 Viper Block 70 интегрира технически решения, които са взаимствани от F-35 като AESA радара APG-83, който може да 

следи едновременно до 20 цели

Грипен C/D
За сравнение „Грипен“ е с механичен радар, а СААБ въвеждат AESA радар в следващото поколение „Грипен E/F“.

Според Джеймс Робинсън, мениджър „Международно бизнес развитие“ в „Локхийд Мартин“, който разясни американската оферта специално пред „Българска армия“. Според него F-16 e най-добрият самолет на пазара в момента за България от класа на мултиролевите изтребители. Корпорацията спечели конкурса в Словакия за доставка на 14 самолета, а това ще интензифицира сроковете за производството на изтребителя в Южна Каролина. „Новата поръчка ще ни позволи по-бързи и крупни инвестиции в новия завод в Южна Каролина, което ще ни даде възможност за по-бърза доставка на българските самолети. „Локхийд Мартин“ гарантира 12 000 летателни часа без ремонт в сравнение с 8000 за „Грипен“. „Локхийд Мартин“ и правителството на САЩ ще намалят цената, сравнено с досегашната си оферта, заяви Робинсън.

Офертата на американците включва пълен набор от въоръжение, включително и последната версия на ракетите въздух–въздух AIM-9X и AMRAAM-120. „Сигурен съм, че AIM-9X не е по-лоша от „Метеор“ – тя може да се изстрелва и да достига целта, дори ако тя е на 90 градуса спрямо траекторията на самолета“, казва Робинсън. F-16 носи повече въоръжение на борда си, има по-мощен двигател и по-голям радиус на действие от конкурента си.

„На практика Българи е първата страна след Словакия, където F-16 и Грипен влизат в директен сблъсък, защото досега всички сделки на Грипен са били за лизинг, а не директна продажба“, заяви Робинсън.
За да промотира американската оферта в края на миналата седмица в София, кацна зам.-помощникът на държавния  секретар на САЩ Джон Съливан. За 2 дни той се срещна с президента Румен Радев, премиера Бойко Борисов, военния министър Красимир Каракачанов и лидера на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов.

Военният министър Красимир Каракачанов прие помощник зам.-главния държавен секретар на САЩ Джон Съливан
Ден преди срещата си със Съливан в Брюксел премиерът Бойко Борисов изненадващо заговори за самолети.  „Нов F-16 е значително по-добър самолет от всички останали, които се предлагат. Не се меся в работата на комисията, която оценява офертите на кандидатите да доставят боен самолет за българската авиация. Но искам българските летци да летят на най-доброто“, заяви Борисов. 

„Надявам се да дадат по-добри условия, защото това, което съм разговарял с пилотите – има комисии, които разглеждат тези оферти. По никакъв начин не се меся – дебело подчертавам, освен че искам за нашата авиация да има най-добрия самолет, защото ситуацията в района се усложнява. Трябва ни боен самолет, който може да навлиза във военни действия и да надделява“, каза Борисов.

Сега последната дума е на Техническо-политическата комисия, която оценява офертите на двете компании. Но мнозина се питат „Ще успее ли змията* да ухапе грифона* в 12 без 5?“

*Игра на думи. Viper в модела F-16 Viper означава „пепелянка“, а „Грипен“ е „Грифон“ – митично същество между орел и лъв.
 

Най-ново

Единична публикация

Избрани