Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Годината на новите изтребители

[post-views]
Годината на новите изтребители

2019-а с право може да бъде наречена година на авиацията. На бойната авиация. На изтребителната авиация.
Сключена беше сделката, с която САЩ ще ни доставят  8 изтребителя F-16 Block 70. Министърът на отбраната Красимир Каракачанов подписа през юли ратифицираните от Народното събрание международни договори и Министерството на отбраната преведе сумата от $1,2 млрд. за доставката от Правителството на САЩ на осем самолета F-16 Block 70 и свързаното с тях оборудване и въоръжение. Държавният департамент на САЩ пък предприе действия за намаляване на общата цена с до $60 млн.

Final_AirToGroundLoadout_3QtrViewПредвижда се всичките 8 самолета да бъдат доставени до 2023 г. В цената е включено и наземното оборудване. Това ще поевтини бъдещата сделка за още 8 изтребителя, каквито са нужни на България, за да формира цяла ескадрила.
Със сключването на сделката най-после се „отпуши” т. нар. голяма модернизация на трите вида въоръжени сили. Нещата най-после тръгнаха. Както се вика 
ред им е и им се пада на ВВС
защото 20 години слушат приказките на политиците, пишат проекти и чакат нови изтребители. Ето че през 2019-а нещата се случиха. Изтребители ще има, макар и след няколко години. Тъкмо през това време да се подготвят инфраструктурата и поддържащата логистика, да се подберат и обучат пилотите и обслужващият персонал.
Огромна роля в това отношение ще има и Висшето военновъздушно училище, което се предвижда да бъде възстановено от началото на 2020 г. на базата на досегашния факултет „Авиационен” в Националния военен университет „В. Левски”. ВВМУ ще има шанса да се докаже като втория ключов елемент по пътя на авиационната модернизация, след като първият беше проектът и самата сделка.
Но това е в бъдещето. Иначе в дискусиите по успешно сключената сделка за новите изтребители пак преобладаваше политическото врачуване и откровеното хейтърство
И почти не се чу гласът на разума и прагматизма, че плащаш и забравяш за тази сделка. 
С други думи – нямаш дългове по нея, нямаш тегави разсрочени плащания, върху които текат и лихви, нямаш крайни срокове за вноски. 
Така буквално от следващия ден на сделката можеш да започнеш да спестяваш и натрупваш пари за следващите два проекта – за патрулните кораби и бойната машина за пехотата. След като в това отношение 2019-а стана година на авиацията, има сериозни надежди, че 2020 г. ще е годината на флота и пехотата.
Модернизацията във ВВС обаче не се свежда само до новите изтребители. През 2019 г. беше открита процедура, по която България ще получи 4 леки витлови учебно-тренировъчни самолети и съпътстващите ги доставки и услуги. 
В Беларус бяха изпратени 8 самолета Су-25 за възстановяване на летателната им годност. Освен двата Ми-17, които бяха оборудвани за гасене на пожари от въздуха, на ремонт със същата цел в ТЕРЕМ–ЛЕТЕЦ ЕООД беше изпратен още един хеликоптер от този вид. 5
Стартира и процедура, чрез която ще бъдат придобити зенитно-ракетни комплекси (ЗРК) със среден и малък обсег на действие в периода 2025–2032 г. Предстоят ремонти на ЗРК С-300 с възможност за последваща модернизация.
Неотдавна беше открита нова система за гласови комуникации при управление на въздушни операции, която командирът на ВВС генерал-майор Цанко Стойков определи пред журналисти като технологичен скок. Преди ден правителството отпусна 16 млн. лв., с които да се подменят двигателите на 8 самолета МиГ-29 в периода до идването на новите изтребители F-16 Block 70.
Отминаващата година за ВВС протичаше в изпълнение на напрегнатия график на бойната подготовка и участието в мисията Air Policing, както и в акции, свързани с донорски ситуации и помощ за населението при бедствия.
2019-а започна с първия полет за годината на командира на авиобаза „Граф Игнатиево” бригаден генерал Димитър Петров съвместно с капитан Борис Масларов на учебно-боен самолет МиГ-29 на 8 януари. Седмица след това, също в Графа, стартираха полетите на командно-инструкторския състав на самолет L-39ZA. През май българските пилоти участваха в съвместната летателна тренировка „Тракийска звезда–2019” заедно с екипажи от Румъния, Италия и Гърция. 
През лятото воините от Зенитно-ракетните войски успешно извършиха 
пускове със ЗРК „Нева”, „Куб” и С-300
по време на учението „Шабла–2019”. 
През септември пък български военни самолети участваха в ученията GREEN BRIDGE 2019 и Blue bridge 2019. ВВС се включиха и в тренировката за работа в условия на радиоелектронни смущения RAMSTEIN GUARD BGR 2019.
Наред с всички тези участия, както и с многобройните обичайни обучения, подготовки, учения и занятия животът във ВВС течеше в руслото на своите делници и празници. Но над всичко доминираха увенчалите се с успех усилия на личния състав и командването по проекта за новите изтребители.  
И един интересен щрих. По този проект на ВВС се говори от двайсет години. Но самолети така и не бяха купени, докато начело на Генщаба, а след това – Щаб на отбраната, бяха хора от авиацията – генерал-полковник Михо Михов, генерал Никола Колев, генерал Симеон Симеонов, генерал Константин Попов. 
Въпреки усилията им явно политическата воля в държавата не беше достатъчна, за да стане сделката факт. И ето че сега, когато начело на Щаба на отбраната е висш офицер от Сухопътните войски – генерал Андрей Боцев, сделката за изтребителите беше сключена и дори – платена. 
Явно, цветът на генералската околожка няма значение, когато каузата е развитието и модернизацията на Българската армия. А това е гаранция, че и другите два проекта ще полетят към успеха – подобно на този за новите ни изтребители.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Андрей Рангелов

Най-ново

Единична публикация

Избрани