Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Трима пътни шефове на съд за афера с АМ „Марица“

[post-views]
Трима пътни шефове на съд за афера с АМ „Марица“

Димитър Илиев

Нанесли щети за 30, 813 млн. лв., ексшефът Лазар Лазаров ще отговаря за безстопанственост

01 лазар лазаровБившият шеф на Агенция „Пътна инфраструктура“ Лазар Лазаров отива на съд за безстопанственост в особено големи размери, представляващи особено тежък случай за нарушения при изграждането на автомагистрала „Марица“. Лазар Лазаров е предаден на съда за това, че от август 2014 г. до средата на февруари 2015 г. в качеството си на председател на Управителния съвет на АПИ умишлено не е положил достатъчно грижи за възложената му работа по изграждане на магистрала „Марица“ и от това са последвали щети за Министерство на транспорта и информационните технологии в особено големи размери – за 30 813 647 лв.
В обвинителния акт на Софийска градска прокуратура (СГП), внесен в Софийски градски съд, обвиняеми освен Лазаров са и членове на Управителния съвет на АПИ Дончо Атанасов и Илияна Захариева. Двамата са обвинени за това,  че в периода 23.01.2014 г. до 26.01.2015 г. в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ при условията на независимо съпричинителство не са положили достатъчно грижи за възложената им работа по изграждане на магистрала „Марица“.
Понеже деянието на Лазаров е умишлено, той е привлечен към наказателна отговорност по по-тежката правна квалификация за безстопанственост – чл. 219 от НК. Ако бъде признат за виновен, Лазар Лазаров може да получи наказание 
лишаване от свобода от 3  до 12 г. 
и „лишаване от право да заема определена държавна или обществена длъжност и „лишаване от право да упражняват определена професия или дейност“. Атанасов и Захариева са заплашени със затвор от 3 до 10 г. 
Разследването срещу Лазаров започна през април 2017 г., а през юни той бе обвинен от спецзвеното „Антикорупция“ към Софийската градска прокуратура за аферата с надплатените десетки милиони за отводняване на почвата при изграждането на ЛОТ 1 на автомагистрала „Марица“. Първоначално данните бяха за причинени щети за 41,6 млн. лв. Разследването стартира по сигнал на ОЛАФ и двама български депутати, заради което през април бяха направени обиски в Пътната агенцията.
Обектът на делото е допълнителен договор, сключен от АПИ, след като италианската фирма строител на ЛОТ1 на „Марица“ – „Чи ем Чи ди Равена“, обявила, че е налице форсмажорен проблем – преовлажняване на почвата, и са нужни допълнителни дейности за отводняването и стабилизирането на пътя. Вместо да възложи проверка дали тези дейности не са били предвидени в договора, сключен между агенцията и фирмата изпълнител, Лазаров сключил контракт с дружеството „Пътища Пловдив“ АД, за да бъдат извършени допълнителните задачи. В същото време от съобщението на прокуратурата става ясно, че дейностите е трябвало да бъдат направени именно от италианската фирма – т.е. в случая става въпрос за надплащане.
Размерът на договора с пловдивското дружество бил 51 343 630 млн. лв. при предварителна прогнозна стойност на обществената поръчка, зададена от самата АПИ за 42,9 млн. лв. По контракта са били изплатени общо 41,6 млн. лв.
По-късно името на Лазаров лъсна и в друга афера – за „златни“ фенери, нужни за изграждане на участъка „Ябланица–Боаза“ от автомагистрала „Хемус“. Отсечката е дълга 9,3 км, а победителят в конкурса – обединението ХВП „Ябланица“ ДЗЗД, спечели с оферта за 66 млн. лв., като се оказа, че е било определено за първото място не заради най-качествена или най-евтина работа, а заради най-ниска цена на аксесоари – въпросните ветроупорни фенери. В конкурса участваха общо 11 фирми и консорциуми, но само два бяха допуснати до финалното класиране. Останалите 
9 са дисквалифицирани по различни причини
и благодарение на скандална методика, приложена от конкурсната комисия. Сред участниците в нея пък бе именно вече бившият директор на агенцията – Лазаров, който сдаде поста на 1 декември. Скандалът бе последван от поредица от жалби от дисквалифицирани участници.
Скандалите продължиха с разкритията на зам.-ръководител на надзорния екип за ЛОТ 1 на магистрала „Марица” инж. Илия Запрянов. Според него АМ „Марица” ще продължава да пропада, в нея има глина. В един от участъците тя беше изградена директно върху блато, затвърдено отгоре. Той разкри факти за нагласени конкурси, плащани в аванс крупни суми за дейности, които не са извършени още, построяване на отклонения, които не са предвидени в проекта.
„На прост език може да се каже, че при строежа на пътищата у нас се готвят две манджи – едната я готви АПИ за обществеността, а втората я готвят на магистралата, където бях и аз. Според мен тази манджа беше дефектна, не ставаше за ядене“, образно описа ситуацията при строежа на пътища инж. Илия Запрянов.
„Как станаха нещата – изкопаха се само 10 000 кубика вместо 30 000 по документи и те 
помолиха АПИ да има плати на зелено
и на следващия месец да ги изкопаят. Да, обаче това не става, влиза следващият месец, те отново получават пари и така се образува един джакпот от милиони левове. Всичко това стана под ръководството на АПИ и регионалното министерство“, разказа през 2018 г. пътният строител.
Запрянов изпратил 2 жалби до тогавашния строителен министър Лиляна Павлова, че първите 22 млн. лв. – от общо 50 млн., били дадени рано-рано от фонд „Пътища“. „Финансовото изпълнение на магистралата изпревари реалното – ние инженерите по трасето, виждахме, че изкопите ги няма, но са актувани и се чудехме как ще продължим работата си“, допълни той.
Досега инж. Лазар Лазаров публично е коментирал обвинението с аргумента – „Не се притеснявам от проверката на прокуратурата, защото обществената поръчка за отводняване и стабилизиране на 4 км била направена прозрачно и по всички правила“.

Най-ново

Единична публикация

Избрани