Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Защо Словакия избра F-16 Block 70 пред Gripen?

[post-views]

След разделянето на Чехословакия  от 1 януари 1993 г. новообразуваните ВВС на Словакия наследиха 12 изтребителя – 10 бойни МиГ-29А и 2 учебно-бойни МиГ-29УБ. Към края на 1993 г. новите словашки ВВС получават още 5 МиГ-29А и един двуместен МиГ-29УБ. В периода 1995–1996 г. Словакия получи още 8 МиГ-29А от излишъка на ВВС на Русия, като така Москва изплати своя дълг към Братислава. Авиационният парк от МиГ-29 на словашките ВВС достига 24 самолета. В периода 2007–2008 г. 12 от тях бяха модернизирани от РСК МиГ в сътрудничество с Raytheon и BAE systems. Модернизацията бе на 2 етапа, като в първия етап се премина към поддръжка по състояние, а по време на втория самолетът получи ново оборудване „свой–чужд“, американски радиостанции и подобрена навигационна система. Жизненият цикъл на самолетите бе удължен до 2030–2035 г. 
Това даде достатъчно време на словашкото правителство да проведе процедура за избор на нов изтребител. В него участници бяха Lockheed Martin F-16 Block 70 и Saab JAS-39C/D Gripen. През февруари 2018 г. МО на Словакия заяви, че ще представи анализ на двете опции до 29 юни с.г. за одобрение от правителството. Всяка по-нататъшна модернизация на МиГ-29 не се счита за жизнеспособна опция.
Предлагаме на вашето внимание част от доклада на Словашкото министерство на отбраната (със съкращения).

