Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Хибридна война за всеки клиент

[post-views]

Над 400 км на ток с едно зареждане вече е масова практика
Истинска хибридна война се води в световната автоиндустрия в момента. Но не в смисъла на зелените човечета, нито на  тайните военни операции, насочени към цивилното население на чужда държава. Става дума за истинската икономическа война между автопроизводителите за всеки клиент. И най-вече – за тези с дълбок джоб. 
В тази битка в момента хит на бойното поле са хибридите и електрическите возила. Бензинът и дизелът също все още са на мода, но вече не са единствените царе на клиентските предпочитания. Това се вижда ясно на протичащия в момента Автомобилен салон „София 2019”. Повече от 75 фирми-изложители представят 250 експоната на четири и две колела в Интер Експо Център в София до 20 октомври. 
Все пак основното са автомобилите, а мотоциклетите са значително по-малко от предишния автосалон. Общо 70 са технологичните новости, които включват 16 нови модела автомобили, 13 фейслифта и 18 нови модификации.
С всяко изложение армията на возилата с алтернативно задвижване нараства. Сега на подиумите на фирмите блестят 
бъдещите господари на пътищата – 13 електрически коли, 17 меки хибрида (при които гориво се икономисва от неизползваната спирачна енергия, както и от изключването на двигателя на място и подпомагането на ускоряването му при тръгване – б. р.), 5 plug-in хибрида (позволяващи шофиране изцяло на ток – б. р.) и 4 коли, използващи метан. При това цената им все повече се доближава до тази на традиционните четириколесни, ползващи бензин или дизел.
Една от впечатляващите премиери в автосалона е на „Субару“. Моделът Forester, познат от години в традиционния си вариант, вече е и хибрид. Използва както характерния за марката бензинов двигател „Боксер“, така и електрическата му версия е-Боксер. Средният разход на бензин е 8,1 л, с около 20 на сто по-малко от стандартния бензинов двигател.
Нов хибрид предлага и „Хонда“. Бензиновият двигател на колата е с мощност 145 коня, а електромоторът – цели 184. Обичайният разход на гориво е 7,3 л, а при смесен цикъл пада до 5,5 л. Автомобилът е маневрен и динамичен, със задвижване 4 по 4.
Може би най-мащабно с цяла гама хибриди в автосалона се представя „Тойота“. 
Фирмата е пионер в тази технология като първите коли от този вид тръгват по пътищата още в края на 90-те години на 20 век. Сега, на автосалона, всички добре познати модели на японската марка имат и хибридни версии.
И докато хибридната технология вече има своя история от десетилетия, другият основен играч в отбора на алтернативниците – електрическите коли, са все още новаци. Но пък вече имат постижения в своя клас. Като например изцяло електрическия „Ягуар“ – автомобил на годината за 2019 г., представен заслужена на централно място в една от залите на изложението. Това е моделът I-PACE. Със своите два електромотора той постига пробег от 470 км. След едва 30-минутно зареждане батерията възстановява 80 процента от мощността си. 
Друга марка, известна с мощните си коли – „Ауди“, също показва електрически автомобил. Със своите почти 5 м дължина, моделът e-tron има мощност 408 к. с., които го изстрелват от 0 до 100 км в час само за 6,6 секунди.
Не само с електродвигател, но и с оригинален дизайн привлича посетителите в автосалона моделът e-soul на „Киа“. Капацитетът на батерията наглед е по-малък от този на други конкуренти – 64 киловатчаса. Но пък с нея корейският автомобил изминава внушителните 485 км с едно зареждане.
Разбира се, в автосалона може да се види вече познатият, но непрекъснато усъвършенстван електрически модел Zoe на „Рено“, както и друг французин на ток – „Пежо“ e-208. Колата изминава до 450 км с едно зареждане. Впечатляваща е гаранцията на батерията – 8 години или 160 000 км.
В автосалона са представени и нови за нашия пазар производители като DR от Италия. С едно зареждане на батерията електрическият DR 3 може да измине 401 км при спортен тип шофиране (газ-спирачки – б. р.), или 500 км в равномерния режим и средна скорост 60 км в час.
По традиция в автосалона най-много посетители има около мощните луксозни водила. „Мазерати“, „Мерцедес“, БМВ и други марки представят най-новите си изделия, които по параметри като мощност, скорост, ускорение и т. н. могат да се мерят с болидите от Формула 1.
Окото хващат и автомобили от по-делничен тип, предназначени не за пистови изпълнения, а за всекидневно движение в градска среда. Такава е например новата „Шкода“ Scala. Наглед неголямо возило, с еднолитров бензинов двигател и „само“ 115 к. с. Но се оказва, че на пътя колата е конкурент на големите, достигайки 201 км в час. При това с разход на гориво от 4,2 л на 100 км извънградско, 6,4 л градско и едва 5 л комбинирано!
Развитието явно не подминава и многофункционалните возила, като например т. нар. „баничарки“. Въпреки наглед пренебрежителното определение, това са изключително удобни, просторни 
и полезни коли, даващи на собствениците си възможности, каквито дори най-лъскавите лимузини от най-висок клас нямат. В автосалона може да се види „Пежо“ Rifter – автомобил на годината в многофункционалния клас. Колата е с дизелов двигател с обем 1,5 л и мощност 130 к. с. Достига скорост от 184 км в час, а комбинирано харчи едва 4,4 л гориво на 100 км. 
Кола от подобен клас представя и „Фолксваген“ – Caddy Trendline. Работягата се задвижва от природен газ и бензин, като двигателят е към 1,4 л, а мощността – 110 к. с. Автомобилът достига скорост от 174 км в час, като комбинираният разход на гориво е 4,7 л на 100 км. Пред такива параметри всички майтапи за „баничарките“ 
изглеждат просто като нелепа комплексарщина
Изложението показва нещо непреходно за автомобилната индустрия – че най-важното за масовия потребител е функционалността на изделието. Затова мнозина вече правят сметки за хибридни или електрически автомобили, защото е ясно, че те са бъдещето.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Андрей Рангелов

Най-ново

Избрани