36-ият МиГ-23 не излетя заради незасъхнала замазка, спомня си последният командир на 25-а авиобаза полковник о. з. Златко Русимов
На 14 юни 2002 г. съгласно План-2004 е закрита 25-а авиационна база „Чешнегирово”. А на 17 юни 1951 г. е създаден предшественикът на авиобазата – 25-и изтребителен авиационен полк. Негов първи командир е капитан Желязко Желязков, стигнал до звание генерал-лейтенант и длъжност заместник-командващ на ПВО и ВВС. Записал е невероятните и немислими сега 5300 летателни часа, почина през 2017 г. на 91-годишна възраст.
По повод годишнините от създаването и закриването на авиационното формирование разговаряме с последния командир на „Чешнегирово” полковника от запаса Златко Русимов. По традиция през юни той организира срещите на бивши военнослужещи и цивилни служители, отдали част от живота си в авиационното формирование. На тях те си спомнят с вълнение за отминалото време, изпълнено с мечти и полети, с трудни и напрегнати дни и нощи. Отложихме срещата за есента, тогава ще отбележим и първия полет на въведения в експлоатация самолет МиГ-23 БН, който се e състоял на 19 декември 1976 г., споделя полковникът от запаса Златко Русимов.
Завършил е ВНВВУ „Георги Бенковски” през 1976 г. и Военна академия „Жуковски” в Москва през 1987 г. Започнал е офицерската си служба на 1 октомври 1976 г. като техник на самолет МиГ-21 в 15-и полк на летище „Равнец”. След една година е преместен в 25-и полк (по-късно авиобаза) в „Чешнегирово”. Заемал е длъжности от старши техник в ескадрила до командир на авиобаза. Обслужвал e самолети Миг-17, МиГ-21, МиГ-23, Л-29 и Л-39, а е изучавал и Су-22, и Су-25.
Полковникът от запаса припомня някои интересни факти за авиобазата. Площта на нейния район е над 9500 декара, сградите са били 100, сега много от тях са разрушени. На полосата през 1989 г. е бил направен основен ремонт с пребетониране и на нея са кацали тежки самолети, като Ил-76 и С-130.
Впечатляващо е било участието на „Чешнегирово” в голямото международно учение „Щит-82”. Командир на полка е бил подполковник Малчо Малчев, а командири на бойните ескадрили – майорите Иван Парапунов и Слави Павлов. Тогава при една от задачите от 36-те бойни самолета МиГ-23 БН на авиационния полк 35 са били едновременно във въздуха. 36-ият е останал, тъй като при един от тренировъчните полети щъркел се е ударил в стъклото отпред и го е напукал. Стъклото веднага е било сменено, но е трябвало технологично време за изсъхване на неговата замазка.
При друго учение, за да се зачете упражнението, от „Чешнегирово” трябваше да има 24 самолета едновременно във въздуха. Първи излетя командирът на полка майор Калчо Танев. Когато самолетите във въздуха станаха общо 23, той се обади и попита какво става с 24-тия. Отговорих – спокойно, в момента запуска. Излетя и 24-тият, връща се назад във времето полковникът от запаса.
Имахме самолети Миг-23 с ресурс, които можеха да летят и ние им правихме обслужвания – периодичен преглед, запуски, поддържаше се бойна готовност и натренираност. Наред с това вече бяхме консервирали самолети, които дълго време не бяха летели. Впоследствие беше ни заповядано да източим от тях горивото и различните масла. Всички те имаха още ресурс и останаха много неоползотворени летателни часове на тях, разказва последният командир на 25-а авиобаза за последните дни на формированието. В края на краищата – 10 самолета са били продадени на фирма, а други са били нарязани и изкупени за скрап. Все пак три самолета – два Миг-23БН и един Миг23УБ, са в Музея на авиацията в Крумово и напомнят за славното минало на „Чешнегирово”.
Командирите 2001–2002
Капитан Желязко Нанев Желязков 1951–1952 г.
Майор Спас Иванов Содев 1952–1953
Капитан Иван Тодоров Станков 1953–1955
Майор Лазар Илиев Белухов 1955–1956
Майор Димо Иванов Димов 1956–1957
Майор Велчо Георгиев Велчев 1957–1960
Майор Кирил Найденов Кирилов 1960–1967
Подполковник Джанко Кирилов Джанков 1967–1970
Подполковник Димитър Стоянов Радев 1970–1974
Подполковник Иван Марков Андреев 1974–1975
Подполковник Руси Йорданов Михайлов 1975–1979
Подполковник Малчо Димитров Малчев 1979–1982
Майор Иван Дочев Иванов 1982–1985
Подполковник Слави Цветанов Павлов 1985–1987
Майор Калчо Танев Танев 1987–1989
Майор Младен Исаев Казаков 1989–1992
Подполковник Спас Ненчев Спасов 1992–1998
Подполковник Валентин Боянов Чакмаков 1998–2000
Подполковник Митко Стоянов Христов 2000–2001
Полковник Златко Иванов Русимов
Полети и приземяване
•На 17 юни 1951 г. със заповед на министъра на отбраната е създаден 25-и изтребителен авиационен полк, предшественик на авиобазата. Дислоциран е на летище Граф Игнатиево. В състава му са три ескадрили. При сформирането полкът наброява 216 души, от които 32-ма са летци. На въоръжение са самолети По-2.
•През октомври 1951 г. полкът е пребазиран на летище Добрич. Още на 14 ноември са проведени първите дневни полети – два самолета По-2 изпълняват опознавателни полети. На 28 декември 1951 г. постъпват първите реактивни самолети Як-23, Як-17 и Як-11.
•На 22 август 1955 г. авиополкът се връща на летище Граф Игнатиево. Първите самостоятелни полети на МиГ-15 се извършват на 19 юли 1956 г. През есента на 1961 г. формированието е отново предислоцирано – на летище „Чешнегирово”, и променя профила си от изтребителен в изтребително-бомбардировъчен. Превъоръжаването е със самолети МиГ-15 и МиГ-17.
•На 19 декември 1976 г. в „Чешнегирово” е първият полет на самолет МиГ-23УБ. Извършва го подполковник Васил Величков. През 1977 г. пристигат 18 самолета МиГ-23БН за първа ескадрила с командир майор Малчо Малчев, а през 1979 г. е окомплектована и втора ескадрила на капитан Цоко Цоков с още 18 броя МиГ-23БН.
•Със заповед на министъра на отбраната през 1993 г. полкът и осигуряващите го формирования са реорганизирани в авиационна база с две бойни и четири осигуряващи ескадрили. Авиобазата участва във всички големи учения, като „Тунджа-78”, „Гранит- 79”, „Марица-80”, „Щит-82”, „Сакар-86” и др.
•25-а авиобаза е приземена завинаги на 14 юни 2002 г., когато е разформирована и са записани последните редове на славната й история.