Предложенията на САЩ и Кралство Швеция бяf-16-1ха разгледани във всички аспекти, свързани с изтребителите. Предложението на Русия не бе разгледано поради геополитически причини. Предложенията бяха оценявани от военни и граждански експерти, работещи в сектор „Отбрана“ на Словакия. 
Предложение за закупуване на JAS-39C/D Gripen от Кралство Швеция
Шведската страна изпрати 3 предложения тип „правителство–правителство“ за придобиване на самолет (закупуване, наемане и лизинг). Предложението за закупуване на самолета JAS-39 C/D бе изтъкнато като най-ефективното след разглеждане на трите предложения по придобиването на нов свръхзвуков тактически изтребител, който ще бъде изцяло съвместим с изискванията на НАТО след инсталирането на Link 16 за трансфер на данни. Логистичната поддръжка покрива целия период на договора (необходимите материални средства ще бъдат доставяни през първите 2 г., след това ще бъде предоставена логистична поддръжка през следващите 8 г.). Плащанията по закупуването ще бъдат разпределени за период от 10 г. Предложението съдържа и полетен тренажор. Предложението е с фиксирани цени. Стандартните управляеми ракети „въздух–въздух“ и „въздух–земя“, боеприпасите и системите за водене на електронна борба, използвани от НАТО при военни операции, трябва да бъдат закупени чрез FMS (чуждестранни военни продажби). Необходими са промени в инфраструктурата на авиобаза „Слиач“ (Sliac). Огледът й е извършен през 2015 г. Възможната доставка на първите самолети е 20 месеца след подписването на договора. За да изчислим цялата сума, трябва да включим разходите по осъществяване на промените в инфраструктурата на авиобаза Sliac, стойността, която трябва да заплатим за боеприпасите и комуникационните системи. С увеличение, възлизащо на 3%, валидността на офертата се удължава до края на 2018 г. По отношение на евентуалното придобиване на този самолет Словакия гарантира доставката на материални средства (въоръжение и комуникационни системи) и на софтуер, не по-късно от времето на производство на първия самолет JAS-39C/D чрез договор, подписан с правителството на САЩ. Вземайки предвид стандартния процес на оторизация в САЩ, доставката на материалните средства може да закъснее, откъдето ще следва и закъснение на доставката на самолетите.
Предложение за закупуване на F-16 Block 70/72 от САЩ
Договорът за закупуване (законодателството на САЩ не позволява наемане или лизинг на самолети) представлява договор от типа „правителство–правителство“ чрез FMS. Свръхзвуковият тактически изтребител е изцяло съвместим с изискванията на НАТО и се предлага с най-модерното оборудване. С качества, проверени в бой по време на няколко военни конфликта, самолетът F-16 е на въоръжение в много страни. Предложената логистична поддръжка покрива период от 2 г., като този период започва да тече от датата на приемане на всеки отделен самолет. Плащанията за ракетите AIM-9X са разпределени за период от 12 г. Офертата включва полетен тренажор. Трябва да бъдат закупени стандартни управляеми ракети с малък и среден обхват тип „въздух–въздух“ и „въздух–земя“, управляеми и неуправляеми бомби тип „въздух–земя“, както и други боеприпаси, използвани от НАТО (те са част от офертата). 
Вземайки предвид цитираgripenните по-горе оферти, това е изтребителят с най-добрите характеристики и в технически (най-модерната авионика вече е инсталирана на 5-о поколение самолети), и в тактически аспект (по-голям полезен товар по отношение на гориво и въоръжение, опции за избор на въоръжението, тактически обхват и по-продължително време за баражиране при патрулиране). Самолетът е проектиран така, че да бъде готов за потенциално техническо надграждане в бъдеще (модернизация). С цел да бъде предоставена точна ценова оферта САЩ бяха помолени да изготвят и изпратят LOA (Писмо с оферта и приемане на офертата) в края на 2017 г. През май 2018 г. МО на Словакия получи проекти на три LOA от правителството на САЩ с разбивка на цената (LO-D-SAA–самолет F-16 и ракети AIM-120, валидна до 27 юли 2018 г.; LO-D-TAA – за обучение, като офертата бе валидна да 30 юли 2018 г и LO-P-LAH – за ракети AIM-9X, като офертата бе валидна до 24 юли 2018 г.). Цените за транспортиране включват само разходите за транспортирането на ракетите. Разходите за транспортиране на другите материални средства не са включени в получените договори. В съответствие с правилата на FMS цените не са фиксирани.
JAS-39C/D Gripen – тази версия на самолета понастоящем е достигнала своя пик на технически възможности. Тъй като SAAB планира да започне серийно производство на версията E/F в бъдеще, версията C/D не подлежи на модернизация.
В сравнение с F-16 Block 70/72, JAS-39 C/D Gripen има по-нисък полезен товар въоръжение, по-нисък капацитет за зареждане с гориво, по-малък обхват на тактически полети, по-ниска продължителност на полета при крейсерска скорост, по-ниска вертикална скорост (RoC), както и значително по-ниско ускорение. Авиониката на самолета (по-старо поколение радари, по-стара система за ранно предупреждение, по-стари компоненти, предназначени за защита на самолета) е по-стара, което означава, че тя вече не е в състояние да отговори на нуждите както на настоящите, така и на бъдещите въздушни операции.
Опцията JAS-39 C/D Gripen от тактическа и техническа гледна точка представлява незначителна възможност за замяна на изтребителите за ВВС на Словакия, тъй като в рамките на тази замяна ние ще заменим стар самолет (МиГ-29) за нов и по-ефективен изтребител, но няма да разполагаме с възможности за развитие – техническият пик на този самолет в дадения случай вече е достигнат. Въздушното пространство може да бъде защитено в ограничена степен, защото един изтребител не може да се справи едновременно с въздушни и наземно разположени цели. Единствената опция е развръщането на повече самолети в едно и също време. Поради ограничената степен на въоръжение и полезен товар от гориво (по-малък обхват на тактически полети, по-късо време за баражиране по време на патрулиране в бойни условия) ние не бихме могли да поддържаме надмощието си във въздуха за по-продължителен период от време.
