Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Заедно във въздуха – 35 самолета от „Чешнегирово“

[post-views]

emblema-2536-ият МиГ-23 не излетя заради незасъхнала замазка, спомня си последният командир на 25-а авиобаза полковник о. з. Златко Русимов

На 14 юни 2002 г. съгласно План-2004 е закрита 25-а авиационна база „Чешнегирово”. А на 17 юни 1951 г. е създаден предшественикът на авиобазата –  25-и изтребителен авиационен полк. Негов първи командир е капитан Желязко Желязков, стигнал до звание генерал-лейтенант и длъжност заместник-командващ на ПВО и ВВС. Записал е невероятните и немислими сега 5300 летателни часа, почина през 2017 г. на 91-годишна възраст.
По повод годишнините от създаването и закриването на авиационното формирование разговаряме с последния командир на „Чешнегирово” полковника от запаса Златко Русимов. По традиция през юни той организира срещите на бивши военнослужещи и цивилни служители, отдали част от живота си в авиационното формирование. На тях те си спомнят с вълнение за отминалото време, изпълнено с мечти и полети, с трудни и напрегнати дни и нощи. Отложихме срещата за есента, тогава ще отбележим и първия полет на въведения в експлоатация самолет МиГ-23 БН, който се e състоял  на 19 IMG_7970декември 1976 г., споделя полковникът от запаса Златко Русимов. 
Завършил е ВНВВУ „Георги Бенковски” през 1976 г. и Военна академия „Жуковски” в Москва през 1987 г. Започнал е офицерската си служба на 1 октомври 1976 г. като техник на самолет МиГ-21 в 15-и полк на летище „Равнец”. След една година е преместен в 25-и полк (по-късно авиобаза) в „Чешнегирово”. Заемал е длъжности от старши техник в ескадрила до командир на авиобаза. Обслужвал e самолети Миг-17, МиГ-21, МиГ-23, Л-29 и Л-39, а е изучавал и Су-22, и Су-25. 
Полковникът от запаса припомня някои интересни факти за авиобазата. Площта на нейния район е над 9500 декара, сградите са били 100, сега много от тях са разрушени. На полосата през 1989 г. е бил направен основен ремонт с пребетониране и на нея са кацали тежки самолети, като Ил-76 и С-130. 
Впечатляващо е било участието на „Чешнегирово” в  голямото международно учение „Щит-82”. Командир на полка е бил подполковник Малчо Малчев, а командири на бойните ескадрили – майорите Иван Парапунов и Слави Павлов. Тогава при една от задачите от 36-те бойни самолета МиГ-23 БН на авиационния полк 35 са били едновременно във въздуха. 36-ият е останал, тъй като при един от тренировъчните полети щъркел се е ударил в стъклото отпред и го е напукал. Стъклото веднага е било сменено, но е трябвало технологично време за изсъхване на неговата замазка. 
При друго учение, за да се зачете упражнението, от „Чешнегирово” трябваше да има 24 самолета едновременно във въздуха. Първи излетя командирът на полка майор Калчо Танев. Когато самолетите във въздуха станаха общо 23, той се обади и попита какво става с 24-тия. Отговорих – спокойно,  в момента запуска. Излетя и 24-тият, връща се назад във времето полковникът от запаса.
DSC05371Имахме самолети Миг-23 с ресурс, които можеха да летят и ние им правихме обслужвания – периодичен преглед, запуски, поддържаше се бойна готовност и натренираност. Наред с това вече бяхме консервирали самолети, които дълго време не бяха летели. Впоследствие беше ни заповядано да източим от тях горивото и различните масла. Всички те имаха още ресурс и останаха много неоползотворени летателни часове на тях, разказва  последният командир на 25-а авиобаза за последните дни на формированието. В края на краищата – 10 самолета са били продадени на фирма, а други са били нарязани и изкупени за скрап. Все пак три самолета – два Миг-23БН и един Миг23УБ, са в Музея на авиацията в Крумово и напомнят за славното минало на „Чешнегирово”.                           

Командирите 2001–2002 
Капитан Желязко Нанев Желязков                1951–1952 г.
Майор Спас Иванов Содев                             1952–1953
Капитан Иван Тодоров Станков                     1953–1955
Майор Лазар Илиев Белухов                         1955–1956 
Майор Димо Иванов Димов                            1956–1957 
Майор Велчо Георгиев Велчев                      1957–1960 
Майор Кирил Найденов Кирилов                   1960–1967 
Подполковник Джанко Кирилов Джанков       1967–1970 
Подполковник Димитър Стоянов Радев        1970–1974
Подполковник Иван Марков Андреев            1974–1975 
Подполковник Руси Йорданов Михайлов      1975–1979
Подполковник Малчо Димитров Малчев       1979–1982
Майор Иван Дочев Иванов                             1982–1985
Подполковник Слави Цветанов Павлов        1985–1987
Майор Калчо Танев Танев                              1987–1989 
Майор Младен Исаев Казаков                        1989–1992
Подполковник Спас Ненчев Спасов               1992–1998 
Подполковник Валентин Боянов Чакмаков    1998–2000 
Подполковник Митко Стоянов Христов             2000–2001
Полковник Златко Иванов Русимов      

Полети и приземяване              

•На 17 юни 1951 г. със заповед на министъра на отбраната е създаден 25-и изтребителен авиационен полк, предшественик на авиобазата. Дислоциран е на летище Граф Игнатиево. В състава му са три ескадрили. При сформирането полкът наброява 216 души, от които 32-ма са летци. На въоръжение са самолети По-2.
•През октомври 1951 г. полкът е пребазиран на летище Добрич. Още на 14 ноември са проведени първите дневни полети – два самолета По-2 изпълняват опознавателни полети. На 28 декември 1951 г. постъпват първите реактивни самолети Як-23, Як-17 и Як-11.
•На 22 август 1955 г. авиополкът се връща на летище Граф Игнатиево. Първите самостоятелни полети на МиГ-15 се извършват на 19 юли 1956 г. През есента на 1961 г. формированието е отново предислоцирано – на летище „Чешнегирово”, и променя профила си от изтребителен в изтребително-бомбардировъчен. Превъоръжаването е със самолети МиГ-15 и МиГ-17. 
•На 19 декември 1976 г. в „Чешнегирово” е първият полет на самолет МиГ-23УБ. Извършва го подполковник Васил Величков. През 1977 г. пристигат 18 самолета МиГ-23БН за първа ескадрила с командир майор Малчо Малчев, а през 1979 г. е окомплектована и втора ескадрила на капитан Цоко Цоков с още 18 броя МиГ-23БН.
•Със заповед на министъра на отбраната през 1993 г. полкът и осигуряващите го формирования са реорганизирани в авиационна база с две бойни и четири осигуряващи ескадрили. Авиобазата участва във всички големи учения, като „Тунджа-78”, „Гранит- 79”, „Марица-80”, „Щит-82”, „Сакар-86” и др.  
•25-а авиобаза е приземена завинаги на 14 юни 2002 г., когато е разформирована и са записани последните редове на славната й история.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Цончо Драгански

Най-ново

Виж още

Избрани