Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Мисия „Нова подводница“

[post-views]
Мисия  „Нова подводница“

Договорът за новите два модулни целеви патрулни кораба и ремонтът на белгийските фрегати са свързани

Kukurov2Военно-морското учение „Бриз 2020“ завърши с пълен успех, като и военното и политическото ръководство на армията дадоха висока Briz_08оценка на изпълнението на поставените цели и задачи по подготовката на офицери, старшини и матроси. Командирите на чуждестранните кораби също изразиха огромното си задоволство от възможността за провеждане на подобна високоефективна подготовка и тренировка във водите на Черно море на 29 кораба и над 1000 души личен състав. Какво остана скрито от очите на страничния наблюдател, защо в учението нямаше подводница, защо в Бургаския залив не се появи американският разрушител „Портър“, специално за „Българска армия“ разкри началникът на оперативния щаб на учението и началник щаб на Военно-морските сили капитан I ранг Камен Кукуров. 
След учението той гледа напред към възможностите за модернизация на бойния ни флот – нови патрулни кораби, ремонтът на трите белгийски фрегати, както и придобиването на подводница за бойната ни армада.

IMG_0872Една от най-атрактивните бойни стрелби по време на учението „Бриз 2020“ беше изстрелването на подводни бомби срещу подводници. Но всъщност такава цел в морето нямаше, а бяха използвани два имитационни апарата EMAT, предоставени от бойния флот на САЩ. Истинска подводница в Бургаския залив не се появява вече втора година, след като Турция отказва да изпрати една от своите за учението. „Турските ВМС вече втора година не изпратиха подводница, поради това “че изпълняват други задачи на подводния им флот“, разказва капитан I ранг Камен Кукуров. Без подводница патрулните кораби, фрегати, корвети, не могат да се подготвят и тренират – операторите не могат да се учат да слушат, не могат да преценяват реалната обстановка и т.н.
Затова американските ВМС осигурили два подводни имитатора на подводници EMAT, които бяха спуснати от самолет P-8 „Посейдон“ на морската патрулна авиация на Шести американски флот. Те осигуриха два полета в два различни дни, защото едната трябваше да бъде 
пусната от щатския разрушител „Портър“
който също не дойде на учението, макар и по други причини. „Портър“ не дойде в Бургаския залив, както бяха първоначалните планове, заради неправилно изпълнени процедури по конвенцията от Монтрьо за преминаване на проливната зона. Има изисквания, които технологично не са били спазени, и турската страна, като спазва стриктно конвенцията, не им е brizразрешила преминаването през Босфора. 
„Пускането на имитационните подводници струва много пари, само единият EMAT струва десетки хиляди долара, той се ползва веднъж и е невъзстановим“, казва Кукуров. 
Макар Румъния да има подводница, тя също не плава и не може да участва в учението. Румънската подводница е от клас „Варшавянка“, което е модернизиран клас „Кило“. Тя обаче не е оперативна от половин година след получаването й през 90-те години. При някои от потапянията имат технически повреди, които  е правят невъзстановима, но през цялото време се влагат средства в тази подводница и тя се поддържа в идеална форма, има пълен екипаж, офицерите от екипажа растат по йерархия и се издигат без да е оперативна подводницата. „Вероятно правят това, защото 
имат проект за закупуване на две подводници
Макар да не са слизали под вода, правят всички процедури. Това са т. нар. паркетни екипажи. Когато получавахме нови кораби, екипажът се знаеше. Нашите екипажи на подводница IMG_1153тренираха в спортната зала – разчертаваха се отсеците, правят се бойни постове и вървят изцяло доклади, подават се команди, всеки матрос докладва. Така че, като дойде подводницата, те само трябва да си намерят мястото“, разкрива Кукуров.
Най-голямата надежда на Кукуров, който е подводничар и е последен, командвал от мостика на пенсионираната отдавна единствена наша подводна лодка „Слава“, е че ВМС ще може да закупи подводници. „Дълго време се смяташе, че България няма нужда да развива подводния флот, но ситуацията се променя толкова бързо, разбра се, че закриването на подводното плаване е голяма грешка. Затова браво и на правителството и на военното и военно-политическото ръководство сега изцяло е насочено към възстановяване на подводното плаване“, казва той. Сега е създаден специален екип, който проучва възможностите за закупуване на подводници. Има няколко държави, откъдето можем да вземем подобна лодка – Норвегия, Германия, Испания, Италия. Испанската е тяхна собствена разработка по френски  проект, италианската също е тяхна изработка. Някои от държавите са 
склонни дори да подарят подводница
или подводници, стига българите да поемат обслужването и ремонта й.
„Черно море е много трудно море и като среда за плаване и като геополитическа обстановка“, казва Кукуров. Затова модернизацията е ключов елемент в способността ни да осигурим суверенитета на страната и да изпълняваме задълженията си в НАТО.
„На финала сме на стратегическия преглед на отбраната, в който има38 приоритета, а 5 от тях са на ВМС. Най-важни са подписването на договора и строежът на двата модулни целеви патрулни кораба – това ще изстреля флота в най-ново поколение техника.  Възстановяването на способностите на трите белгийски фрегати е изключително важно. Ако приемем, че през 2024-25 г. дойдат новите кораби, те ще трябва да се усвоят, да дойде въоръжението, а през това време трябва да имаш бойни кораби, казва Кукуров. 
Според него ремонтът на фрегатите е недофинансиран. „За всеки един възел се водят неистови битки за пари. Не е нормално това нещо, за всеки детайл да се води битка със своите в интерес на своите ВМС. Програмните меморандуми се правят в една рамка, която искаш да направиш, след това има актуализиране на бюджета, но дори и това не винаги се осъществява. Защото меморандумите се правят въз основа на това, което ти е спуснато като финансова рамка. И макар да е факт, че ръководството направи изключително много неща за модернизацията, има страшно много забавяне по проектите. Това води до непрекъснати битки, които изтощават. Не трябва да де хвърля там енергията и както казваме моряците 
„парата да отива в свирката, а не в двигателя“
Хвърляш много нерви да се караш с дирекции, специалисти… По модернизацията двата проекта са свързани“, разказва Кукуров.
Следващият проблем за ВМС е подготовката на морската разузнавателна група за специални операции. Тя е планирана да бъде предоставена на НАТО до 2023 г. МО отпусна 5 млн. лв. за изграждане на нова инфраструктура, увеличава се личния състав, трябва нова сграда, нов вид криптирани комуникации,закупуване на нови оръжия, нова водолазна апарати от ново поколение, нови парашути.
„Личният състав е най-големия проблем – няма хора, 2000 души да ни разрешат да увеличат щата, няма откъде да дойдат. Хора не идват. Не мога да си го обясня, въпреки, че се говори за нарастваща безработица, въпреки неизплатените заплати. Сега покрай COVID-19 се вдигна бройката на кандидатите, но това е изкуствено. При предишния конкурс за 100 места, кандидатстваха 120, сега са 500. Това е от липса на работа, това са „бегълци“, които ще напуснат, след като тръгнат нещата в икономиката след пандемията. Все още армията не е конкурентноспособна на пазара на работна ръка и офицерският състав не се чувства с висок социален статус. Няма го авторитетът и аристократизмът на офицерството. Всъщност голямата грешка на социализма беше, че смаза аристократизма и социалния статус на офицерите“, каза капитан I ранг Камен Кукуров.

