Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Започваме преговори за F-16 като нов изтребител на ВВС

[post-views]
Полша засили мерките за защита на въздушното си пространство

F-16„Локхийд Мартин” стартира ударно изграждането на завод в Южна Каролина, за да произведе първите бройки от модификацията Block-70 Viper до 2022 г.

Димитър Илиев


Подаръците от Дядо Коледа за 2019 г. в авиобазата Граф Игнатиево дойдоха с руски МиГ-29, но българските летци се надяват поне през 2023 г. цветните коледни кутии в червено да кацнат с крилете на американски F-16.
В последния работен ден преди Коледа, на 21 декември, военният министър Красимир Каракачанов заедно с колегата си от икономическото ведомство Емил Караниколов представиха крайния вариант на доклада за резултатите от работата по изпълнение на проекта за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет”. Той е изготвен на основата на изводите от работата на политико-военната група, която е анализирала постъпилите предложения за доставка на 3 вида самолети – „Грипен C/D” на шведския концерн СААБ, F-16 Block 70 Viper и EF-2000 Eurofighter Tranche 1 на италианската компания „Леонардо”. Докладът препоръчва да се започнат преговори за нов самолет с американския концерн „Локхийд Мартин” за F-16 Block 70 Viper. Понеже цената на американския самолет превишава заложената финансова рамка от 1,8 млрд. с ДДС, то в проекта на решение на Министерски съвет се иска от парламента възможност за отклоняване от предварително заложените финанси. Изборът на F-16 e мотивиран в доклада така: „Придобиването на нов многоцелеви изтребител като F-16V Block 70 от САЩ, оборудван с последно поколение радар и въоръжение, ще издигне на ново качествено ниво бойните способности на българската бойна авиация. В същото време в процеса на експлоатация и управление на жизнения цикъл на самолетите ще се елиминира зависимостта на Република България от трети страни. Мотивите за това предложение отговарят на интересите на външната политика и национална сигурност на Република България както в региона, така и в съюзен формат”.
Докладът е изготвен в съответствие с изградена специална методика, която включва използването на математически модели, а безпристрастната й оценка е оценена като една от най-добрите в Европа, признават авиационни експерти. Подобно мнение споделиха пред в. „Българска армия“ и самите конкуриращи се фирми доставчици. 
В резултат на прилагането на тази методика предложението на Швеция за самолет JAS-39 C/D Gripen получава най-висока оценка по критерия с най-голяма тежест в схемата на обобщената оценка – „Оперативна ефективност”, а предложението на САЩ за самолет F-16V Block 70 получава най-висока оценка по критерий „Срок на експлоатация”. Предложението на Италия за употребяван самолет EF-2000 Eurofighter Tranche 1 получава най-ниски оценки по тези критерии.
В същото време комисията признава, че поради факта, че коректното прилагане на методиката беше възпрепятствано от липсата или непредоставянето на необходимата информация на част от въпросите в искането за оферти (RFP). Затова получените оценки не дават възможност за обективно сравнение на оперативната и ценовата ефективност на сравняваните предложения. Например на основание на Методиката СРГ присвои относителна стойност „0” на показателите с липсваща информация по критерий „Оперативна ефективност”, въпреки че стойността не би трябвало да е „0”.
Докладът акцентира и върху други важни аспекти на офертите. Две от предложенията (Италия и Швеция) страните обвързват доставката на самолетите (по време и способности) с доставка от Република България по договори с трети страни на оборудване (лицензи) разрешения, а стойността на посоченото по-горе оборудване (лицензи) разрешения не е включена в ценовите предложения на Италия и Швеция.
В случай че бъде избран JAS-39 C/D Gripen, за изпълнение на изискванията на RFP относно количеството на въоръжението „въздух–въздух” българската страна трябва да закупи цялото количество ракети „въздух–въздух” за малки дистанции и ракети „въздух–въздух” за средни дистанции. Не са налице данни дали оставащата сума до 1,5 млрд. лв. ще бъде достатъчна за закупуване на необходимото оборудване за самолета, включително боеприпаси за оръдието, ракети „въздух–въздух” за малки дистанции и средни дистанции, доставяно от трети страни.
Съгласно наличната информация, предоставена от европейски консорциуми за производство/продажба на ракети „въздух–въздух” в подкрепа на предложението на Швеция, стойността за придобиване на самолетите, въоръжението и допълнителното оборудване би превишила рамката от 1,5 млрд. лв.
Големият въпрос пред българските власти все пак е, че американското предложение не може да отговори на два основни критерия на заданието – срокът на доставка за първите 2 самолета, който трябва да е до 2 години след подписване на договора, и за липсата от възможност за разсрочено плащане (американците искат плащане накуп при доставката на самолетите). Конкретното договаряне с правителството на САЩ обаче ще започне едва след подписването на т. нар. „Писмо за приемане”. Дотогава остават само обещанията, че САЩ ще намалят цената на 8-те самолета F-16.  

