Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

3-та авиобаза стана на 70!

[post-views]
3-та авиобаза стана на 70!
Бойното дежурство по Air Policing се носи със самолет МиГ-29
Бойното дежурство по Air Policing се носи със самолет МиГ-29

На 17 март 3-та авиационна база „Граф Игнатиево” навърши 70 години от своето създаване. Но поради сложната епидемиична обстановка честването на празника бе отложено за 24 юни. Да си припомним някои щрихи от славната история на формированието.          
              
В началото на 1951 г. на летище „Граф Игнатиево” са пребазирани три изтребителни авиополка (ИАП), създадени след реорганизацията на 6-и изтребителен полк от Карлово, взел участие в героичната въздушна отбрана на София през войната. Това са 15-и, 19-и и 21-ви ИАП, включени в състава на 10-а изтребителна авиодивизия (ИАД) с командир майор Васил Величков. Така от формирането на дивизията на 17 март 1951 г. започва летоброенето на днешната 3-та авиационна база. В началото личният състав на формированието е само 284 души, а материалната част е представена само от няколко учебни самолета По-2 и Як-11. 

Първите реактивни изтребители Як-23 пристигат от Съветския съюз в разглобен вид към края на март и през април вече са приведени в летателна годност. През септември с. г. в „Граф Игнатиево” пристигат първите МиГ-15. През май 1955 г. в 1-ва ескадрила са приети най-новите и модерни за времето си изтребители прехващачи МиГ-17ПФ, общо 12 броя, снабдени с авангарден   за времето си радиолокационен прицел. Първите учебни полети в 19-и ИАП с новите самолети са през есента на същата година. 

През септември 1957 г. от Съветския съюз са доставени първите машини от фронтовия вариант на самолет МиГ-19С. През май 1959 г. пристигат прехващачите МиГ-19П – общо 12 броя, които заменят МиГ-17ПФ в първа ескадрила. Следващата година ескадрилата получава 12 машини от най-новия прехващач МиГ-19ПМ с ракетно въоръжение. През лятото на 1963 г. група летци и техници от ескадрилата на капитан Страхил Пенев (3-та ИАЕ) заминава за учебния център на съветските ВВС в Краснодар за приучване на МиГ-21Ф-13 –  реактивен фронтови изтребител от ново поколение, летящ с максимална скорост два пъти по-голяма от тази на звука. Първите самолети пристигат в „Граф Игнатиево” още през септември с.г., преди групата да се е прибрала от СССР.

През 1969 г. 2-ра ИАЕ получава новите изтребители прехващачи самолетите МиГ-21М. Ерата на МиГ-19 в „Граф Игнатиево” (а и в българските ВВС) приключва през ноември 1978 г., когато последните машини са снети от въоръжение и ескадрилата се приучва на МиГ-21МФ. 2-ра ИАЕ е определена за атомоносна и част от нейните самолети са снабдени с оборудване за носене на спецбомба (малокалибрена атомна бомба), а група пилоти преминават курс за използване на новото оръжие.

80-те години започват под знака на интензивната летателна дейност. Формированието участва в най-голямото учение на Варшавския договор на българска територия „Щит-82″, През 1983 г. са получени нови самолети МиГ-21 бис. Със Заповед 00219 от 18.08.1994 г. на командващия ВВС формированието с тогавашното име 19-и ИАП, е преструктурирано в 3-та изтребителна авиационна база в състава на 10-и САК. От септември 1996 г. 3-та ИАБ е включена в новосформирания Корпус ПВО с щаб в София. През 2000 г. авиобазата приема ескадрилата МиГ-29 от летище „Равнец”, с което значително се повишава бойната мощ. На 12 октомври 2001 г. е връчено бойното знаме на поделението от тогавашния министър на отбраната Николай Свинаров.

Новата история на по-големите учения в авиобазата започва с тези по инициативата „Партньорство за мир“. Първото – „Кооператив ченс-98“, е проведено в словашката авиобаза Слияч. През септември 2001 г. 3-та авиобаза е домакин на международното учение „Кооператив кий 2001”. Следват домакинствата на двустранното българско-английско учение  „Самотна котка” през август 2002 г. „Кооператив кий 2003” през септември 2003 г. и „Кооператив кий 2005” в края на август и началото на септември 2005 г. Важно е да се отбележи, че от първия ден, в който беше обявено, че България е пълноправен член на Алианса – 29 март 2004 г., 3-та авиобаза „Граф Игнатиево” носи бойно дежурство по Air Policing.

Оттогава редовно се извършват редица съвместни полети с формирования от ВВС на САЩ, Румъния, Кралските ВВС на Великобритания и от редица други страни. В края на 2015 г. от строя бе изваден самолет МиГ-21.
През септември 2016 г. за първи път бяха извършени съвместни мисии по охрана на въздушното пространство на страната ни с участието на самолети МиГ-29 от българските ВВС и самолети F-15 от ВВС на САЩ. 
През септември м.г. се състоя международната летателна тренировка „Тракийска пепелянка 2020“. В нея бе включена 11 типа авиационна техника от ВВС на България, Гърция, Канада, Румъния и САЩ. Изпълниха се широк спектър от съвместни задачи в българското въздушно пространство и се оперираше от 7 военни летища на териториите на България, Гърция и Румъния. 

От 28 септември 2020 г. командир на 3-та авиобаза е бригаден генерал Николай Русев. Какви са сегашните предизвикателства през формированието? От първостепенна важност е модернизацията на инфраструктурата, за да може да се приемат и да се въведат в експлоатация самолетите Ф-16, с които ще се носи бойно дежурство. Предстои усвояване на сложно наземно оборудване, придобиване на въоръжение и работа по трансформация на системата за поддръжка и логистично осигуряване. Едновременно с всичко това всекидневно се  носи бойното дежурство по Air Policing. Ще продължат ученията и съвместните летателни подготовки. Като важна задача остава увеличаването на нальота на летците на самолет МиГ-29.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Цончо Драгански

Най-ново

Единична публикация

Избрани