антонио скуеоБългарските ВМС показаха изумителна гъвкавост

Капитан 
Антонио Скуео, 
представител на италианските 
ВМС и член в 
оперативния щаб на „Бриз 2020“

– Капитан Скуео, постоянно следите на монитора трафика в залива, ролята ви в щаба на учението „Бриз 2020“ е много важна.
– Следя ситуацията виртуален регионален център за следене на морския трафик, тя се администрира от италианските Военноморски сили и е разпространена в страните от Средиземно море, но и по света като Бразилия, например. България се присъедини към системата преди няколко години. По нея са направени много подобрения, за да следят маршрутите на търговския флот. Последното нововъведение е стрийминг на живо на корабите, които могат да се видят в реално време като точки на картата. На практика предаваме в реално време 24/7 от българския флот към италианския и обратно, като всички сигнали са стандартизирани.
– Какви са личните предизвикателства за вас като участник в щаба?
– Аз съм щастлив да участвам и да съм част от Командния център на военно-морското учение „Бриз 2020“. Макар да съм представител на италианските Военноморски сили, се чувствам част от българските ВМС. Това е второто ми участие в учението след миналата година и виждам, че се правят страхотни подобрения в провеждането му. Например, в планирането на учението – то се случи много рано – още през март. Всички документи бяха разпространени до корабите, които ще участват, така че те бяха наясно с детайлите по конструкцията на учението. След това – гъвкавостта. Това е едно от основните силни точки на българските ВМС, особено в този период на ограничения заради пандемията от COVID-19. Направи ми невероятно впечатление как планирането се променяше в зависимост от ситуацията – в организацията, комуникацията. Не само по отношение на разработваните сценарии в зависимост от участващите кораби, но и обслужването на екипажите в пристанищата – българските офицери показаха гъвкавост в постоянно променящата се откъм рестрикции ситуация. 
– Не се чувствахте самотен като единствен чужденец в Командния оперативен щаб на учението?
-Не, напротив, чувствам се като част от семейството, и това е важно за всеки италианец.  
– Как оценявате учението в рамката на всички обучаващи действия на ВМС, с какво то е различно? 
– Различно е, вярвам, че това е най-важното учение за българските ВМС. Най-вече с това, че е учение наживо – корабите са в морето,  и е с международно участие. В него участват и двете постоянни групи на НАТО – средиземноморската ескорт група и  противоминната група. Имаме допълнителни съдове от Румъния, но и от Грузия, която дори не е член на НАТО. И все пак това учение е много важно най-вече заради две причини. На първо място – то тренира вътрешната оперативност – събирането на тези сили заедно и изпълняването на общи заповеди. Второто – тази голяма военна флотилия под командването на и контрола на българските ВМС, оперира в Черно море, което е много важно от стратегическа и геополитическа гледна точка.Това е страхотен и много важен сигнал към цялата международна общност. „Бриз 2020“ беше много важно учение и завърши с невероятен успех. 
 

 

Най-ново

Единична публикация

Избрани