Вицепрезидентът на СААБ Красимира Стоянова: F-16 Block 70 e само на хартия

„Самолетът, който ние предлагаме, е на въоръжение в момента, а самолетът, който предлагат конкурентите, не е на въоръжение в нито една страна. Той е само на хартия. Даже заводът, който ще го произвежда в Южна Каролина – не съществува. 
Може само да предполагаме какви технологии ще има включени в този самолет. Нашата цена е значително под 1,5 млрд лв., защото ние не искаме да обвързваме България с конкретно въоръжение, както прави другата страна. На нашия самолет е интегрирано американско, европейско и израелско въоръжение. 

По завишаване на броя самолети в рамките на бюджета от 1500 млн. лв. без ДДС:
– Компанията Leonardo S.p.A. препоръчва по този въпрос да бъдат проведени допълнителни преговори с Правителството и ВВС на Италия, от което е видно, че те имат ограничен мандат;
– Швеция предостави три варианта:
а) Потвърждава предложението за осем самолета съгласно изпратеното RFP и определения от него пакет;
б) Предлага вариант на доставка на девет самолета с намален пакет от функционално оборудване спрямо определеното в RFP;
в) Предлага вариант на доставка на десет самолета с намален пакет от функционално оборудване и намаляване на обема на складовите наличности от резервни части и консумативи спрямо определеното в RFP.
По придобиването на оборудване и въоръжение 
от трети страни:
– Leonardo S.p.A. потвърждава, че българската страна трябва да придобие оборудване и лицензи в рамките на договори с трети страни, които да им бъдат предоставени. Стойността на посоченото оборудване и лицензии не е калкулирано в цената им;
– САЩ – нямат зависимост и необходимост от придобиване от трети страни нито на лицензии, нито на оборудване. Цялото оборудване е включено в пакета;
– Швеция – поставя се акцент върху самолет, оборудван за операция Air Policing. За останалото въоръжение и оборудване за довеждане на самолета до „многофункционален“, българската страна трябва да придобие по отделен/и договор/и с трета/и страна/и съответните количества и лицензии, стойността на които не е включена в общото ценово предложение;
По цена и схема 
на плащане:
– Leonardo S.p.A. потвърди предоставената оферта, като ни информира, че при необходимост за подобряване на условията на офертата следва да се водят преговори с италианското правителство, съгласувани с възможността на ВВС на Италия за предоставяне на съответния брой допълнителни самолети, за които компанията не разполага с информация;
– САЩ – потвърждават офертата си за еднократно заплащане на целия пакет след подписване на Договор за изпълнение (LOA). Декларират готовност за намаляване на оферираната цена на етап LОA и по време на подготовка на договора;
– Швеция – като основна опция потвърждава отговора на RFP за цената и представената 5-годишна схема за плащане. Като опция се предлага 10-годишна схема за разсрочено плащане на самолетите, при увеличаване с 5 години на поддръжката на самолетите.

Най-ново

Единична публикация

Избрани