Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Да се отвори кариерното развитие

[post-views]
Лидерска среща на ГЕРБ-СДС с ПП-ДБ

Двама депутати от парламентарната Комисия по отбрана, заместник-председателят й Николай Цонков и Милен Михов споделиха позициите си по внесения от Министерския съвет  законопроект за изменения и допълнения в Закона за отбраната и Въоръжените сили. Предлага се възрастта за кандидатстване за всички длъжности в Българската армия да се вдигне до 40 г., да се увеличи пределната възраст за достигналите възрастта за пенсиониране, но които не са се пенсионирали, с 3 години, като за хабилитираните служители годините са 5. Предлага се и ротация за полковниците и генералите, служили 4 г. на една позиция. При отказ от преместване на друга, равна или по-висока длъжност, те ще имат възможност да служат на старата още година. Мотивите, изложени от заместник-министъра на отбраната Атанас Запрянов бяха основно свързани с „отпушване на системата“ и възможност за кариерно развитие.

Milen_Mihov (4)Сега е необходим национален консенсус 

Милен Михов
Необходимостта от промените в ЗОВС са започналите процедури по Стратегическия преглед в отбраната и са следствие от самите тях и ясните  показатели за развитие на кадровата характеристика на армията и очакваните в следващите 5–6 г. процеси на увеличаване на навършилите възраст за напускане на армията поради достигане на пределна възраст. Ясно беше анализирано, че през следващата година, когато е и краят на мандата на тези правителство и управление, армията няма да изпита сериозни проблеми, тъй като броят на достигащите пределна възраст и подлежащи на пенсиониране  е относително  малък, малко над 300 човека. Но през следващите години тези процеси се задълбочават и това създава условия в един краткосрочен период  армията да изпита сериозни проблеми с войнишкия и офицерския състав. Т.е., да се задълбочат процесите на некомплекта.
Ето защо независимо че усилията на Министерството на отбраната и кампанията „Бъди войник“ обърнаха тази тенденция, като през миналата година броят на постъпилите в армията превишава напусналите с 20%. Но натрупаните диспропорции във Въоръжените сили, експериментите в кадровата и социалната политика на различни управления в предходните години довеждат до това през следващите години да се изправим пред сериозни проблеми в определени нива в офицерския състав и във войнишкия състав. Ето защо е необходимо да се предприемат тези предварителни мерки, които в никакъв случай не поставят под въпрос качествата на постъпващите в армията, не се правят компромиси с физическите и психическите изисквания за постъпване на военна служба, но се дава възможност и на по-възрастни от 28 г. да постъпват в армията като войници. И на следващо място се вдига пределната възраст на всички военнослужещи за придобиване на пенсия с 3 г. 
Важно е предложението да се вдигне пределната възраст за хабилитираните  военнослужещи с 5 г., които са на практика преподавателите във военнообразователната система. Това ги изравнява до известна степен с цивилните преподаватели във висшето образование. Макар и така възрастта да е по-ниска от предвидената в Закона за висшето образование. Това е направено с цел да се съхранят научният потенциал на армията и преподавателският потенциал на ВС, който е в дискриминационно положение в момента.
Решението на горещия проблем за това, че някои военнослужещи, достигнали възраст за пенсиониране, се възползват от законодателството в момента и работят, но получават и пенсия, е да се редуцира броят на тези хора. И да вървим към онази система, в която службата в армията е до момента, в който имаш право да се пенсионираш, напускайки ВС. Това беше именно следствие на експериментите в социалната сфера. Сега се въвежда принципът на ротацията за служилите на едно място 4 г. и се дава възможност срокът на служба да бъде удължен, съобразно нуждите на армията и кадровото обезпечаване на ВС.
Несъмнено е необходимо да се гарантират социалните права на военнослужещите чрез един пакет, който трябва да е не въпрос на социална, а на национална политика. Той трябва да е устойчив и да не се влияе от смяната на едно правителство с друго, да е дълготраен във времето и да гарантира на младите курсанти и новопостъпващите току-що в армията ясни условия за кариера и социална защита, включително защита на семействата на военнослужещите. Затова се надяваме Министерството на отбраната да разработи такъв социален пакет и да се постигне не политически, а социален консенсус по този въпрос. А социалната привилегия е закон за армията от времето на Римската империя. Това е компенсация за тежката служба, изискваща физически, психически и интелектуални усилия, която поемат влизащите в армията. А в нея ти изпълняваш заповеди и задачи с риск за здравето и живота си и в мирно време. И това трябва да се компенсира от обществото чрез държавата.
 

Nikolai_Conkov (8)Младите хора искат сигурност и стабилност в армията

Николай Цонков
За последните 3 години от мандата на този парламент са направени 10 промени в ЗОВС. От 2010 г. с промените не създаваме сигурност и стабилност на служещите в тази система. Особено през последните 4–5 г. генерираме несигурност, а очакваме системата на отбраната да служи на обществото, да гарантира държавността и сигурността. С имитацията на промените, които правим в ЗОВС, ние не мотивираме военнослужещите.
Една от промените е за приемането  на  военнослужещите в армията до 40 г. Но и в сега действащият закон има подобна постановка, но там се прави разграничение между войници, кандидат-офицери и офицери. А анализите на МО сочат, че почти няма кандидати на 30–35 г. 
С промените, особено за пределната възраст, създаваме напрежение между така формиралите се групи на военнослужещи, упражнили правото си на пенсия, и такива, които не са. С това създаваме напрежение в системата и на по-ниско ниво. 
За задълбочен анализ на целия сектор сигурност, не само на армията, говорехме още при обсъждане на модернизацията на армията, за това, къде са нейните дефицити. Без да го знаем, решаваме в движение възникващите проблеми, и то с палиативни решения. 
Логично е сегашните предложения за промени в ЗОВС да се извършат, като видим цялостния анализ на резултатите от извършвания Стратегически преглед на отбраната. И на база на всички проблеми, а не само заради некомплекта на армията да направим законодателни промени и решенията, които се налагат. 
Защо не помислим да сменим подхода за решаването на този основен проблем за некомплекта. А и самата система е в много крехко състояние.  Затова да обърнем повече внимание на условията, при които служат военнослужещите, на отнеманите през последните години придобивки и компенсации. И да проведем разговор за най-големия проблем в Българската армия, свързан с некомплекта на личен състав. За да повишим привлекателността на военната служба.
 Между първо и второ четене за законопроекта ще предложим да отпадне текстът, който урежда назначаването на началника на служба „Военна информация“, като той да бъде единствено военен. Считаме, че трябва да се изчакат резултатите от Стратегическия преглед на отбраната, който да очертае рамката за развитие на ВС. 
Трябва да подобрим условията за работа в системата на армията и затова подготвяме предложение за социален пакет за служещите в нея, като ще го предложим на обществено обсъждане. И чрез него да повишим атрактивността на военната професия и да привлечем млади хора в нея, като им създадем сигурност и стабилност. 
А дали резултатите от Стратегическия преглед няма да генерират необходимост от цялостна промяна на философията на ръководство на системата, облечена в един нов закон за армията?…
 

Най-ново

Единична публикация

Избрани