Информационен център на Министерство на oтбраната

Битката за по-малко жертви на пътя – тука има, тука няма

Димитър Илиев

катаджииСмело вървим към диктатура на пътя – полицаи взимат парите на платното, ако портфейлът е празен, свалят номерата. Битката за по-малко жертви на пътя след автокатастрофи в България продължава да е безсмислена. Въпреки постоянно прокламираните нови промени в законодателството и тежките глоби за нарушения борят на загиналите на пътя продължава с устойчива тенденция през годините – около 600 убити на пътя на година. Тази цифра ни нарежда на едно от последните места по загинали на 100 000 души в Европа.
По стечение на обстоятелствата епидемията с COVID-19 намали пътуванията, както и жертвите на пътя. Към 25 май загиналите на пътя от началото на годината са 137 загинали по пътищата, с 35 по-малко от 2019 г. Но веднага след премахването на ограниченията и засиления трафик полетяха нови съобщения за жертви на пътя. Статистика в реално време няма, а в сайта на МВР броячът на „загинали до днес“ е застинал на 28 октомври 2019 г.
Последните промени, които се предлагат в Закона за движение по пътищата от МВР и Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата (ДАБДП), са глобите за нарушенията на пътя да могат да бъдат плащани на момента – с банкова карта, през ПОС терминал. Според председателя на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров измененията, които се предлагат, са в правилната посока – 
дигитализация и повишаване на събираемостта
„Предвидено е 30% по-малко да се плаща, ако се плати в 14-дневен срок от извършването на нарушението“, обясни той. Мотивите към предложенията са, че държавата успява да събере едва около половината от наложените глоби. Последният вик на МВР е да спира шофьори с неплатени глоби на 7-те гранично-пропускателни пунктове. И докато не ги платят, да не могат да влизат или излизат от страната. Ако пък имате невръчени актове и фишове от камерите по пътищата, да ви ги връчват на ГКПП-тата.
От Института за пътна безопасност поискаха предложенията за промени в Закона за движение по пътищата да бъдат оттеглени, защото няма да са ефективни. Според експертите от неправителствената организация слабостите на предложенията са следните:
– Липсата на логика и взаимозависимост между отделните наказания и глоби спрямо степента на обществена опасност (продължават наказанията за без гражданска отговорност и винетка да са в пъти по-големи от преминаване на червен светофар, при употреба на алкохол или без книжка). 
– Отсъства какъвто и да било опит за конкретизиране и групиране на наказанията, като отново остават в сила наказания с прекомерно голям диапазон между горна и долна граница, относими към нарушения без особена връзка помежду им. 
– Не се предвижда възможност за предварително изпълнение на наказанията с глоба (това е разпространена практика в ЕС), която може да пресече практиката на шиканиране на процеса, т.е. нарушителят да е задължен да внесе сумата, която следва да заплати едновременно с жалбата против наказателното постановление. 
– Отпада контролният талон, но се запазва изискването за носене на талон за гражданска отговорност и поставянето на стикер при наличие на електронни винетки и електронна система, до която МВР може в реално време да следи статуса на застрахованите МПС.
Всъщност властта постоянно се „губи“ в опитите да намери решение на проблемите. През декември миналата година транспортният министър Росен Желязков обяви, че от сегашния Закон за движение по пътищата ще се правят 3 отделни закона. Тогава експертите в института коментираха, че предложенията няма да дадат необходимия резултат, защото „под обществен натиск и паника от държавната администрация се предлагат революционни промени в сега действащия закон, вместо да се създаде изцяло ново законодателство, с нова философия“.
В началото на май пък Желязков обяви, че се готви проект на изцяло нов Закон за движение по пътищата. Две седмици след това се появиха за обсъждане промени в действащия закон, учудват се от ИПБ.
Така, независимо че МВР пръсна милиони за нови камери на пътя, а глобените са над 150 000 шофьори, нищо на пътя не се променя. Защото полицаите просто изпълняват някакъв безумен икономически план за събиране на пари от глоби. И когато един шофьор получи 3 фиша по 50 лв. затова, че е превишил скоростта с 5–21 км за месец, това няма да го дисциплинира по никакъв начин. Напротив, просто ще повиши у него чувството на неудовлетворение от работата на МВР, чувството на абсурдност в държавата и в личен план, безпомощност пред безумните и нелогични мерки Защото ограниченията за скоростта, наложени в различни участъци на пътя, са наистина абсурдни. Давам само два примера – на двулентов път от първа категория Радомир–Перник изведнъж се показва табела „Перник“, а след това и „кв. Бела вода“, където ограничението вече е 50 км. Естествено, полицаите стоят зад завой с тринога и санкционират всеки, който кара над 53 км/ч. Този участък с 50 км продължава към 2–3 км, преди да се включи във вътрешната магистрала на Перник. След това следва спускането след Владая, където ограничението е 40 км/ч и човек се чуди на каква предавка да превключи по време на спускането, което е ограничено и с 3 светофара. Но дори и така, ако камерите са настроени да пускат някакъв толеранс, ще е добре. Но, понеже за пътните полицаи е важно да докарат броя на санкционираните в някакъв административен план, то обикновено толерансът е едва 3 км/ч.
Впрочем решението на въпроса с дисциплината е много прост – повече полицаи на улицата, които да стоят на видими места, а не скрити в шубрака. А в големите градове да бъдат създадени зелени вълни, които да пропускат трафика, защото няма по-дразнещо нещо за шофьора да тръгне и да се наложи да спре след 50 или 100 м.
А иначе, неспособността да се намалят жертвите на пътя и да се дисциплинират шофьорите логично ще доведе до диктатура на пътя – безумието, което казват, е практика в повечето европейски държави, катаджията да те спре на пътя, а ти да си платиш глобата кеш. Ако нямаш пари, се свалят номерата на автомобила и който, откъдето е. В смисъл, че трябва да платиш на репатрак, да извикаш приятел да те вземе от мястото и т.н. Само че в бедна и корумпирана България и това няма да сработи.

Отказаха доброволчески отряди да помагат на полицията.

dobrovolciПредложенията в Закона за МВР за доброволни отряди, които да оказват съдействие на полицейските органи, бяха отхвърлени след бурни дебати в парламента.
Текстовете бяха предложени от „Обединени патриоти“, като бяха подкрепени и от представители на ГЕРБ, но не събраха необходимото мнозинство. Срещу създаване на доброволни формирования се обявиха и от БСП, и от ДПС.
Промените в Закона за МВР създадоха напрежение между коалиционните партньори в управлението, като патриотите упрекнаха ГЕРБ в съвместни действия с ДПС. По думите на Искрен Веселинов управляващата партия има време да преосмисли решението си, в противен случай „коалицията ще се разпадне“.
Доброволците трябва да бъдат ограничени до пожарната и аварийната безопасност и издирването на бедстващи лица, смята вътрешният министър Младен Маринов, който бе в Народното събрание за гласуването на закона.
Нашите партньори от ГЕРБ отново заприличаха повече на партньори на ДПС и не ни подкрепиха в предложението ни за доброволните отряди. „Защо?“, пита заместник министър-председателят по обществен ред и сигурност, министър на отбраната и председател на ВМРО Красимир Каракачанов в своята страница във „Фейсбук“.
„Колеги, искате ли да отидем при хората в плевенските, сливенските, ямболските, монтанските, видинските, старозагорските села и да ги попитаме искат ли доброволни отряди и могат ли повече да живеят при тази ширеща се битова престъпност. Всички други тънки политически сметки са от лукавия“, коментира още той.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top