F-16 Block 70/72 е с интегрирани елементи на авионика от 5-о поколение и е един от най-ефективните многоцелеви изтребители. Максимално големият полезен товар, възможността изтребителят да бъде съоръжен със стотици типове въоръжения, високият капацитет за зареждане с гориво, обхватът на тактическите полети, баражирането по време на патрулиране в бойни условия, ускорението и RoC, усъвършенстваната авионика и целеуказването, системите оръжия и дисплеи предопределят възможността този самолет да бъде развръщан за успешно и ефективно изпълнение на различни операции. В допълнение на това самолетът е оборудван с най-нова уникална автоматична система за предотвратяване на сблъсък със земята Auto-GCAS, която може да спаси както самолета, така и екипажа, в случай че изтребителят е недееспособен.
С опциите, предлагани от F-16 Block 70/72, на практика говорим за нов самолет, който ще бъде повече от достоен противник на изтребителите 5-о поколение в продължение на няколко десетилетия.
Закупуването на F-16 Block 70/72 ще представлява важна стъпка напред за ВВС на Словакия по отношение на разширяването на способностите на тактическата авиация за поразяване както на въздушни, така и на наземни (военноморски) цели. В същото време надмощието във въздуха може да бъде поддържано за по-продължителен период от време.
Двата самолета имат почти идентични мерки и тяхното общо преимущество е, че е твърде трудно да бъдат забелязани с просто око по време на близък въздушен бой. Радарният силует и на двата самолета е подобен, което е от значение по време на въздушен бой извън зоната на пряката видимост (BVR).
Максимална излетна маса / Максимален полезен товар, въоръжение и гориво
Тъй като F-16 носи по-голям полезен товар – 7350 кг (1,5 пъти по-голям в сравнение с този на самолета JAS-39), този самолет може да носи и по-голямо количество муниции. Така самолетът може едновременно да се справи както с въздушни, така и с наземни (военноморски) цели. По-големият полезен товар от допълнителните резервоари на гориво (CFT) позволява на F-16 да оперира по-дълго време във въздуха – по-големият обхват на полета и по-продължителното време на баражиране по време на патрулиране води до по-ефективна защита на въздушното пространство на Словакия и до изпълнение на задачи в рамките на мисии с международно участие. Самолетът F-16 е съоръжен с допълнителни резервоари (CTF) (разположени в горната част в основата на крилото), които увеличават далечината и продължителността на полета при крейсерска скорост, без да оказват негативно влияние върху точките на окачване. Резервоарите CTF не намаляват оперативните възможности на самолета при полет.
Капацитет на резервоарите за гориво
F-16 разполага с по-голям капацитет на резервоарите за гориво (1,96 пъти по-висок в сравнение с този на JAS-39). По-големият капацитет означава по-голяма далечина на тактическите полети и по-висока продължителност на полета при крейсерска скорост, като се използват всички налични точки за окачване.
Брой на точките за окачване на въоръжения
По-големият брой на точ-ките за окачване (9 за F-16 в сравнение със 7 при JAS-39) увеличава бойната стойност на самолета F-16, тъй като той може да бъде съоръжен с повече боеприпаси, за да се справи с няколко въздушни или наземни (морски) цели.
Максимална скорост (Мах)
F-16 постига по-високо число на Мах (1,2 на малка височина/2,0 на голяма височина) в сравнение с JAS-39 (1,0 на малка височина/1,4 на голяма височина). Този параметър заедно с ускорението и скороподемността е ключов фактор за неутрализиране на въздушни цели. Колкото по-високо е числото на Мах, толкова по-малко време е необходимо за засичане на нарушителите на въздушното пространство на Словакия, по-бързо е движението в рамките на бойния радиус за справяне с въздушни цели или се изразходва по-малко време за отговор при поддръжка на наземните сили. За по-малки по територия страни (каквато е Словакия) ранното откриване на нарушители на въздушното пространство е от ключово значение.
Таван
JAS-39 има по-висок таван (FL530/16 150 м) в сравнение с F-16 (FL500/ 15 240 м). И двата самолета могат да носят на борда ракети „въздух–въздух“ със среден обсег на действие (AIM-120 C7), способни да унищожат въздушни цели на височина до FL700 (21 330 м). И двата самолета са съоръжени с подтелни контейнери за целеуказване в целия обхват по височина. От тактическа гледна точка, най-общо, въздушните цели биват унищожавани на max. FL400 (12 200 м). Но тази разлика не е важен критерий за оценка по отношение унищожаването на наземни и военноморски цели. Параметърът „Таван“ представлява приоритет, когато се оценяват бойните способности на самолета.
Скороподемност – скорост на изкачване
F-16 постига по-добри стойности (254 m/s) в сравнение с JAS-39 (203 m/s), което е основен фактор при поразяване на въздушни цели. По-високата стойност на RoC скъсява времето за откриване на нарушителите на словашкото въздушно пространство в мирно време (Air Policing в рамките на NATINAMDS) или по време на криза (война).
Максимално претоварване (G-force)
И двата типа изтребители постигат максимална стойност на максимално претоварване (G-force) от +9 g, което е стандартна стойност за самолет изтребител. Допълнителните резервоари намаляват стойността на максималното претоварване и при двата самолета. F-16 е съоръжен с допълнителни резервоари (CTF), но те не оказват влияние върху намаляването на стойността на максималното претоварване (G-force).
(Продължава в следващия брой)

Най-ново

Виж още

Избрани